پای سلامت و جان انسان که به میان میآید، اسلام عزیز، با نگرانی و حساسیت تمام به آن توجه میکند تا ضرری به جسم بشر نرسد. در فقه اسلامی از نماز گرفته تا روزه، حج و بسیاری از اعمال عبادی، نمونههای فراوانی وجود دارند که برای حفظ سلامت انسان، احکام دینی تغییر میکنند. فقط از باب مثال، اشارهای میکنیم به کلام صریح و روشن استاد شهید مرتضی مطهری (رحمهالله) که در اینباره میگویند:«جای شك و تردید نیست كه تعلیمات اسلام براساس حفظ و رشد و سلامت جسم است. علت حرمت بسیاری از امور، مضر بودن آنها به حال بدن است. یكی از مسلّمات فقه، این است كه بسیاری از امور به این دلیل تحریم شدهاند كه برای جسم انسان ضرر دارند، و یك اصل كلی برای فقها مطرح است كه هرچیزی كه محرز بشود كه برای جسم انسان مضر است -ولوهیچ دلیلی از قرآن و سنت نداشته باشد- قطعا حرام است.»
در روزهای اخیر که ویروس منحوس کرونا شیوع قابل توجهی در کشور ما پیدا کرده است، نظر قطعی متخصصان بر این موضوع متمرکز شده که عامل اصلی گسترش و سرایت این بیماری، حضور در تجمعات انسانی است. به همین دلیل، یک تصمیم عاقلانه مبتنی بر دوراندیشی گرفته شد و آن تعطیلی موقت حرمهای مطهر در سراسر کشور است. همه میدانند که هر ساله در ساعت تحویل سال نو، میلیونها نفر در چنین مکانهای مقدسی حاضر میشوند؛ از طرف دیگر، چنین اجتماعاتی در شرایط فعلی کشور، بسیار خطرناک است و ممکن است موجب گسترش فاجعهبار بیماری شود، بنابراین تعطیلی موقت این اماکن مقدسه، گام بلندی برای حفظ سلامتی آحاد افراد جامعه است که جای تشکر و تحسین دارد.
این اقدام مهم در تاریخ، ماندگار خواهد شد که نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروی از آموزههای صاحبان حرمهای مطهر (علیهمصلواتالله) جان و سلامتی مردم را در اولویت قرار داد تا ثابت شود جان مردم از نظر آخرین دین پروردگار، بسیار باارزش است.
همچنین آنان که -از روی جهل- به مخالفت با این اقدام پرداختند، قدرت فهمِ روح حاکم بر آموزههای اسلامی را نداشتند؛ مخصوصاً آن عدهای که بستهشدن حرم را بیاحترامی حساب کردند ولی خودشان با الفاظ رکیک و شکست درب حرم، قصد ورود به حرم را داشتند!
افزودن دیدگاه جدید