به سوی انتخابات / ناهید تاج‌الدین

به سوی انتخابات / ناهید تاج‌الدین
ناهید تاج‌الدین

ناهید تاج‌الدین
ناهید تاج الدین، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم اصفهان و ورزنه در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی است.

نماینده اصفهان در مجلس دهم
او از سوی کارگروه استانهای شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در فهرست نهایی نامزدان ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی قرار گرفتو با کسب ۱۹۵٬۰۶۶ رأی از مجموع ۶۷۱٬۴۷۱ رای در جایگاه دوم اصفهان به دوره دهم مجلس شورای اسلامی راه یافت.

چرا دختران جوان با مردان مسن ازدواج می کنند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند.

ناهید تاج الدین در مورد ازدواج دختران جوان با مردان سالمند در ادامه با بیان این که « با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.»گفت: یکی از آسیب‌های نوپدید اجتماعی ازدواج دختران جوان با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری سالمندان پس از فوت است. این یک درد است که دختری برای دریافت مستمری روی به ازدواج با مردان سالمندان بیاورد. از نظر من، این پدیده شباهت‌هایی با کودک همسری دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بررسی مفصل علل این نوع ازدواج، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند. با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

تاج الدین ادامه داد: این پدیده نشان می‌دهد مردم بحران صندوق‌های بازنشستگی را بحران خودشان نمی‌دانند. زیرا صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۱۳ میلیون حقوق‌بگیر اینک ۷۶ درصد منابع خود را به وسیله بودجه عمومی دولت تأمین می‌کند و در حال حاضر صندوق‌های تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و دیگر صندوق وضعیتی بحرانی دارند. در تمام این صندوق‌ها تعادل میان منابع و هزینه‌ها از میان رفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به نسبت صندوق‌های بازنشستگی و ازدواج زنان با مردان مسّن گفت: متوسط سنِ بازنشستگی در ایران ۵۰ سال و این رقم در بسیاری از کشورها، نزدیک به ۶۳ سال است. همچنین شاخص امید به زندگی در ایران ۷۶ سال به شمار می‌رود و این باعث می‌شود تا صندوق‌های بازنشستگی برای مدت زمان طولانی یعنی دست کم بیش از ۲۶ سال مجبور باشند بدون آنکه از فرد درآمدی داشته باشند به او حقوق پرداخت کنند. از طرف دیگر به لحاظ استاندارد جهانی باید نسبت پشتیبانی یعنی میزان کسور پردازان به مستمری بگیران ۵ باشد و عملاً پنج برابر مستمری بگیران، کسور پرداز داشته باشیم که این نسبت در هیچ یک از صندوق‌های بازنشستگی ما برقرار نیست.

وی تصریح کرد: اینکه در اوج بحران صندوق‌های بازنشستگی شاهد چنین آسیب‌هایی چون طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناث یا همین ازدواج دختران جوان با سالمندان برای دریافت مستمری هستیم، نشانه بحران سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم به صندوق‌های بازنشستگی نیز هست.

تاج الدین در پایان ازدواج دختران با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری یک آسیب نوپدید اجتماعی خواند و تاکید کرد: اگر شرایط را برای مشارکت اقتصادی زنان مساعد نکنیم، شاهد افزایش چنین ازدواج‌های سوداگرانه خواهیم بود.

 

راه انقلاب اسلامی رو به جلو و امیدبخش است/ آرمان های بلند ما ارزش استمرار و پایمردی را دارد
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: راهی که با انقلاب اسلامی آمده ایم اگرچه پرفراز و فرود اما رو به جلو و امیدبخش بوده و آرمان های بلند ما ارزش استمرار و پایمردی را دارد.
 خبرگزاری خانه ملت،ناهید تاج الدین در نشست علنی

جلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با یادآوری سالروز صدور فرمان مشروطه، گفت: این روز روز خانه ملت است و روزی است که حکومت و حاکمیت مشروط بر قانون شد و با مشارکت مردم معنا و محوری دیگر یافت؛ روزی که به تک تک ما یادآوری می کند که امر، امر قانون است واراده، اراده ملت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: اراده ملت اراده غالب است و هیچ اراده ای از آن بالاتر و برتر نیست؛ آنها هستند که تعیین می کنند که چگونگی حکومت و چرایی حاکمیت را که اساسا مردم فلسفه وجودی حاکمیت هستند و به معنای واقعی میزان رای ملت است.

وی خطاب به نمایندگان، ادامه داد: نیک می دانید که در یکی از حساس ترین برهه های انقلاب اسلامی به سر می بریم؛ انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را طی و عصری جدید را تجربه می کند؛ چهل سالگی به نظر روحی سن پیامبری و سنی است که پیامبر رحمت و رحمانیت در آن مبعوث شد و از این حیث سن کمال است.

این نمایند مردم در مجلس دهم، یادآور شد: سنی که مسئولیتی کبیر بر دوش انقلاب اسلامی گذاشته و می گذارد و بار به سر منزل مقصود رساندن مسئولیت هایی چون استقلال و آزادی را بر شانه های جمهوری اسلامی سنگین تر از قبل می کند به لحاظ جسمی و کالبدی اما بعد از چهل سالگی سوخت و ساز هر کالبد تندتر، وزن آن افزایش و تراکم استخوان ها کاهش می یابد.

تاج الدین افزود: انقلاب اسلامی نیز وارد چهل سالگی شده و بیم آن می رود بعد از چهل سالگی کارکرد دولت ها در آن کندتر، وزن و حجم آنها افزون تر و سرمایه اجتماعی شان کمتر شود؛ این کالبد امروز نیاز به دمیدن روحی تازه دارد و این امر کاری پیامبرانه است و امروز حضور پرشتاب تر زنان و جوانان و مشارکت موثر آنان در قدرت، شنیدن بیشتر و واضح تر صدای ملت، گفت و گوی ملی میان گروه های مختلف اجتماعی می تواند همان دمیدن روح تازه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، تصریح کرد: بی تردید راهی که با انقلاب اسلامی آمده ایم اگر چه پرفراز و فرود اما رو به جلو و امیدبخش بوده و آرمان های بلند ما ارزش استمرار و پایمردی در راهی که آمده ایم را دارد.

 

تبعیض در آموزش عامل فاصله طبقاتی/ نظام اداری دچار تبعیض نهادینه شده است
دولت برای مقابله با فاصله طبقاتی تاکنون سعی کرده تورم و بیکاری را کنترل کند، همین که دولت تمام تلاش خود را برای تک رقمی شدن نرخ تورم انجام داد نشانه تلاشی است که در این زمینه و برای کاهش شکاف درآمدی و در نهایت کاهش فاصله طبقاتی انجام داده است.
دلایل بروز فاصله طبقاتیفاصله طبقاتی از شکاف درآمدی و ناعادلانه‌بودن توزیع ثروت ناشی می‌‎شود؛ مساله شکاف درآمدی دلایل فراوان دارد و درآمد افراد جامعه به دلایل فراوانی با یکدیگر فاصله دارد، تورم و بیکاری دو عامل اصلی انتقال ثروت از دهک‌های پایین درآمدی به دهک‌های بالاست و خود شکاف درآمدی ایجاد می‌کند. یکی دیگر از دلایل شکاف درآمدی، توزیع نامتوازن مهارت و آموزش است، یعنی وقتی آموزش و مهارت میان افراد جامعه توزیع نامتوازن داشته باشد، سرمایه انسانی به شکل مناسب توزیع نمی‌شود و به تبع آن سرمایه پولی نیز درست توزیع نمی‌شود. تبعیض آموزشی و مهارتی در غیاب عدالت آموزشی به وجود می‌آید و از پیش دبستان تا دانشگاه این تبعیض آموزشی به‌واسطه مدارس غیرانتفاعی، مدارس تیزهوشان و... وجود داشته و دارد. این تبعیض آموزشی منجر به عدم توازن سرمایه انسانی می‌شود و بعد به تدریج سه گانه قدرت، ثروت و منزلت را در جامعه عوض می‌کند و شکاف درآمدی از همین جا ناشی می‌شود. یکی دیگر از دلایل شکاف درآمدها نظام اداری ماست، نظام اداری ما دچار تبعیض نهادینه شده است، تبعیضی که به شکل قانون درآمده و نیروی انسانی در ایران را دچار فرسایش کرده است. این نظام اداری با انبوهی از طبقه‌بندی‌ها و تقسیم بندی‌ها میان نیروی انسانی خط‌کشی کرده است. در بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، کارکنان را به انواع رسمی، پیمانی، قراردادی، قرارداد «مدت معین، مدت موقت یا طویل المدت»، کار معین، طرحی، شرکتی، حجمی و ... تقسیم می‌کنند که اساسا برخی از آنها در تعریف و اصول اجرا یکسان هستند. از سوی دیگر برخی از این قراردادها تابع قوانین خدمات کشوری‌اند و برخی دیگر تابع وزارت کار، برخی نیز سلیقه‌ای و برپایه چارچوب‌هایی است که بر اساس خواست مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌ها نوشته شده است؛ مجموعه این شرایط به بهره‌وری در جامعه ما ضربه‌زده است. در واقع ما با ایجاد تبعیض نهادینه شده تیشه به ریشه سرمایه انسانی و انگیزه‌های شغلی می‌زنیم، برای همین است که میانگین کار مفید در ایران به کمتر از 11 ساعت در هفته می‌رسد. بر اساس نتایج برخی اندیشکده‌ها از مجموع 24‌میلیون شاغل در ایران به یک روایت حدود 17‌درصد رضایت شغلی دارند و یکی از دلایل عدم رضایت شغلی همین تبعیض میان نیروی انسانی به‌واسطه دسته‌بندی‌های بی‌رویه آن است. این تبعیض خود را به شکل شکاف درآمدی نشان داده و باعث افزایش فاصله طبقاتی می‌شود. هم‌اکنون فاصله دریافتی نیروهای رسمی بخش‌های دولتی یا وزارتخانه‌ها با جمع حقوق، مزایا و اضافه‌کاری با دریافتی نیروهای قراردادی تابع دولت به بیش از چهار برابر می‌رسد. این خود منجر به شکاف درآمدی شده است. یکی دیگر از دلایل شکاف در آمدی در جامعه عدم توازن در فضای کسب‌و‌کار است، وقتی فضای کسب‌و‌کار نامتوازن باشد، یعنی برخی کسب‌و‌کارها بی‌رویه و بی‌قاعده پر رونق و برخی دیگر بی‌رونق باشد به‌نوعی شاهد شکاف درآمدی هستیم. یکی دیگر از دلایل شکاف طبقاتی نیز ناعادلانه‌بودن توزیع ثروت است که این را باید در اقتصاد سیاسی ایران بررسی کرد، چون اقتصاد نفتی ما باعث شده دولت رانتی را داشته باشیم .

درباره پیامدهای فاصله طبقاتی باید بگویم، اولین پیامد فاصله طبقاتی ایجاد احساس بی‌عدالتی است، احساس بی‌‌‌عدالتی وقتی که در جامعه نهادینه شود باعث نارضایتی اجتماعی می‌شود. اینجاست که شما شاهد ناآرامی‌ها در جامعه خواهید بود. امنیت اجتماعی از میان می‌رود و حتی ممکن است شاهد وندالیسم و رفتارهای ضد اجتماعی در جامعه باشید؛ چون فاصله طبقاتی در نوع حاد خود ایجاد نفرت و انتقام‌جویی می‌کند، فاصله طبقاتی وقتی که تبدیل به شکاف طبقاتی شود جامعه را چندپاره کرده و اتحاد و همزیستی آن را مخدوش می‌کند. همچنین از آن وخیم‌تر فاصله طبقاتی وقتی تبدیل به گسل طبقاتی شود جنبش‌های اجتماعی به‌دنبال دارد.

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید