امروز با توجه به تغییراتی که گسترش تکنولوژی های جدید ارتباطی، برای تبادل اطلاعات در میان افراد و گروه ها به وجود آورد، حفظ حریم خصوصی را دچار مشکل کرده است وعضويت در شبکه های اجتماعی را در مواردی منجر به مشکلاتی کرده است.
حریم خصوصی را محرمانگی، یعنی حق پنهان ساختن بعضی امور از دیگران، حق گمنام ماندن و حمایت از کرامت انسان دانستهاند. این تعریف در واقع میگوید هر شخص آزاد است که انتخاب کند مردم چه چیزی را درباره او بدانند و چه چیزی را نه. حریم خصوصی یک ارزش کلیدی و زیربنای توجه به جایگاه انسان و سایر ارزشهای نظیر آزادی اجتماعی و آزادی بیان است. [1]
اما گاهی افراد خود برای بروز و نشر اطلاعات شخصیشان دچار اشتباه می شوند، ولی گاهی دستگاههای امنیتی و دولتی با ایجاد ارتباط با مدیران شبکههای اجتماعی دست به افشای مسائل شخصی افراد میزنند که از آن جمله می توان به دستگاههای امنیتی و دولتی در کشور آمریکا اشاره داشت.
الکساندریا اوکازیو کرتس عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا افشا کرد سایت فروش آنلاین 'آمازون' از چهره کاربران خود بدون رضایت و اطلاع آنها تصویر برداری میکند و آن را به دولت میفروشد. وی ادامه داد: این کار مختص آمازون نیست بلکه سایتهای فیس بوک، مایکرو سافت و شرکتهای تکنولوژی بزرگ دیگر هم این کار را انجام میدهند. [2]
اینجاست که شاهدیم مدعیان حقوق بشر خودشان در صدر نقض حقوق اولیهی انسان که همان حفظ حریم شخصی است قرار دارند.
پینوشت:
1). فخار، فاطمه، حفاظت از حریم شخصی در شبکه های اجتماعی. تهران: انتشارات ناقوس، 1395.
2). سایت انتخاب(yon.ir/j60VN)
افزودن دیدگاه جدید