انتشار شایعه از دنیا رفتن رهبر انقلاب به روش دلفینی

انتشار شایعه از دنیا رفتن رهبر انقلاب به روش دلفینی
دلفین

یکی از مهمترین روش‌ها و تکنیک‌های جنگ روانی دشمن علیه جامعه هدف، شایعات است. آنچه در شایعه بسیار تاثیرگذار بوده و منجر به مقبولیت بیشتر میشود و همچنین مورد استقبال شایسته‌تری واقع می‌گردد، اهمیت شخصی است که شایعه در مورد او مطرح می‌گردد. از طرفی انگیزه روانی در طرف مقابل نیز در پذیرش شایعه، بسیار موثر است. با این وجود، باید توجه داشت در توسعه و عدم توسعه شایعه نقش مردم بسیار بالاست.
یکی از مهمترین تاکتیک‌ها، استفاده از"شایعات دلفینی" است. به این صورت که این شایعه مانند دلفین هراز چندگاهی سر از آب بیرون آورده و همه‌گیر می‌گردد. شایعات دلفینی، مانند نمک روی زخم عمل میکند. به همین دلیل هرچه عناصر پخش شایعه، قوی‌تر و مورد اعتمادتر باشند پذیرش از طرف مردم بیشتر خواهد بود.
در جنگ روانی كه از 41 سال گذشته عليه منافع کشورمان از سوی غرب به‌ويژه آمريكا به كار گرفته شده است، انتشار هرچند وقت يكبار شايعه‌ای چون بیماری و ازدنیا رفتن مقام معظم رهبری، حداقل در چند سال اخير به طور متناوب و مقطعی رواج پيدا كرده است.
ـ سال 1388 در اوج زمان فتنه، بود که مایکل لنین، نومحافظه کار آمریکایی و متخصص امور ایران در سایت شخصی خود مدعی شد:«دیروز بعد از ظهر ساعت 2.15 به وقت تهران (آیت الله) خامنه‌ای از حال رفته و به یک کلینیک مخصوص منتقل شده و هیچ کس بجز پسر و دکترش نتوانسته اند به او نزدیک شوند.» [1]
ـ همچنین در سال 1393، روزنامه فیگارو مدعی شد که آبت الله خامنه‌ای دوسال دیگر بیشتر زنده نیست. [2]
ـ در گوگل فوت رهبری یکی از خبرهایی است که در صدر جستجو قرار دارد.
البته دشمنان در این بین، هر از چند گاهی با انتشار اخباری دیگر در کنار شایعه‌ی ازدنیا رفتن رهبری، سعی در متلاطم کردن جو روانی جامعه دارند. آنها با افزدونی‌هایی مانند فروپاشی نظام بعد از رحلت مقام معظم رهبری، به دلیل اختلافات داخلی میان احزاب مختلف و همچنین موروثی کردن جانشین رهبر، به فرزندشان سید مجتبی خامنه‌ای، انگیزه‌ها را برای پذیرش اخبار منتشره میان مردم بیشتر می‌کنند.
در تازه‌ترین شایعه در مورد ازدنیا رفتن مقام معظم رهبری می‌توان به هفته‌نامه شناخته‌شده آمریکایی "نیوزویک" اشاره داشت که مدعی شد آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، قدرت و اداره امور را به فرزندش منتقل کرده است!؟!؟ خبری کذب که البته به سرعت در برخی رسانه‌های خارجی و داخلی بازتاب پیدا کرد. [3] لذا مهمترین هدف این تاکتیک، ایجاد گسست بین مردم و نظام حاکمیتی است تا بتوانند مقبولیت و پذیرش یک رژیم سیاسی را میان مردم جا بیندازند. این تاکتیک به شدت مورد توجه بنگاه‌های خبرپراکنی و استکبار جهانی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است و در چند ماهه اخیر، باتوجه به انتشار حداکثری نسبت به از دنیا رفتن رهبر معظم انقلاب، برشدت بهره گیری از این خبر افزوده‌اند.
مردم کشور ما با اطلاعات مورد نیاز در مورد شایعات و نهادهای دروغ‌پراکن و همچنین سابقه‌ی رسانه‌هایی که به نشر این اخبار می‌پردازند، به‌راحتی می‌توانند به کذب بودن این اخبار پی‌ ببرند و از هرگونه سوء استفاده‌ی دشمن از این حربه جلوگیری به‌عمل آورند.

پی‌نوشت:
1). شیعه نیوز(https://b2n.ir/311668)
2). بی‌بی‌سی(https://b2n.ir/623798)
3). مشرق نیوز(https://b2n.ir/629440)

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید