ناصر شفق: ارزش‌های فراموش شده دهه شصت در سینما کجایند؟

ناصر شفق: ارزش‌های فراموش شده دهه شصت در سینما کجایند؟
ناصر شفق

 

ناصر شفق، تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه سینمای ارزشی مدتهاست که به فراموشی سپرده شده است، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب، سینما از زشتی‌های بری شد تا بتواند اهرمی برای اعتلای ارزش‌های انسانی و دینی باشد. این خواسته در دهه شصت محقق شد، اما با گذشت زمان آرمان‌ها فراموش شده، به‌نحویکه در برخی از فیلم‌های زمان حال می‌توان به وضوح فیلمفارسی را مشاهده کرد.

وی افزود: دلیل گرایش سینما به سوی کارهای بی‌کیفیت را در دو عامل می‌توان تعریف کرد: ابتدا اینکه مدیران سینمایی دیگر سیاست‌گذرایهایشان در جهت اعتلای مفاهیم دینی نیست و بیشتر موفقیت در جشنواره‌های خارجی را مد نظر داراند. در ضمن در کنار توجه به کارهای جشنواره پسند موقعیت را برای فیلم‌های بازاری نیز مساعده کرده‌اند تا به بهانه درآمد اقتصادی هر کار سخیفی روی پرده رود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: دلیل دوم از نگاه من فاصله گرفتن نیروهای متعد سینما از فیلمسازی است. در دهه‌های پیش فیلمسازان جوان و انقلابی وارد جرگه فیلمسازی شده‌اند، اما به مرور بسیاری از آنها خانه‌نشینی را پیشه کردند، چون می‌دیدند امکان ساخت کارهای ارزشی فراهم نیست، برای همین ترجیح دادند خانه‌نشینی پیشه کنند تا مجبور به ساخت هر کاری نباشد.

تهیه‌کننده «فریاد» تاکید کرد: معضل ذکر شده در تلویزیون هم وجود دارد، چون در رسانه ملی متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که یا مصرف‌گرایی تبلیغ می‌شود یا به نوعی شرط بندی تبلیغ می‌شود. بگذارید مثالی بزنم. روزگاری بود که در سیما برای جایزه دادن سفر حج یا عتبات عالیات تبلیغ می‌شد، اما امروز دیگر  خانه‌های آنچنانی یا ماشین های آخرین مدل جایزه داده می‌شود.

وی در پایان گفت: تلویزیون باید دربرگیرنده خواست توده مردم باشد، اما آنچه در پیام‌های بازرگانی رسانه ملی دیده می‌شد، تنها بخش اندکی از مردم را شامل می‌شود. این معضلی است که به نظرم در راستای نظام سرمایه‌داری است.

منبع:https://b2n.ir/474684

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید