تشکیل اتاق عملیات مشترک آمریکایی-انگلیسی-سعودی در شرق یمن

تشکیل اتاق عملیات مشترک آمریکایی-انگلیسی-سعودی در شرق یمن
یمن

وبگاه «الخبر الیمنی» گزارش کرد، آمریکا، عربستان سعودی و انگلیس اتاق عملیات مشترکی در استان «المهره» در شرق یمن تشکیل داده‌اند

در ادامه گزارش مذکور آمده، این نشان دهنده تلاش کشورهای یاد شده برای تثبیت واقعیتی جدید قبل از آغاز هر روند صلح در یمن است تا تضمین کند که متحدان آنها در منطقه به دستاوردهای جنگ شش ساله علیه یمن دست پیدا کرده‌اند.

الخبر الیمنی به نقل از منابع قبیله‌ای نوشت، این اتاق عملیات در فرودگاه «الغیضه» یعنی محل حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی تشکیل شده، فرودگاهی که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ آن را به پایگاه نظامی تبدیل کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، اقدام مذکور نشان دهنده چراغ سبز بین‌المللی به سعودی برای اشغال المهره در مجاورت دریای مکران است، جایی که ریاض چندین دهه است تلاش می‌کند تا از طریق ایجاد کانالی دریایی، دریای مکران را به عربستان سعودی متصل کند و در نتیجه آن صادرات نفت از طریق دریای مکران جایگزینی برای استفاده از تنگه هرمز بدین منظور شود.

الخبر الیمنی سپس اعلام کرد، این اقدام در پی تحرکات انگلیسی-آمریکایی در دو سطح نظامی و سیاسی صورت می‌‌گیرد که با اعزام نیروهای آمریکایی و اجرای مانورهای نظامی در سواحل این استان یمن آغاز شد و سفر «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا با عُمان و عربستان سعودی نیز به آن همراه شد تا با اعمال فشار، طرف‌های یمنی را به کاهش عکس‌العمل در قبال تحرکات اخیر در مهمترین منطقه راهبردی یمن وادارند.

در کنار همه اینها باید به ادعای اخیر انگلیس مبنی بر حمله به یک کشتی‌اش در سواحل المهره نیز اشاره کرد، با اینکه این منطقه تحت تسلط نیروهای سعودی است.

از سوی دیگر، کاربران شبکه‌های اجتماعی هجمه جدیدی به «علی محسن صالح» معاون رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن داشتند و وی را به مشروعیت‌بخشی به حضور خارجی در استان المهره متهم کردند.

عربستان سعودی از ابتدای جنگ علیه یمن در مارس ۲۰۱۵ بر استان المهره تمرکز داشت با اینکه این استان از صحنه درگیری‌های اصلی فاصله زیادی دارد.

منبع:https://b2n.ir/454047

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید