حسن روحانی از کدام «موفقیت» سخن می‌گوید؟!

حسن روحانی از کدام «موفقیت» سخن می‌گوید؟!
تدبیر

بعد از گذشت بیش از هفت سال از وعده‌های پوچ و ادعاهای توخالی آقای روحانی، به جای اصلاح روش نادرستی که در این سالها داشته است، هنوز به کسب موفقیت از راه نگاه به خارج از مرزها، دلخوش است و بنا بر همین مبنای غلط، دست از گوشه و کنایه نسبت به دیگران برنمی‌دارد! اخیراً و پس از تصویب «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی -که حالا دیگر به قانون، تبدیل شده است- حسن روحانی، ضمن ابراز مخالفت خود با این طرح، مجلس را به عجله و هول‌کردن متهم کرد و در کلام کنایه‌آمیزی گفت: «هیچ عجله‌ای نکنیم و هول نکنیم. اگر دولت موفقیتی به دست آورد، این موفقیت را تقدیم شما خواهد کرد.»[1]
کنایه و حتی اهانت و بی‌احترامی نسبت به منتقدان و مخالفان سیاسی، از جناب روحانی، بعید نیست و نظایر آن را در این هفت سال و اندی، مکرر و مدام مشاهده کرده‌ایم و البته دیدیم که متأسفانه وی حاضر به اصلاح روش نامناسب خود، نبوده و نیست!
موضوعی که در این نوشتار، به آن پرداخته می‌شود این است که رئیس دولت، از کدام موفقیت سخن می‌گوید که قصد دارد آن را سخاوتمندانه به دیگران، تقدیم کند؟!
نگاهی به اوضاع کشور -مخصوصاً در بخش اقتصادی و معیشتی- نشان می‌دهد که شدیدترین فشارها روی دوش مردم، وارد می‌شود و تهیه‌ی احتیاجات ضروری و لازم خانواده‌ها، به امری مشکل و بسیار سخت تبدیل شده است. از قیمت مرغ، تخم‌مرغ و خودرو گرفته تا گوشت و پوشک و مسکن، نشان از یک ضعف آشکار در مدیریت و یک افسارگسیختگی شرم‌آور در ساماندهی تولید و مصرف دارد. این در حالی است که کلیپ معروف آقای روحانی -مربوط به تبلیغات انتخابات سال 92- در دسترس است که وعده می‌داد آن‌چنان رونق اقتصادی و درآمد سرشار، در اختیار مردم، قرار خواهد گرفت که اصلاً نیازی به یارانه‌ی 45هزار تومانی نداشته باشند و زندگی خوبی داشته و همه‌ی افراد، شاغل باشند![2] کاش جناب رئیس‌جمهور متوجه شود که عدم تطابق و ناهمخوانی میان چنین وعده‌ای با وضع فعلی زندگی مردم، اسمش موفقیت نیست!
قیمت ارز در زمانی که دولت یازدهم، روی کار آمد در کانال سه هزار تومان بود و این روزها در کانال 25هزار تومان است که البته تا سی هزار تومان هم پیش رفته بود! روحانی در تبلیغات سال 92 در حمله به افزایش نرخ ارز و ریشه‌یابی آن، گفته بود: ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت، افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره‌ی کشور و بی‌ثباتی‌ها است.[3] براساس همین سخنان، رشد بیش از هشت برابری قیمت ارز در دوران ریاست حسن روحانی، نشان می‌دهد که او در این زمینه نیز موفق نبوده است!
برجام هم از دیگر وعده‌ها و اقدامات دولت روحانی بود که حتی حل مشکل آب‌خوردن و آلودگی هوا را به آن گره زدند! اصرار عجیب آقای روحانی برای مذاکره با آمریکا با این استدلال که کدخدا است و با کدخدا بستن، راحت‌تر است و نیز این دلیل که آمریکا بنز است و اروپا پیکان، و با بنز، راحت‌تر و سریعتر می‌توان به مقصد رسید، بالاخره به مذاکرات بی‌سابقه با آمریکا و امضای توافق هسته‌ای به نام برجام شد. در شب اجرای این توافق، آقای روحانی -با ژست و لحنی که فراموش‌شدنی نیست- گفت: در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، حمل‌و‌نقل، بیمه، پتروشیمی، فلزات گرانبها و حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای لغو می‌شود و نه تعلیق![4] اکنون و پس از گذشت بیش از پنج سال از آن حرف‌ها و وعده‌های قشنگ، نه تنها شاهد لغو تحریم‌ها نیستیم بلکه تحریم‌ها بسیار بیشتر و شدیدتر شده است. این در حالی است که آقای روحانی مدعی بود که زبان دنیا را بلد است و سرش کلاه نخواهد رفت!
با وجود این ناکامی‌های متعدد و مکرر که ریشه در نگاه به خارج، اعتماد به کدخدا، لجبازی و عدم توجه به توصیه‌های دلسوزان و کارشناسان دارد، آقای روحانی -در چند ماه باقی مانده از دولتش- دوباره قصد پیمودن همان راه سابق را دارد و پیشاپیش، می‌خواهد موفقیت خود را به دیگران، تقدیم نماید! عجیب است که بیش از هفت سال، اشتباه محاسباتی و پیمودن مسیری نادرست، نتوانست رئیس دولت یازدهم و دوازدهم را متوجه و متنبه کند و خیال رسیدن به موفقیت از راه کسب اعتماد آمریکا را از سر او بیرون نماید! در چنین وضعیتی، کاش کسی پیدا شود که هم موفقیت را معنا کند و هم راه درست موفقیت را برای آقای روحانی، توضیح دهد!

پی‌نوشت:
[1] روحانی: هول نشوید، بگذارید کارمان را بکنیم!
[2] بازخوانی وعده های اقتصادی حسن روحانی
[3] مشکل ارز کجاست؟ مشکل در عدم مدیریت و خودشیفتگی است!
[4] قول روحانی: همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید