جیک‌جیک مستانه‌ی برجامی و زمستانی که از راه رسید!

جیک‌جیک مستانه‌ی برجامی و زمستانی که از راه رسید!
جاسوسی

دولت روحانی آنچنان سطح انتظارات از برجام را بالا برد و کارکرد مبالغه‌آمیزی برای آن، تعریف نمود که الان چوب همان آدرس‌های غلط خود را می‌خورَد.
هنوز فراموش نکرده‌ایم که جناب حسن روحانی در سال 94، حتی حل مشکل آب‌خوردن مردم را به اجرای برجام و رفع تحریم، گره زد[1] و در شب اجرای برجام گفت: « در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، حمل‌و‌نقل، بیمه، پتروشیمی، فلزات گرانبها و حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای، لغو می‌شود و نه تعلیق!»[2]
اطرافیان و دوستان آقای روحانی هم برای اغراق در منافع برجام، زیاده‌روی کردند که یک نمونه‌ی آن مربوط می‌شود به اظهارت معصومه ابتکار -معاون رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان محیط زیست- که در سال 95 گفته بود بهبود کیفیت هوا نتیجه برجام بود![3]
عجیب این جا است که آقای روحانی، حدود سه ماه پیش در مقام نصیحت برآمد و تأکید کرد که اگر انتظارات مردم را بیش از حد، بالا ببریم همیشه شکست می‌خوریم! این در حالی است که وعده‌های برجامی آقای روحانی و سخنانی مثل «درآمد سرشار، در حدی که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند» فقط یکی از مواردی بود که انتظار جامعه را بالا برد و عدم تحقق آن، منجر به نارضایتی عمومی گشت.
با این وجود، باید به روحانی و دوستانش گفت که خود کرده را تدبیر نیست! وقتی شما با چنین ادبیات و جملات رویایی و غیرواقعی از برجام و منافعش صحبت کردید، باید منتظر و پذیرای عواقب نامطلوب چنین رویکردی هم باشید و حق ندارید برآشفته شوید. امروز مردم حق دارند تا برجام را عامل مشکلات و فشارهای شدید اقتصادی بدانند، زیرا چند سال است که کشور و مردم را به امید «گشایش برجامی» معطل کردند اما حاصل آن، چیزی جز تحریم‌های بیشتر و فشارهای مضاعف نبود. اخیراً یکی از حامیان دوآتشه‌ی دولت روحانی، زبان به گلایه گشوده است که چرا شهادت دانشمند هسته‌ای، شهید محسن فخری‌زاده را به برجام، نسبت می‌دهند؟! باید به این فرد و هم‌فکرانش گفت که پاسخ شما کاملا واضح است و اشکال از خود شما است که برای بزک برجام، حاضر شدید آسمان‌ریسمان ببافید و تنها راه برون‌رفت از همه‌ی گرفتاری‌ها –حتی آب‌خوردن و آلودگی هوا- را برجام، معرفی کنید! با چنین رویکردی، عجیب نیست که افکار عمومی، مشکلات و مصائب کشور را ناشی از توافق ناکام هسته‌ای موسوم به برجام، تلقی کند و آن را به پای آقای روحانی و دولت متبوعش بنویسد.
بی‌فایده بودن برجام برای ایران، نه تنها حرف دل دلواپسان است بلکه حتی معاون اول رئیس‌جمهور هم اعتراف کرده است که ایران منفعت قابل توجهی از اجرای برجام، نبرده است. البته شاید کسی سوال کند که مگر همین آقای جهانگیری نبود که در دوران تبلیغات انتخابات 96 گفته بود ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. دولت، کاری کرد کارستان. الان دنیا عاشق کار کردن با ماست![4] پاسخ این تناقض واضح و عجیب را باید به خود ایشان واگذار ‌کرد، اما حقیقت غیرقابل انکار این است که حامیان برجام در زمان جیک‌جیک مستانه‌ای که برای بزک آن داشتند، باید فکر زمستان روشدن دست خالی برجام هم می‌بودند تا این چنین دچار رفتارهای متناقض و آشفتگی شدید نشوند.

پی‌نوشت:
[1] تحریم و آب‌خوردن
[2] تمام قطعنامه‌ها و تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد
[3] ابتکار: بهبود کیفیت هوا نتیجه برجام بود
[4] سخنان متناقض جهانگیری درباره‌ی برجام

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید