آقای معاون بجای استعفاء پاسخگو باشید

آقای معاون بجای استعفاء پاسخگو باشید
استعفای معاون وزیر بهداشت

بعد از انتقادات دکتر سعید نمکی، از حوزه تحقیقات وزرات بهداشت، در نشستی که با روسای مراکز درمانی استان اصفهان داشتند، اقدامات عملی این حوزه را چندان مطلوب ندانسته و تحقیقات این حوزه را تنها منجر به انتشار مقالات بیان کرده و از این روند گلایه کردند. این انتقاد وزیر بهداشت، موجب گردید که آقای دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، استعفا داده و متن استعفای خود را در فضای مجازی انتشار دهند.
معاونت پژوهش و تحقیقات یکی از مهمترین ارکان وزارت بهداشت به‌شمار می‌رود، این معاونت به عنوان بازو و ریل گذار در امور بهداشتی و درمانی نقش موثری در پیشگیری و درمان و بهداشت جامعه خواهد داشت. این درحالی است که وزیر بهداشت در همان روزهای ابتدایی بحران یعنی اواسط اسفند ماه، ماموریتی به معاون تحقیقات وزارت بهداشت ابلاغ می‌کند که تحقیقات این معاونت به ریاست "دکتر ملک زاده" باید در بحران کرونا به موضوعاتی نظیر سن ابتلا، دلایل ابتلای مردم به بیماری و تغییر رفتارهای ویروس، عوارض اجتماعی و ... تمرکز داشته باشد. [1] اما در 8 ماهی که از انتشار ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد، نه تنها شاهد کاهش مرگ و میر در کشور نبوده‌ایم، بلکه با وجود آزمایش‌های مختلفی که این معاونت در همکاری با wHO داشته است، هیچ نتیجه‌ای بدست نیاورده است. ازطرفی یکی از وظایف معاونت تحقیقات، پژوهش در مورد تجربیات کشورهای دیگر در مبارزه و برطرف کردن بیماری‌ها می‌باشد. با شروع بحران کرونا بسیاری از کشورهای شرق آسیا، گروه‌های تحقیقاتی را مامور تحقیق در حوزه طب سنتی کردند تا از ظرفیت طب سنتی در حوزه درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند. حتی برخی از این کشورها توانستند با استفاده از این طب، روش‌های خوبی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا ابداع کنند. این درحالی است که آقای دکتر ملک زاده اعتقادی به درمان‌های مکمل نداشتند.
با این وجود انتقادات به معاونت تحقیقات را اینگونه می‌توان بیان داشت:
1ـ عدم پیش بینی درست معاونت تحقیقات در مسائل مربوط به کرونا
2ـ نبود تحقیقات کاربردی و مسئله‌محور در حوزه سلامت
3ـ راهگشا نبودن پیشنهادات به دلیل مقاله محور بودن معاونت تحقیقات
4ـ عدم تحقیقات و ممانعت از تجربیات دیگر کشورها برای درمان‌های مکمل با موضوع طب سنتی
5ـ ایمنی دسته جمعی مبنی بر اینکه همه‌ی کشور باید به این ویروس مبتلا گردند

لذا شاهدیم که آقای ملک زاده به عنوان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، بجای پاسخگویی به این مشکلات تصمیم به استفعا گرفتند که به نظر بسیاری از کارشناسان، این عمل آقای ملک زاده نوعی فرار رو به جلو بوده است. به همین دلیل وزیر بهداشت در حکم آقای فرید نجفی به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اشاره داشتند که هیچکدام از موارد خواسته‌ شده در معاونت تحقیقات قبلی عملی نشده است و شما باید در تحقیقات خود، موضوع کووید19 را در اولویت قرار دهید.
پی‌نوشت:
1). خبرگزاری الف(https://w57.ir/3Jf)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید