محصولات دفاعی ایران در خدمت امنیت منطقه| ارز آوری با «دیپلماسی دفاعی»

محصولات دفاعی ایران در خدمت امنیت منطقه| ارز آوری با «دیپلماسی دفاعی»
موشک

محمد اسدی در خصوص استفاده از دیپلماسی نظامی در راستای ارزآوری به کشور و کمک به حل مشکلات اقتصادی پس از پایان تحریم تسلیحاتی، اظهار داشت: وظیفه اصلی دیپلماسی تسلیحاتی به عنوان رکن مهم دیپلماسی نظامی در قالب صادرات و واردات تسلیحات، همکاری‌های نظامی با کشور‌های مختلف و احصا و جذب فناوری‌های مرتبط با تسلیحات نظامی و دفاعی، تأمین نیازمندی‌های صنعت تسلیحاتی کشور است.

وی گفت: وقتی کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران از صنعت دفاعی قوی، مستحکم و مستقلی برخوردار باشد، طبیعی است که اگر موانع تجاری را از مسیر صادرات تسلیحات بردارید، می‌توانید ارزآوری به کشور را هم از همین طریق تأمین کنید.

اسدی با بیان این مطلب که کالا‌های تسلیحاتی به لحاظ قیمتی جزو کالا‌های گرانقیمت به حساب می‌آیند و از حاشیه سود نسبتا خوبی هم برخوردار هستند، افزود: شما می‌بینید که در سطح جهانی در کنار کمپانی‌های نفتی و هواپیمایی، شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی هم حضور پررنگی دارند و اغلب آن‌ها هم دو منظوره هستند یعنی هم نظامی و غیرنظامی را شامل می‌شوند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قابلیت صادرات تسلیحات با کیفیت بالا و کاملا بومی را به کشور‌های مختلف که نیازمند این تجهیزات و تسلیحات دفاعی و نظامی هستند دارد و در این شرایط اگر دیپلماسی تسلیحاتی کشور بتواند فعالانه اقدام کند، قطعاً می‌توانیم در شرایط فعلی ارزآوری مناسبی را برای کشور فراهم کنیم.

وی افزود: در این خصوص باید توجه داشته باشیم که موانعی هم در این مسیر وجود دارد که از جمله آن برخی موانع امنیتی است. شما نمی‌توانید هر سامانه تسلیحاتی را به راحتی به کشور‌های مختلف صادر کنید، در واقع شما سامانه‌های تسلیحاتی را به دیگران صادر می‌کنید که خط قرمز و لبه فناوری دفاعی خودتان نباشد.

اسدی گفت: به طور مثال برخی از کشور‌های همجوار ما قابل اعتماد نیستند و اگر در صادرات برخی سامانه‌های تسلیحاتی خود دقت چندانی نداشته باشیم، معلوم نیست که آن سامانه‌ها و فناوری‌های دفاعی کشور در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، بنابراین برخی از این دست موانع پیش روی صادرات تجهیزات و تسلیحات نظامی وجود دارد.

این کارشناس مسائل راهبردی اظهارکرد: در خصوص صادرات تسلیحات این نکته را هم باید مطرح کنیم که ما همچون آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی به عربستان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم‌های تجاوزگر و غاصب سلاح نمی‌فروشیم، بلکه به کشور‌هایی همچون عراق، سوریه و یمن و آن هم برای دفاع در برابر مهاجمین و تروریست‌های متجاوز به خاک آن‌ها است که سلاح صادر می‌کنیم.

اسدی با بیان این مطلب که اگر جمهوری اسلامی ایران سلاحی هم بفروشد در خدمت تامین امنیت کشور‌های منطقه است، تصریح کرد: اگر صادرات سلاحی هم داشته باشیم در خدمت مبارزه با تروریست‌ها است و به تروریسم پروری منجر نخواهد شد که این علی رغم رویکرد سیاست آمریکا و غرب است.

وی بیان کرد: بنابراین تسلیحات نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران که حاصل تلاش‌های دانشمندان و متخصصین داخلی است، می‌تواند به کشور‌های منطقه و سایر مناطق جهان صادر شود و البته بر همگان روشن است که این اقدام ما کاملاً در راستای ایجاد صلح، ثبات و امنیت است.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس کشور‌های خارجی ما را تحریم تسلیحاتی کردند و حتی سیم‌خاردار هم به ما نمی‌فروختند، اظهار داشت: امروز ما موفق به ساخت سامانه باور ۱۷۳ شدیم اینکه حتی از اس ۳۰۰ روسیه هم قوی‌تر است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای پایان تحریم تسلیحاتی برای ایران این است که آن دسته از زیر سیستم ها، قطعات و برخی تسلیحات مورد نیاز صنعت دفاعی و نظامی کشور می‌تواند به راحتی تامین شود و قیمت تمام شده واردات این موارد می‌تواند کاهش یابد.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: همه این موارد منوط به این امر است که دیپلماسی دفاعی کشور یک دیپلماسی منسجم و هماهنگی باشد و دوم آنکه دیپلماسی رسمی شأن، جایگاه و ظرفیت مناسبی برای دیپلماسی کشور قائل باشد.

منبع:https://w57.ir/3oK

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید