چهره‌ی واقعی آمریکا در حال خودنمایی است

چهره‌ی واقعی آمریکا در حال خودنمایی است
#انتخابات_2020

ازجمله نکات مهم در تحلیل مسائل سیاسی در فضای بین‌الملل این است که با نگاهی واقع‌بینانه موارد را مورد بررسی قرار دهیم. تحلیل غلط منجر به اشتباه محاسباتی و درنتیجه موضع‌گیری‌های ناصواب و گاهی بسیار پرهزینه می‌شود. این روزها، بعد از تحولات مختلف در آمریکا از اعتراضات خیابانی به نژادپرستی تا جنجال‌ها و کشمکش‌های ترامپ در انتخابات، این کشور را در صدر اخبار قرار داد. اگر نتوانیم تحلیل درستی از این تحولات داشته باشیم، مرتکب خطای راهبردی خواهیم شد.
در کنار تمام تحلیل‌های سیاسی این روزها، شاهد نشان دادن واقعیت آمریکا هستیم. کشوری که روزی به عنوان مدینه‌ی فاضله شناخته می‌شد، امروز شاهدیم پوسته‌ی زیرینش در حال خودنمایی است. باید گفت: با شکست ترامپ در انتخابات، با یک شخص رو به رو نیستیم؛ با یک نظام مبتنی بر خویی وحشیانه طرف هستیم. اما از نگاه غربگرایان:
ـ پلیس آمریکا قانونمند و مودب است. در فیلم‌ها از متهم می‌خواهد چیزی نگوید که علیه خودش استفاده شود.
ـ هیچ تبعیض نژادی در آنجا وجود ندارد «برابری شهروند»
ـ سیستم انتخاباتش تقلب ناپذیر است.
ـ حرف اول و آخر را در امریکا قانون می‌زند.
ـ کشوری متعهد به معاهدات چون مقر نهادهای بین المللی است.
ـ رفاه عمومی (شهروند فقیر و غنی ندارد)
ـ منادی و مجری حقوق بشر در کشور خود و در جهان است.
ـ جامعۀ مدنی و رفتار متمدنانه، نهادینه شده و در عقلانیت سرمایه‌داری، معضلات به بحران تبدیل نمی‌شود.
ـ رسانه‌های آمریکایی کاملا آزاد و بی‌طرف، بدون سانسور
ـ همه چیز در آمریکا شفاف است.
ـ تامین اجتماعی و نظام پزشکی و سلامت بی‌نقصی دارد.
اما با بروز اتفاقات اخیر، لایه‌ی زیرین آمریکا نمایش داده شده است.
ـ جنبش وال استریت که علیه سرمایه‌دارها در آمریکا رخ داد، نشان از این موضوع دارد که مردم آمریکا، ديگر سهمی از ساختار سياسی و اقتصادی كشورشان ندارند و رفاه عمومی برای همه نیست بلکه برای قشری خاص ایجاد شده است. این جنبش تأكيد بر حذف وال استريت به عنوان مركز سرمايه‌داری در آمريكا دارد.
ـ جریان کشته‌شدن جورج فلوید و سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا، علاوه بر تبعیض نژادی و نابرابری شهروندی، نشان از لگد مال کردن شخصیت و انسانیت افراد در این کشور است.
ـ خروج یک‌طرفه از برجام، حمایت از تروریست‌های داعش و همچنین شهادت حاج قاسم سلیمانی، نشان از عدم پایبندی به قوانین و معاهدات بین‌المللی این کشور است.
ـ رسانه‌ها در این کشور با در نظر گرفتن منافع مادی سرمایه‌گذاران، از بی‌طرفی و برخورد آزاد دور می‌گردند.
ـ آمار بالای مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، ازجمله دیگر ضعف‌های این کشور در تامین اجتماعی و نظام پزشکی است.
لذا نشریه معتبر تایم که نود و هفت سالگی خود را سپری می کند و مروج سیاست‌های آمریکا در جهان است، طرح روی جلد خود را به تصویری از نیمه‌ یک ماسک پاره‌شده که پرچم آمریکا بر روی آن نقش بسته است اختصاص داد و تیتر «واقعیت آمریکایی» را برای آن انتخاب کرد.
براساس تحلیل سی ان ان،این طرح در حقیقت به ملتی اشاره دارد که بر اثر تضادهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دچار تفرقه و اختلاف شده است و بر اساس تحلیل «مولی بال» روزنامه‎نگار، چطور رئیس‌جمهور منتخب، چنین کشور پر از اختلافی را رهبری خواهد کرد. [1]
پی‌نوشت:
1).انتخاب (https://w57.ir/3ZP)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید