چه ترامپ، چه بایدن، خداحافظ آمریکا

چه ترامپ، چه بایدن، خداحافظ آمریکا

فارغ از نتیجه حاصل شده در انتخابات آمریکا، این انتخابات در ایالات متحده تبعاتی را، هم در جامعه آمریکایی و هم در عرصه بین المللی برای این کشور خواهد داشت که بخش عمده‌ی آن می‌تواند ناشی از فضای خاص و شرایط حاکم بر فضای انتخاباتی در آن باشد. همانطور که شاهد بودیم، دونالد ترامپ صحبت از تقلب گسترده در فرایند رای‌گیری در ایالات متحده را به میان آورد که این صحبت‌ها باعث شد که طرفدارن ترامپ در بعضی از ایالت‌ها و شهرها به منظور اعتراض به تقلب صورت گرفته در فرایند انتخابات به خیابان ها بیایند. تشکیک مطرح شده از سوی رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید به نوعی باعث به چالش کشیده شدن مشروعیت فرایند انتخابات دموکراتیک در آمریکا شد.
اگرچه برخی کارشناسان عدم همراهی اکثریت نخبگان سیاسی جمهوری خواه و دموکرات را نشان دهنده شکست سیاست‌های ترامپ برای سلب مشروعیت از انتخابات 2020 در ایالات متحده تلقی می‌کنند ولی آنچه که در فضای جامعه آمریکایی شاهد آن بودیم کسب آرای بیش از هفتاد میلیون شهروند آمریکایی توسط دونالد ترامپ بوده است. به عبارتی دیگر بیش از هفتاد میلیون آمریکایی نسبت به او اعتماد دارند و در طرف دیگر شاهد کسب آرای هفتاد و پنج میلیونی توسط جو بایدن نامزد پیروز در این دوئل انتخاباتی هستیم. این بدان معناست که حدود نیمی از رای دهندگان در ایالات متحده به ترامپی رای دادن که قبل از انتخابات، تقلب انتخاباتی را در صورت عدم موفقیت خویش در انتخابات مطرح کرده بود.
این می‌تواند بدین معنا باشد که در حال حاضر نیمی از جامعه آمریکایی به انتخابات در کشورشان بدبین هستند. این یعنی همان رنگ باختن مشروعیت آمریکایی در نزد افکار عمومی این کشور. البته این یک بازی دو سر باخت برای ایالات متحده رقم خواهد زد. چرا که حتی اگر سیاست ترامپ برای زیر سوال بردن این انتخابات و ارجاع آن به دیوان عالی در زمینه اثبات تقلب در فرایند انتخابات با توجه به اکثریت جمهوری خواه این نهاد با موفقیت همراه شود دقیقا همین تشکیک در ذهن طرفداران دیگر نامزد انتخاباتی یعنی جو بایدن ایجاد میشود و نتیجه اینکه این امر کاهش قدرت چانه زنی رئیس جمهور آمریکا در عرصه تعاملات بین المللی به عنوان نماینده مردم آن کشور را در پی خواهد داشت.
در هر صورت آنچه در فضای مجازی آمریکا در قالب‌های مختلف از جمله طنز  شاهد آن هستیم، بازتاب احساسات مردم این کشور است، از جمله عکسی که بایدن پس از پیروزی در انتخابات برای مردگان دست تکان میدهد و از ایشان تشکر میکند. این عکس بازتاب همان شبهات تیم ترامپ در قالب شمارش رای اموات برای بایدن است این بدان معناست که دموکراسی آمریکایی در ذهن مردم خدشه دار شده است. این مسائل می تواند تبدیل به همان آتش زیر خاکستری شود که چندی پیش در ماجرای قتل جورج فلوید رنگین پوست توسط پلیس آمریکا و اعتراضات گسترده مردمی شاهد آن بودیم. دقیقا این اتفاقات تداعی کننده همان سخنان رهبر معظم انقلاب است که هژمونی آمریکا رو به افول است.
اگر نگوییم هیچ کس باید بگوییم کمتر کسی فکرش را میکرد که در سال 2020 میلادی اقتصاد چین بتواند دارای یک چشم انداز قوی تر نسبت به ایالات متحده باشد. شاید بدبین‌ترین کارشناسان در زمینه اقتصاد آمریکا احتیاج چین به چند سال زمان برای پیشی گرفتن اقتصاد این کشور از ایالات متحده را شرط لازم میدانستند. در هر صورت این افول را ناشی از هر چیزی که بدانیم حتی اگر صحبت بعضی از کارشناسان در زمینه تعمدی بودن گسترش کرونا توسط چین به منظور آسیب وارد کردن به اقتصاد جهانی و ایالات متحده را صحیح تصور کنیم، این حرکت چین را باید به عنوان واکنشی نسبت به سیاست‌های هجومی ایالات متحده و در راس آن دونالد ترامپ در قبال دیگر کشورها به منظور دیکته کردن هژمونی آمریکایی تلقی نمود، که در این کنش‌ها ایالات متحده نتوانست تصور درستی از تبعات واکنش‌های احتمالی از سوی کشورهایی که هدف تهاجم و فشار آن قرار میگیرند از جمله چین را داشته باشد همانطور که در زمینه فشار حداکثری به جمهوری اسلامی و تسلیم شدن احتمالی تهران در مقابل واشنگتن، واکنش ایران در چارچوب استراتژی مقاومت برای آمریکایی‌ها قابل پیش بینی نبود.
این عدم درستی پیش‌بینی‌های واشنگتن و شکست اقتصادی آمریکا در صورتی رقم خورد که ترامپ نه به عنوان یک سیاستمدار، بلکه به عنوان یک تاجر پا به عرصه سیاست گذاشته بود تا اقتصاد را در ایالات متحده سر و سامانی بخشد، ولی اقتصاد آسیب دیده میراثی شد از جانب ترامپ برای رئیس جمهور جدید جو بایدن، اینها همه نشانگر یک واقعیت است، بر خلاف آمار و ارقامی که بر اساس محاسبات و مشاهدات پیش بینی میشد سرنوشتی دیگر در ایالات متحده رقم خورد از اینرو سخنان رهبر فرزانه انقلاب در 13 آبان امسال که فرمودند: «این (آمریکا) دیگر عمر طولانی نخواهد کرد» را باید در زمره همان دسته پیش بینی‌هایی از جانب ایشان، از جمله افول قدرت آمریکا قلمداد کرد که کمتر کسی غیر از ایشان توانایی پیش‌بینی آنرا داشت.

 

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید