آقای روحانی: امنیت اقتصادی که در وضعیت قرمز قرار دارد، به امنیت اجتماعی بیشتر توجه کنید

آقای روحانی: امنیت اقتصادی که در وضعیت قرمز قرار دارد، به امنیت اجتماعی بیشتر توجه کنید
فتنه بنزینی

آبان ماه سال 98 بود که دولت تصمیم بر اجرای افزایش قیمت بنزین گرفت. افزایش قیمت بنزین، مقدمه و بهانه‌ای برای اعتراضات مردمی شد و با وجود اعتراضات خیابانی، اغتشاشگران و آشوبگران از این فرصت استفاده کرده و کار به آتش زدن بانک‌ها، خودپردازها و اماکن دولتی و ازبین رفتن امنیت اجتماعی مردم گردید. البته در دی ماه سال ۹۶ نیز شاهد اعتراضات چندین روزه در بخش‌های زیادی از کشور بودیم که اعتراضات 25 و 26 آبان ماه هرچند دامنه‌ای کمتر نسبت به اعتراضات سال ۹۶ داشت، اما عمق خشونت و رفتارهای غیرمدنی در آبان 98 عمیق‌تر از سال 96 شده بود.
این اتفاقات درحالی در آبان 98 رخ داد که بسیاری از تحلیل­گران، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، روزنامه‌نگاران و ناظران با نشان دادن نشانه‌هایی واضح و طرح ادله‌ای روشن، هشدار دادند که جامعه ایران به‌دلیل مسائل اقتصادی درونی و همچنین تمرکز دشمنان بر جنگ و تحریم اقتصادی تمام عیار علیه مردم، نه تنها همچنان مستعد بروز رفتارهایی مشابه است، بلکه تکرار آن در دفعات احتمالی بعد، قطعاً خشونت‌بارتر و ضررآفرین‌تر خواهد بود. ولی برعکس، دولت آقای روحانی به جای تمرکز و چاره‌یابی برای حل مسائل با سازوکارهای داخلی و توان ملی، توجهی به معضل و مشکل موجود نداشته، بلکه تمام امور جاریه‌ی کشور، بالاخص امور اقتصادی را به برجام و اروپا گره زدند و مدتی نگذشت و روشن شد که از اروپا آبی‌گرم نمی‌شود و عملاً می‌توان دریافت که آقای روحانی و دولتش توان و همت لازم برای مقابله با شرایط جدید اقتصادی را ندارند. این درحالی است که مقام معظم رهبری در دفعات مختلف، مسئولان و بخش امنیتی کشور را به تحرکات دشمن برای ایجاد فتنه و ناامنی در کشور از طریق استفاده از بستر نارضایتی­‌های اقتصادی هشدار داده بودند.
امروز با گذشت یک سال از اعتراضات و اغتشاشات با محوریت مسائل اقتصادی در سال 98، شاهدیم همان بهانه‌ها و مشکلات اقتصادی، می‌تواند دلیل و بهانه‌ای برای اعتراضات باشد و طبیعتاً، به دنبال آن، سوء استفاده‌ی دشمنان و معاندین قرار گیرد و البته با حال و روز اقتصادی امروز، اعتراضات به‌مراتب گسترده‌تر و آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. تاجایی که گرانی و کمبود بعضی از کالاها در کشور، گلایه و انتقاد رهبری را در عدم مدیریت مسائل و ناهماهنگی میان مدیران دولتی برمی‌انگیزد:
«خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی به تحریم و مانند آن ندارد و مربوط به خود ما است. این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه که می‌کنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب  گرانی‌های اینها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست؛ هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل] گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همه‌ی اینها قابل کنترل است. بنابراین با مدیریّت هماهنگ دستگاه‌ها این مشکلات قابل برطرف شدن است.» [1]
آقای روحانی در جلسه‌ی هیئت دولت بیان می‌کنند که کمبودی نداریم و تنها گرانی است! [2] پس خودشان هم اذعان به عدم مدیریت و نظارت صحیح و کامل مدیران دولتی دارند، و قطعا بایستی برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
درنتیجه این روزها که ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی است، باتوجه به تمام بی‌تدبیری‌ها و عدم مدیریت‌ها و اجرایی نشدن وعده‌های آقای روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم، همچنین خاطرات بد اقتصادی و معیشتی، آنچه مهم است اینکه حداقل کاری که آقای‌روحانی می‌توانند در این مدت انجام دهند، حفظ امنیت مردم است و پیشنهادی که به ایشان می‌توان داد این است که از اتاق شیشه‌ای خارج و به میان مردم بیایند و از نزدیک مشکلات مردم را لمس و درک کنند تا درک این مشکلات عاملی باشد که نگذارند وقایع سال‌های گذشته به بهانه‌ی مسائل معیشتی و اقتصادی دوباره رخ دهد و امنیت اقتصادی در وضعیت قرمز قرار دارد، امنیت جانی و اجتماعی مردم را به خطر نیندازید.

پی‌نوشت:
1). بیانات به مناسبت میلاد پیامبر، امام صادق و روز 13 آبان(1399/8/13)
2). خبرگزاری مهر(https://w57.ir/Jvy)

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

موضوع مناسبت:

افزودن دیدگاه جدید