نهی از منکر نهی و سگ گردانی

نهی از منکر نهی و سگ گردانی
نهی از منکر نهی و سگ گردانی

چند وقت پیش شاهد این بودیم که فردی در گیلان به دلیل تذکر خود نسبت به نهی از گرداندن سگ مورد ضرب‌وجرح شدیدی قرارگرفته و مجروح شد.[1] یکی از مواردی که می‌بایست به آن توجه شود عوض شدن سبک زندگی برخی افراد است.
 شاهد این هستیم در دنیای امروز حیواناتی مانند سگ و گربه جای خالی بسیاری از نیازهای انسان را پرکرده‌اند. نیازهایی مانند بچه و یا نیازهای ارتباطی دیگر انسان یکی از مواردی که است بسیار در اسلام به آن تأکید شده.
 رفتار اسلام این است که در کنار مهربانی با حیوانات و عدم آزار رساندن به آن‌ها نباید اصطلاحاً معتاد به مراوده با آن‌ها شد. این سبک زندگی که متأسفانه در برخی از مکان‌های تهران و شهرهای دیگر قابل‌رؤیت است حقیقتاً امری قابل‌پذیرش نیست.
 این‌که شخصی برای سگ و حیوان چهارپای خود سالیانه قریب به بیش از چند ده میلیون هزینه غذا و یا عمل‌های زیبایی نمایند امری است که حقیقتاً موجبات تعجب بسیاری از افراد را برمی‌انگیزاند.
 جالب است که وقتی در مورد نهی اسلام از زندگی با حیوانات و معتاد شدن به ارتباط با آن‌ها می‌شود گویا برای برخی از افراد حیوان ستیزی تداعی می‌کند.
 گویا که اسلام موافق آزار برخی از این حیوانات است. درحالی‌که اساساً به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست.
 اسلام یک حد وسط و یک‌راه میانه را در پیش‌گرفته است. اسلام می‌گوید انسان باید وقت خود را با همنوعان خود پر کنند و انس و قرابتی که می‌بایست بگیرد باید با فرزندان و یا اقوام خویش باشد. نه این‌که با گرداندن سگ و یا ارتباط با آن زمینه همراهی با فرزندان و یا اقوام را از دست دهد.
 آمارها نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که یک یا چند حیوان خانگی ازجمله گربه و یا سگ دارند علاقه کمتری به فرزند آوری و داشتن فرزند از خود نشان می‌دهند. امری که حقیقتاً زنگ هشداری برای جامعه است. این سبک زندگی حتی در فضای غرب هم امری نکوهیده و ناهنجار است.
 کما اینکه بسیاری از آثار و تولیدات سینمایی به این قضیه اشاره داشته و این ارتباط و انس با حیوانات خانگی را محکوم می‌کند. پویانمایی‌هایی مانند بچه‌ رئیس[2] که یکی از پرفروش‌ترین پویانمایی‌های دنیا بوده است از اساس به این مقوله مهم اشاره می‌کند.
 در خود غرب نیز این‌یک رفتار ناهنجار به شمار می‌رود، این‌که یک شخصی به‌جای ارتباط با خانواده و فرزندان به ارتباط با این‌گونه حیوانات روی بیاورد حقیقتاً امری ناپسند است. حال شخصی در مورد این امر ناپسند تذکر داده و متأسفانه مورد ضرب‌وجرح قرار گرفت. امری که حقیقتاً جای هیچ‌گونه بخششی برای شخص متهم باقی نمی‌گذارد.
 جالب است که رسانه‌های غرب بشدت در حال مظلوم‌نمایی برای شخص متهم هستند[3] و وی را به‌گونه‌ای در بیاناتشان مظلوم جلوه می‌دهند که گویا اسلام مخالف هرگونه حمایت و مهربانی از حیوانات است. درحالی‌که اساساً این‌گونه نیست.
 اسلام دینی است که برای کوچک‌ترین حیوانات مانند مورچه تا بزرگ‌ترین حیوانات انواع روایت‌ها را در خود دارد. بعضی از حیوانات در اسلام چندین بار در قرآن ذکرشده‌اند. شاید برخی از حیوانات در اسلام نجس اعلام‌شده باشند اما این نجاست دلیل بیزاری اسلام از این حیوانات نیست.
 در هیچ دینی مانند اسلام دستور به رعایت حقوق حیوانات نشده است. سعی کنیم حقیقت این دین را بشناسیم و در مقابل تبلیغات غرب تسلیم نشویم و بدانیم آمران به معروف و ناهیان از منکر در حقیقت سعی در تحقق چنین دین کاملی رادارند. پس سعی کنیم خودمان آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم.

 

[1] yun.ir/94ta69

[2] yun.ir/b1fa9c

[3] yun.ir/zivzua

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید