معیار دوگانه از اربعین تا هالووین

معیار دوگانه از اربعین تا هالووین
خرافات

طبق یک رسم قدیمی، از سال‌ها پیش، در تاریخ 31 اکتبر، جشن و مراسمی به نام هالووین در کشورهای غربی برگزار می‌شد که تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. برخی معتقدند ریشه‌ی این عمل به جشن ساوین یا سَوین برمی‌گردد که یکی از قبایل هندواروپایی با گرایش پاگانیستی در روزهای آخر سال -بر اساس تقویمی که داشتند- که انتهای فصل برداشت و آغاز فصل زمستان بود، برگزار می‌کردند.[1] برخی نیز معتقدند هالووین، یک عمل مذهبی بر اساس مسیحیت بود که برای دعا، حضور در کلیسا، گرامی‌داشت قدیسانِ درگذشته، حاضرشدن کنار قبور اموات، و یادآوری مرگ، برگزار می‌شد.[2]
ریشه‌ی و فلسطفه‌ی هالووین (Halloween) هر چه که بوده باشد، اکنون شاهد هستیم که اغلب کارهای انجام شده در آن، اعمالی سبک و خرافاتی است که البته با هزینه‌های فراوانی برگزار می‌شود. ذهنیت و تصور غالبی که در این‌باره شکل گرفته است و نیز آن‌چه در خلال جشن‌های هالووین، مشاهده می‌شود به کارهایی مانند استفاده از کدو تنبل -به عنوان نماد هالووین-، کوبیدن درب خانه‌ها توسط کودکان برای دریافت خوراکی، پارتی‌های شبانه با لباس‌های عجیب و غالباً ترسناک، تغییر شکل خانه به شکل خانه‌های جن‌زده، روشن کردن آتش، مسابقه‌ی گاز زدن سیب و خواندن داستان‌ها و دیدن فیلم‌های ترسناک، محدود می‌شود.
اجازه دهید از این جا به موضوع دیگری، تغییر مسیر دهیم و سوالی را مطرح کنیم! وقت فراوان و هزینه‌های سرسام‌آوری که برای جشن هالووین صرف می‌شود و نیز لباس‌ها و آرایش‌های عجیب و خاصی که در این مراسم، استفاده می‌شود، اگر مربوط به یک سنت اسلامی بود، چه واکنشی را برمی‌انگیخت؟ چرا تمام رسانه‌های مشهور و مطرح دنیا مثل BBC از لندن و VOA از آمریکا، مراسم‌های مذهبی اسلامی مثل حج، راهپیمایی اربعین و برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم را با شبهات گوناگون و متعدد، مورد حمله قرار می‌دهند ولی به مراسمی مثل هالووین که می‌رسند، تغییر موضع می‌دهند و معیار دوگانه‌ای را در پیش می‌گیرند؟ به اربعین و حج که می‌رسند، یادشان می‌آید که باید به فقرا رسیدگی کرد ولی درباره‌ی مراسمی مثل کریسمس، ولنتاین و هالووین، اصلا به این موضوع نمی‌پردازند!
همه باید بدانند که یکی از شروط اساسی برای حفظ استقلال فکری و عقیدتی انسان، همین است که گرفتار و اسیر القائات شیطانی و تحلیل‌های جهت‌دار نشود و بتواند راه درست را انتخاب کند و اساساً برای اذهان حقیقت‌جو و اشخاص حقیقت‌طلب در دنیا، همین معیارهای دوگانه، می‌تواند راهی برای رسیدن به حق و عبور از باطل باشد.

پی‌نوشت:
[1] هالووین
[2] جشن سنتی يا جنگ با دين و اخلاق؟

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید