انحطاط سودان؛ عاقبت سازش و اعتماد به آمریکا

انحطاط سودان؛ عاقبت سازش و اعتماد به آمریکا
رژیم صهیونیستی

روند رو به انحطاط در سودان که از چند سال قبل، شروع شده بود، در سراشیبی تندی قرار گرفته و به نظر می‌رسد اکنون وارد مراحل بغرنج و تاریکی شده است. هنوز خاطره‌ی مقاومت سودان و رئیس‌جمهورش یعنی «عمر حسن احمد البشیر» در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و دنباله‌روهای او و دفاع تمام‌قد از محور مقاومت و به‌خصوص، فلسطین از یادها نرفته است که حتی منجر به حملات هوایی متعددی از سوی رژیم صهیونیستی به برخی تأسیسات نظامی در خارطوم شده بود. اما نقشه و سیاست‌ «وعده و فریب» که با طراحی ایالات متحده و دلارهای نفتی سعودی و امارات، طراحی و اجرا شده بود، سودان را فریفت و به کشوری ضدمقاومت تبدیل کرد و کار را به جایی رساند که در جنگ ظالمانه علیه یمن مظلوم، به کمک آل‌سعود شتافت و اینک نیز با چراغ سبز نسبت به برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر قدس، وارد مرحله‌ی جدیدی از انحطاط شده است.
این نکته را باید در نظر گرفت که قرار بود در قبال همراهی سودان با آمریکا و اسرائیل، نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم حذف شود که نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه با توطئه‌ای حساب‌شده، بخش جنوبی سودان را -که حاوی ذخایر عظیم نفتی است- به کشور مستقلی تبدیل کردند و شخصی را به عنوان رئیس این منطقه، انتخاب کردند که مورد حمایت صهیونیست‌ها بود و قول داده بود در صورت استقلال سودان جنوبی، پیش از همه، به ایجاد رابطه با اسرائیل اقدام کند که همین اتفاق هم افتاد.[1]
اکنون وضعیت ذلت‌بار سودان به جایی رسیده است که این کشور -که روزگاری، پهناورترین کشور آفریقا و بزرگ‌ترین مملکت اسلامی به حساب می‌آمد- به ابزار تبلیغاتی برای انتخاب مجدد دونالد در ترامپ در انتخابات 2020 تبدیل شده است تا با ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی، نمونه‌ای از موفقیت ترامپ در کاهش انزوای اسرائیل به حساب آید. عجیب این که همان وعده‌ی محقق‌نشده در چند سال -مبنی بر خروج نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم- دوباره و در قبال پذیرش ایجاد رابطه با اسرائیل، به سودان داده شده است!
اما روی دیگر ماجرا به فلسطین عزیز و آرمان آزادی قدس شریف برمی‌گردد. در چند هفته‌ی اخیر، امارات و بحرین -که سال‌ها مشغول خیانت پنهانی بودند- خیانت خود را علنی کردند و اسرائیل غاصب و جعلی را به رسمیت شناختند. با این همه، تحلیل درست و منطقی این است که با وجود شرم‌آور و ذلت‌بخش بودنِ این اقدامات از کشورهای به‌ظاهر اسلامی، اما افق آینده‌ برای پیروزی نهایی فلسطین، روشن‌تر شده است. دلیل این ادعا این است که تا پیش از این، مقاومت فلسطین، این دولت‌ها خودفروخته و خائن را حامی و پشتیبان خود تصور می‌کرد و به سبب همین تصور نادرست، از پشت، خنجر می‌خورد چون همدستی و همفکری پنهانی از سال‌ها پیش، شکل گرفته بود و اکنون فقط به مرحله‌ی آشکارسازی رسیده است. بنابراین، مردم مظلوم فلسطین و گروه‌های مقاومت، اکنون می‌توانند با شناخت صحیح و درست از حامیان و دشمنان خود، کار نیمه‌تمامی که بیش از هفتاد سال، به تأخیر افتاده است را کامل کنند و قدس شریف و سرزمین فلسطین را از چنگال اشغالگران صهیونیست خارج نمایند.

پی‌نوشت:
[1] صهیونیست‌ها و تجزیه سودان
[2] ریاض و پرداخت غرامت سودان به آمریکا برای عادی‌سازی روابط خارطوم-تل‌آویو

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید