ازدواج سلبریتی‌ها شاید در وقتی دیگر

ازدواج سلبریتی‌ها شاید در وقتی دیگر
ازدواج سلبریتی‌ها شاید در وقتی دیگر

پس از گسترش رسانه‌های گروهی در قالب رادیو و تلویزیون و در حال حاضر نیز شبکه‌های اجتماعی شاهد رواج پدیده رهبران فکری هستیم.[1] رهبران فکری، در حقیقت لایه میان حاکمیت و متن مردم می‌باشند که جهت‌دهی‌های عمومی و جریان‌سازی‌های اجتماعی توسط این عده صورت می‌پذیرد. یکی از بارزترین مصادیق رهبران فکری در حال حاضر همین سلبریتی‌ها و نخبگان رسانه‌ای می‌باشند. سلبریتی‌ها به‌نوعی برای بینندگان رسانه‌های مختلف یک الگو به‌حساب می‌آیند. الگویی که شخص بیننده در فضای رسانه‌ای آن‌ها را خالی از هرگونه نقص و ضعف می‌بیند و این باعث می‌شود تا در فضای واقعی نیز اعمال و رفتارهای آنان موردتوجه و تقلید هوادارانشان قرار گیرد.
 سلبریتی‌ها در دنیای هالیوود و فیلم و رسانه درخشش بسیاری داشتند و در حال حاضر نیز اینفلوئنسرها[2] در دنیای شبکه‌های اجتماعی درخشش فراوان دارند. این انسان‌ها در حقیقت همان سلبریتی‌های دنیای رسانه هستند. با این تفاوت که نوع مشروعیت مطرح‌شدنشان مختص به شبکه‌های اجتماعی بوده است. مطلبی که در مورد رهبران فکری بسیار می‌بایست موردتوجه دستگاه‌های حکومتی در عرصه فرهنگ قرار گیرد عدم به‌کارگیری ضد ارزش‌ها در زندگی رهبران فکری می‌باشد. چراکه زندگی آنان به‌شدت مورد تقلید و توجه عوام مردم است.
 مطلبی که اخیراً زمینه کنجکاوی بسیاری از رسانه‌ها را فراهم نموده بحث ازدواج نکردن سلبریتی‌ها می‌باشد.ازدواج زمینه شکل‌گیری بنای محکم خانواده است. طبق حدیث پیامبر اسلام هیچ بنایی در اسلام نزد خداوند محبوب‌تر از خانواده نیست[3].سلبریتی‌ها برای ازدواج نکردن خود ادله عجیبی دارند. هنگامی‌که با آنان صحبت می‌شود بسیاری از آنان صرفاً بابیان مشغله کاری سعی در توجیه عدم پایبندی نسبت به این فریضه مهم رادارند؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی دلایل ازدواج نکردن سلبریتی‌ها را برشماریم می‌توانیم به چهار دلیل مهم اشاره‌کنیم: اولین آن‌ها مسئولیت گریزی از تشکیل خانواده است. همان‌طور که می‌دانید خانواده مسئولیت‌های زیادی دارد و با توجه به جایگاه حساس آن، اشخاص از قبول ریسک مسئولیت‌پذیری نسبت به خانواده فرار می‌کنند.
 مورد دوم آن ترس از صمیمی شدن است. چراکه ازدواج یعنی اشتراک همه‌چیز میان زن و شوهر و این یعنی صمیمیت بسیار زیاد. حال برای چهره‌ای که برای بازی در هر فیلم باید روزها و ماه‌ها را با افراد مختلفی بگذراند، ازدواج کردن و صمیمی شدن بیش‌ازاندازه برایش کار ساده‌ای نیست.سومین دلیل را می‌توان زندگی کردن در منطقه امن دانست. فردی که سال‌ها مجرد بوده است به این سبک زندگی مجردی خو و عادت پیداکرده و آن را منطقه امن خود می‌پندارد. به همین علت حتی فکر ازدواج کردن را هم از خود دور می‌کند. چراکه آن را مرادف با از بین رفتن این منطقه امن خویش می‌داند. چهارمین مورد را می‌توان داشتن معیارهای عجیب‌وغریب دانست. تعدادی از معیارها بیشتر به فیلم‌های تخیلی شبیه است تا واقعیت. غرق شدن در این افکار کم‌کم فرد را دچار وسواس می‌کند و زمینه مجرد ماندن شخص را تا سال‌های زیاد فراهم می‌نماید.
 سلبریتی‌ها به‌عنوان رهبران فکری جامعه و قشر اثرگذار بر عموم جوانان می‌بایست نسبت به این مسئله توجه کافی و ویژه را داشته باشند. نباید با هنجارشکنی‌ها در امر تشکیل خانواده زمینه بدبینی جوانان نسبت به این فریضه مهم را فراهم کرد و جوانان نیز نباید در این‌گونه امور سلبریتی‌ها را به‌عنوان الگو و اسوه خود انتخاب کنند. بدانیم خانواده مهم‌ترین بنایی است که اسلام به آن توصیه کرده و تشکیل خانواده بافضیلت‌ترین ثوابی است که اسلام از آن یادکرده؛ بنابراین سعی کنیم هنجارهای اصیل اسلامی را توسعه داده تا زمینه هنجارشکنی‌ها را از بین ببریم.

 

[1] yun.ir/0ecdec

[2] yun.ir/f8ljd4

[3] yun.ir/kgexgf

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید