چرایی نگرانی ایران از حضور آمریکا در افغانستان

چرایی نگرانی ایران از حضور آمریکا در افغانستان
افغانستان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به تأثیر تحولات درونی افغانستان به اقتضای جغرافیا بر ایران، گفت: برای ایران ثبات امنیت و توسعه افغانستان و اهمیت دارد چرا که امنیت و توسعه افغانستان برای ایران امنیت ساز و توسعه بخش است.
نوذر شفیعی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اهداف سفر عبدالله عبدالله رییس شورای‌عالی مصالحه افغانستان به ایران گفت: یک واقعیت بنیادی در روابط ایران و افغانستان وجود دارد و آن این است که این دو کشور در یک موقعیت جغرافیایی به عنوان همسایه قرار دارند و در عین حال دارای پیوند‌های تاریخی، فرهنگی و دینی هستند.

وی افزود: دو کشور با این ویژگی‌ها و مشخصات، نمی‌توانند نسبت به مسائل یکدیگر بی‌تفاوت باشند. چرا که تحولات یکی حتما بر دیگری تاثیر می‌گذارد. امروزه مهم‌ترین مسئله‌ای که در افغانستان مطرح است، مسئله مذاکرات صلح است.

شفیعی با بیان این که صلح در افغانستان برای ایران خیلی اهمیت دارد، اظهار داشت: صلحی در افغانستان برای ایران اهمیت دارد که به تأمین امنیت ایران هم کمک کند؛ لذا ایران از فرآیند صلح در افغانستان استقبال می‌کند. با این حال انتظار دارد این فرآیند به گونه‌ای طراحی و تنظیم شود که مخل امنیت ایران نباشد. این امروزه به عنوان یک دغدغه برای ایران مطرح است لذا مقامات افغانستان بعضا لازم است در این زمینه نگرانی‌های ایران را هم بشنوند و درک کنند.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به نظر می‌رسد سفر آقای عبدالله به ایران با هدف مرور کلی آنچه که در مذاکرات صلح در دوحه گذشته و شنیدن نگرانی‌ها و دغدغه‌های ایران و انتقال این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در ادامه مذاکرات صلح است. به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر این باشد.

وی ادامه داد: صرف نظر از این بحث نگاه کلی ایران این است که آنچه در داخل افغانستان می‌گذرد مربوط به خود افغانستان است و جزو امور داخلی افغانستان است. برای ایران ثبات امنیت و توسعه افغانستان و اهمیت دارد چرا که امنیت و توسعه افغانستان برای ایران امنیت ساز و توسعه بخش است.

شفیعی تأکید کرد: وقتی کشور در یک موقعیت بی ثبات مستقر باشد، آن کشور نمی‌تواند توسعه پیدا کند؛ یعنی نمی تواند امنیت داشته باشد. بنابراین اساساً ایران یکی از آن کشور‌هایی است که به شدت تمایل و صلح و ثبات در افغانستان دارد و این صلح و ثبات را برای امنیت ملی خودش لازم می‌داند. به همین خاطر از کلیه فرآیند‌های ساله که بنیاد آن بر مردم افغانستان استوار باشد یعنی افغان محور باشد حمایت می‌کند.

کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: از طرف دیگر انتظار دارد در داخل افغانستان هم چنین نگاهی به ایران وجود داشته باشد؛ یعنی کابل هم درک کند که تحولات درونی افغانستان می‌تواند به اقتضای جغرافیا، بر ایران تاثیرگذار باشد. مثل درگیری‌هایی که در افغانستان اتفاق افتاد و باعث ورود مهاجران افغانستانی به ایران شد و یا بی ثباتی‌هایی که درافغانستان اتفاق افتاد و باعث توسعه و ترویج مواد مخدر در افغانستان را متأثر از آن آسیب پذیر ساختن ایران شد؛ لذا دولت ایران انتظار دارد تحولات داخلی افغانستان به گونه‌ای رقم بخورد که مخل امنیت ایران نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این منظر ایران نسبت به حضور آمریکایی‌ها در افغانستان نگرانی‌هایی را دارند و لذا انتظار دارد که دولت افغانستان و کلیه مردم افغانستان مواظب پیامد‌های رفتار‌های ایالات متحده آمریکا در افغانستان باشند.
منبع:https://w57.ir/Jyk

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید