آدرس‌غلط رئیس‌جمهور برای هدایت افکارعمومی

آدرس‌غلط رئیس‌جمهور برای هدایت افکارعمومی
تحریف

رئیس جمهورحسن روحانی در آستانه فرارسیدن ایام رحلت پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در جلسه هیئت دولت گفت:
«امام حسن(علیه‌السلام) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام، گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن(علیه‌السلام) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که این جا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی (علیه‌السلام) است. امام مجتبی(علیه‌السلام) به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.» [1]
این درحالی است که در بیان وقایع تاریخی، باید تمام زوایای یک واقعه را در نظر گرفت تا بتوان به تحلیلی درست دست یافت. براساس سخنان آقای روحانی، خواست مردم دلیل اصلی برای جریان صلح امام‌حسن(علیه‌السلام) بوده‌است، درحالی که صلح امام زوایای دیگری نیز دارد. زوایایی مانند: خیانت، جهل و عدم‌وفاداری به امام حسن(علیه‌السلام) که رئیس جمهور این عوامل را نادیده می‌گیرند.
امام‌ حسن(علیه‌السلام) در پاسخ شخصی که به صلح ایشان اعتراض کرد، چنین فرمودند: «من به این علت حکومت و زمامداری رابه معاویه واگذار کردم که یارانی برای جنگ با وی نداشتم. اگر یارانی داشتم، شبانه روز با او می‌جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب می‌شناسم و بارها آنها را امتحان کرده‌ام. آنها مردمان فاسدی هستند که اصلاح نخواهند شد؛ نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان‌های خود پایبندند و نه دونفر از آنها در کاری با هم موافق‌اند. درظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه می‌کنند، ولی در عمل با دشمنان ما همراه‌اند.» [2]
با این توصیفات، شناخت اهداف جریان تحریف، برعکس  خود جریان تحریف، بسیار پیچیده نیست. چون روشن است که در هر رویداد اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی، جریان تحریف برای جلب اعتماد عمومی، دارای برنامه‌ی خاصی است. لذا شناخت جریان تحریف بسیار سخت و پیچیده بوده و نیاز به بصیرت دارد. این چالشی است که مهمترین نتیجه آن استحاله فکری و تحلیلی دستگاه منطقی جامعه بوده و از طریق ارائه پاسخ‌های انحرافی به سوالات اصلی جامعه صورت میپذیرد. در واقع آقای روحانی هدفشان از اینگونه بیان کردن صلح امام حسن(علیه‌السلام)، همان جلب مقبولیت مردم و مخاطبان برای رفتن به سمت صلح با دشمنان و فصل جدید مذاکره با آمریکا به‌جای مقاومت است و به واسطه‌ی ارائه پاسخ‌های انحرافی به مسائل، براساس واقعیت‌های جعل شده یا ناتمام، موجب تاثیرگذاری روی افکار عمومی و تغییر در نگرش و رفتارهای جامعه می‌گردد.
البته بعد از سخنان رئیس جمهور، واکنش‌های مختلفی از طرف نخبگان حوزوی و دانشگاهی به این سخنان آقای روحانی صورت گرفته است ولی آنچه جای تأسف دارد این است که رئیس جمهور، بعد از این همه وعده‌های توخالی و پوچ، توسط طرف‌های غربی، هنوز چشم امید به اروپائیان و آمریکا دارد و ای‌کاش در اواخر عمردولت، حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده، با تدبیر و برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از استعدادهای داخلی، خنده بر لب‌های مردم بنشاند، نه اینکه با تحریف و مصادره کردن تاریخ اسلام، به نفع افکار خود و جریان سیاسی فرصت‌طلبی که تاریخ مصرف آن مدت‌هاست گذشته است، نمک به زخم مردم بپاشد و به شعور مردم و نخبگان کشور توهین کند.

پی‌نوشت:
1). دنیای اقتصاد(https://w57.ir/JCY)
2). مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار(ط - بيروت)، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق، ج46: ص147.

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید