خلیج فارس مسکونی می شود

خلیج فارس مسکونی می شود
جزایر خلیج فارس

امیر سرتیپ فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:
استقرار مردم در جزایر در تمام دنیا موجب کاهش آسیب پذیری‌های استراتژیک می‌شود، از بعد راهبردی و استراتژیک جزایر ما در لبه مرز‌های ایران قرار دارند و از این منظر در حوزه راهبردی کشور باید به آن‌ها پرداخته شود. پس لازم است تا با توجه به استراتژی دفاعی کشور که دفاع مردمی است، جمعیتی از مردم کشورمان هم در این جزایر ساکن شوند. البته این جزایر سال‌ها مورد استفاده بخشی از مردم ما بوده، اما از پتانسیل‌ آن‌ها به طور کامل بهره برداری نشده است. از بُعد اقتصادی هم باید به این نکته توجه کنیم که این بخش از کشور ما در استراتژیک‌ترین منطقه دنیا قرار دارد و ما باید بهره مندی لازم را از این منطقه داشته باشیم. از بُعد اجتماعی و فرهنگی هم کاهش بیکاری، فقر و محرومیت یکی از اهدافی است که به دنبال این موضوع می‌آید. باید به این نکته توجه کرد که همه جزایر ظرفیت مسکونی شدن ندارند و باید با بررسی های کارشناسی ظرفیت ها، اولویت بندی و کارکرد هر جزیره را مشخص کرد.
اگر به کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس نگاه بیاندازیم، آن‌ها در حال ساخت جزایر مسکونی مصنوعی با صرف میلیارد‌ها دلار هزینه هستند؛ یعنی برای اینکه بتوانند از این عرصه مهم و ذخیره ارزشمند در خلیج فارس استفاده کنند، در حال صرف هزینه‌های بالا هستند. در حالی که ما جزایر طبیعی داریم که استعداد بسیار زیادی را در خود ذخیره کرده‌اند؛ بنابراین منطقی است که ما به فکر توسعه جزایر به ویژه مسکونی کردن آن‌ها باشیم. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت ریشه‌ای بررسی کنیم باید به مقوله فرهنگ سازی بپردازیم که بخشی از آن بر عهده رسانه‌هاست. مردم ساکن در سواحل و جزایر باید به این دیدگاه برسند که توسعه سواحل و جزایر موجب رونق اقتصادی و توانمندشدن آن‌ها و برخورداری از امکانات بیشتر می‌شود. و مردم محور کردن توسعه جزایر یکی از نکات اصلی این موضوع است که در اصل ۴۴ قانون اساسی هم به آن توجه شده است. باید به این نکته هم توجه کرد که الگوبرداری از بسیاری از کشور‌های دیگر در دنیا که با مساحت‌های کم تر از جزایر ما، اقتصاد‌های شکوفا‌تر و پویاتری دارند می‌تواند در کشور ما هم چنین توسعه ای را محقق کند.
از طرفی ما در خلیج فارس با کشور‌های حاشیه خلیج فارس رقابت داریم و آن‌ها هم حتماً به این موضوع به یک موضوع مشتاقانه نگاه نمی‌کنند. یعنی عواملی مانند جذب سرمایه خارجی که با تمرکز در آن‌ها موجب شود تا آن‌ها روز به روز پیشرفت کنند را می‌پذیرند و از آن نیز استقبال می‌کنند. اما هر چه این سرمایه‌ها به سمت سواحل و جزایر ما سرازیر شود، حتماً با آن به صورت یک موضوع منفی برخورد می‌کنند و از این موضوع خوشحال نخواهند شد. البته این نگاه در سایر کشور‌ها مثل چین، هند و پاکستان و شرق آسیا متفاوت است و آن ها موضعی مخالفی به این موضوع ندارند و حتی می‌توانند در مسکونی کردن جزایر مشوق ما هم باشند.

منابع:
اصل مصاحبه در باشگاه خبرنگاران جوان

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید