تعمیق وحدت ایران و عراق با محوریت اربعین

تعمیق وحدت ایران و عراق با محوریت اربعین
وحدت

به تو از دور سلام!
این جمله، زمزمه‌ی میلیون‌ها ایرانی عاشق و دلداده‌ای است که امسال به‌خاطر شرایط کرونایی، موفق به حضور در مراسم باشکوه اربعین نشدند و ارادت و اخلاص خود را از راه دورو از منازل و محافل خود به محضر سالار و سرور شهیدان تقدیم کردند. عشق به اباعبدالله (علیه‌السلام) و خاطرات شیرین حضور در مراسم سال‌های قبل، این فراق را بسیار سخت و طاقت‌فرسا کرد و جان و دل عاشقان ثارالله (علیه‌السلام) را قرین حسرت و اشک و آه کرد، اما همان دینی که امام حسین (علیه‌السلام) همه چیز خود را برای آن فدا نمود، دستور به حفظ جان داده و آن را واجب کرده است که یکی از مصادیق آن در عصر حاضر، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. همچنین بر اساس فقه اسلامی، اگر بین یک امر واجب -مثل حفظ جان- و یک امر مستحب -مثل زیارت اربعین- تعارضی به وجود بیاید، باید عمل مستحب را ترک و به انجام عمل واجب، اقدام نمود.
بر همین اساس، مراسم باشکوه اربعین امسال بدون حضور زائران ایرانی برگزار شد که علاوه بر دلهای ایرانیان، سبب غصه و دل‌تنگی مردم عراق نیز شده است. در این سال‌های طولانی که مراسم راهپیمایی اربعین برگزار می‌شود، عشق مشترک مردم ایران و عراق به محضر مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، سبب پیدایش برکات فراوانی شده است که عمیق‌ترشدن پیوندها، ایجاد انس و برقراری روابط صمیمی میان دو ملت، از آن جمله است که در قالب عبارت پرمغز «ایران و العراق لایمکن الفراق» بروز و ظهور کرده است.
سال‌ها بود که مردم مهمان‌نواز و موکب‌داران سخاوتمند عراقی به حضور پرشور و شعور ایرانیان عادت کرده و با آنان انس گرفته بودند و به همین دلیل، فقدان ایرانی‌ها به غم سنگینی در دل مردم عراق تبدیل شده است. «عمار عبدالرزاق الصغیر»، یکی از خادمان حسینی در نجف اشرف که هرساله در خانه‌اش از زائران ایرانی پذیرایی می‌کرد، امسال به‌خاطر نبودنِ زائران ایرانی در پیامی محبت‌آمیز نوشت: «الإخوة الأحبة فی إیران ! انتم فی القلب...و انتم معنا فی کل لحظة نخدم فیها سیدالشهداء، تشارکونا عملنا، وان مکانکم موحش واجواء الزیارة الاربعینه لهذا العام تفتقدکم. لن ننساکم وسننتظر قدومکم العام کل سنة لنحی جمیعا شعائر أربعینیة الإمام الحسین علیه السلام» برادران عزیزم در ایران! جای شما در قلب ماست و شما شریک لحظه لحظه‌ای هستید که ما به سیدالشهدا (علیه‌السلام) خدمت می‌کنیم. جای شما بسیار خالی است. حال و هوای اربعین امسال هم دلتنگ وجود شماست. شما را از یاد نمی‌بریم و منتظر آمدن سالیانه‌ی شما برای احیای شعائر اربعین امام حسین (علیه‌السلام) هستیم.[1]  در این میان، حتی کودکان معصوم عراقی نیز نتوانستند ناراحتی و دلتنگی خود را پنهان کنند و از اینکه امسال شاهد حضور زائران ایرانی نخواهند بود، غصه‌دار بودند.[2]
این پیوند و صمیمیت عمیق، همان عامل موفقیت مردم دو کشور در حراست از منافع ایران و عراق است که با مراسم معنوی و پرشور اربعین، مستحکم‌تر شده است و از طرفی، این اتحاد و پیوند، همان هدف مهمی است که دشمنان دو ملت، برای مخدوش‌کردن آن به برنامه‌های شیطانی فراوان و به انجام هزینه‌های هنگفت متوسل شده و می‌شوند تا از راه سست‌کردن این وحدت، به حضور خود در منطقه ادامه دهند و زمینه را برای چپاول بیشتر منابع موجود، فراهم کنند که نمونه‌های آن را در سال‌های اخیر، مکرر مشاهده کرده‌ایم.

پی‌نوشت:
[1] تکرار قرار عاشقی منهای ۳ میلیون زائر ایرانی
[2] دلتنگی معصومانه کودک عراقی برای زوار ایرانی اربعین

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید