دوباره سیاه نمایی، دوباره حجاب

دوباره سیاه نمایی، دوباره حجاب
دوباره سیاه نمایی، دوباره حجاب

مسلماً راهبرد امروز دشمنان اسلام در تقابل با جمهوری اسلامی ایران، بحث جنگ شناختی و رویکرد جنگ هیبریدی و ترکیبی می‌باشد. رویکردی که در آن اصلی‌ترین بحث ایجاد یک جو روانی خاص علیه حکومت و تولید شبهات به‌منظور جداسازی بدنه جامعه از فضای حاکم و نظام موجود است.  یکی از مهم‌ترین مسائل در جنگ هیبریدی شناخت نقاط حساس و مسائلی هست که باکار رسانه‌ای بر روی آن‌ها، زمینه تفرقه در جامعه به وجود می‌آید.
 در جامعه مایکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره به‌عنوان یکی از گسل‌های اجتماعی مطرح بوده و همواره فعالیت‌های رسانه‌ای دشمنان در این مسئله موردپذیرش و اقبال برخی از کاربران قرارگرفته است، بحث حقوق زنان و حجاب در اسلام و در فضای بین‌الملل می‌باشد. این‌که در طی سالیان سال با چالش‌های مختلف مانند: چهارشنبه‌های سفید و یا دختران خیابان انقلاب و یا آزادی‌های یواشکی و یا ورزشگاه رفتن دختران این جریان زنده مانده است حاکی از چالشی بودن این بحث در فضای جامعه دارد. اخیراً نیز کلیپی از امام‌جمعه اصفهان پخش‌شده که ضدانقلاب از آن نهایت بهره‌برداری را نموده است.
این کلیپ در مورد ناامن سازی بی‌حجابی و هنجارشکنی در منظر عمومی در شهر اصفهان می‌باشد. اصفهانی که یکی از شهرهای مذهبی ایران است و در دوران صفویه نیز به‌عنوان پایتخت جهان تشیع و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از قوی‌ترین حوزه‌های علمیه ایران بعد از قم شناخته می‌شود. متأسفانه در این شهر با تبلیغات نامناسب دشمنان، برخی از جوانان به هنجارشکنی و بدحجابی روی آوردند وناخواسته در مقابل هنجارهای جمهوری اسلامی و نظام دینی ایستادند. یکی از مهم‌ترین مشکلات در بحث حجاب عدم برخورد با هنجارشکنان اجتماعی در این زمینه است. همان‌طور که می‌دانید هنگامی‌که حکومتی بنا می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائل، تعیینِ هنجارها و ارزش‌های آن حکومت است و این هنجارها و ارزش‌ها می‌بایست به‌دقت مورد حراست قرار بگیرند.
 در مسئله حجاب متأسفانه بحث امربه‌معروف و نهی از منکر به‌خوبی انجام نمی‌شود و گاهی حتی محجبه بودن برای شخص دارای هزینه اجتماعی بیشتری است و امام‌جمعه اصفهان در چنین شرایطی با ذکر این جمله که باید فضا را برای بی‌حجابان ناامن کنیم، سعی در تبیین ضرورت برخورد با هنجارشکنی به‌منظور حفظ اصل هنجار در فضای جامعه داشت. اما متأسفانه بیان ایشان بیان صحیحی نبود (ومی‌بایست این ناامن سازی، برای مخاطب در همان سخنرانی توضیح داده می‌شد) که موجب سوءاستفاده بسیاری از افراد در عرصه‌های مختلف شد. گرچه امام‌جمعه اصفهان بعد از چند روز منظور خود از ناامن کردن فضا را تبیین کرد و گفت که بحث ناامنی صرفاً برخورد فیزیکی و یا حرکات خشن نیست، اما این کار موجب تبلیغ شدید ضدانقلاب و مقایسه جمهوری اسلامی با رژیم شاه و تفکیک بین جمهوریت و اسلامیت باهدف خشن نشان دادن نظام اسلامی شده است.
 باید توجه داشته باشیم که هر هنجاری برای حفظ در جامعه نیاز به مراقبت و پاسبانی دارد و باید فضا همواره برای هنجارشکنان، فضای امنی نباشد. این امن نبودن فضا، صرفاً با ضرب‌وجرح و یا برخورد خشن با هنجارشکنان محقق نمی‌شود بلکه می‌بایست هزینه‌های اجتماعی برای هنجارشکنان در فضای جامعه به‌گونه‌ای باشد که زمینه را برای هنجارشکنی از بین برده و فضا را برای عمل به هنجارهای اسلامی تقویت کنیم. اینجا بحث امربه‌معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود. فریضه مهمی که امام حسین (ع) به خاطر آن قیام نمودند؛ بنابراین باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اصل ناامن سازی فضا برای هنجارشکنان امر بدی نیست اما تقلیل ناامن سازی به ضرب و شتم و برخورد خشن ازجمله شیطنت‌های دشمن در جهت فضاسازی علیه انقلاب است.
چراکه در قاطبه موارد، این ناامن سازی در قالب برخورد دوستانه و تذکر لسانی، و خالی از هرگونه ناملایمت انجام می‌شود. مراقب باشیم فریب رسانه‌های ضدانقلاب را نخوریم و دست پنهان دشمنان در سوءاستفاده از این ماجراها را مشاهده نماییم.

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید