باسواد رسانه‌ای جلوی هر سوء برداشت را بگیریم

باسواد رسانه‌ای جلوی هر سوء برداشت را بگیریم
سواد رسانه ای

یکی از خبرهایی که این روزها در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی را به خود واداشته است، طرح برخورد با بی‌حجابی است. حجاب و موضوعات پیرامونی آن مانند پوشش زنان ازجمله مسائلی بحث برانگیز در جامعه می‌باشد. از این میان، یکی از مهمترین سوالاتی که به ذهن می‌آید، چگونگی مواجهه حکومت با موضوع حجاب است و همچنین حجاب که به عنوان قانون، رعایت آن بر تمام افراد جامعه فرض و واجب می‌باشد با متخلفین چه برخوردی می‌توان داشت؟

امام جمعه اصفهان حجت الاسلام طباطبایی‌نژاد: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.» [1]

در مورد سخنان امام جمعه اصفهان و همچنین نوع واکنش‌های صورت گرفته نسبت به چند نکته باید توجه داشت:
الف: امروزه در فضای رسانه‌ای کشور یکی از ملزومات برای کسانی که دارای تریبون هستند و سخنان آنان مورد توجه رسانه‌ها می‌باشد، سواد رسانه‌ای است. که اینگونه افراد در نوع سخنان و همچنین الفاظ و برخوردهای مختلف، نیاز به مشاوره دارند که دشمنان و معاندین نتوانند از سخنان اینگونه افراد سوء استفاده کنند.
ب: با توجه به بیانیه امام جمعه اصفهان در مورد سخنانشان[2] می‌توان این نکته را مورد توجه داشت که برداشتها از سخنان ایشان نادرست بوده و برخی به تصور اینکه ایشان منظورشان از ناامن کردن این است که به خانم‌های بدحجاب، باید آسیب رساند!
  باید در این باره گفت:
اولا این سخنان از یک مسئول بعید به نظر می‌رسد.
ثانیا کدام قانون اسلامی این حق را به افراد جامعه می‌دهد که اینگونه، با افراد متخلف برخورد داشته باشند؟
ثالثا در امر به معروف نیز در مباحث احکام اسلامی آمده است که هیچ‌کس حق برخورد فیزیکی ندارد و این امر مربوط به ضابطان قضایی است. [3]
با این وجود باید برداشت‌هایی مانند بی‌قانونی و برخورد برخلاف نظم اجتماعی را از سخنان امام جمعه‌ی اصفهان نادرست و اشتباه دانست. اگرچه خود آقای طباطبایی‌نژاد هم به این امر اذعان داشته‌اند که سخنان ایشان به دلیل فرارسیدن هفته نیروی انتظامی و گرامیداشت حافظان امنیت در جمع فرماندهان نیروی انتظامی انجام گرفت، مقصود و هدف ایشان، تنها برخورد قانونی از طریق ضابطان قضایی و انتظامی بوده است. [4]
ج: اما نکته‌ی پایانی اینکه در اینگونه موضوعات، آنچه به وضوح مشاهده می‌شود، موضعگیری رسانه‌های خاکستری و همنوایی این رسانه‌ها، با معاندین خارج از کشور است. البته سخنانی از این دست را ما در سال‌های گذشته از افراد نزدیک به این رسانه‌ها داشته‌ایم که این موضعگیری‌ها و تحلیل‌ها در مورد سخنانشان صورت نمی‌گرفت. مانند سخنان «علی مطهری» عضو فراکسیون امید مجلس یازدهم که گفته بود:
«نیروی انتظامی و وزارت کشور با قانون‌شکنان و مخلان نظم و امنیت برخورد کنند. نیروی انتظامی باید با نصب دوربین‌هایی در سطح شهر مخلان نظم و امنیت کشور را پیدا، بازداشت و به سرعت مجازات کند. اکثریت قریب به اتفاق مردم و خانم‌ها حجاب را پذیرفته‌اند و قبول دارند و تعداد بسیار اندکی هستند که ممکن است رعایت نکنند اما پر سر و صدا هستند و دارند دست و پا می زنند.» [5]  این نشان دهنده‌ی برخورد سلیقه‌ای و وارونه‌ی این رسانه‌ها است و هدف اصلی آنها، قرار دادن مردم در مورد بعضی از نهادها و ارگانهای انقلابی مانند نماز جمعه است، که باید در اینگونه موارد با واکاوی سخنان فرد مورد نظر از سوء‌استفاده‌های اینگونه اینچنینی جلوگیری به عمل آوریم.

پی‌نوشت:
1). عصر ایران(https://w57.ir/JK4)
2). عصر ایران(https://w57.ir/JKJ)
3). استفتائات مقام معظم رهبری مساله 1064(https://w57.ir/JKo)
4). عصر ایران(https://w57.ir/JK4)
5). دانا(https://w57.ir/JK3)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید