اهداف شیطانی آمریکا از تعطیلی سفارت در بغداد

اهداف شیطانی آمریکا از تعطیلی سفارت در بغداد
حضور آمریکا عراق

عراق همچنان از وجود نکبت‌بارآمریکا در رنج و زحمت است. سال‌ها پس از اشغال این کشور به بهانه‌ی وجود سلاح کشتارجمعی -که اثبات شد یک دروغ بزرگ برای توجیه حمله به عراق بود- اکنون نیز شاهد فتنه‌انگیزی و قلدرمأبی شیطان بزرگ در خاک عراق هستیم.
چند روزی است که خبر تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده است که در واقع، اعلام جنگ علیه نیروهای مقاومت در این کشور به حساب می‌آید. اندکی پیش بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی آمریکا در پیامی به رئیس‌جمهور عراق گفته بود در صورت تداوم حملات به سفارت آمریکا در بغداد، آن را تعطیل خواهد کرد و علیه عوامل این حملات، دست به حمله خواهد زد.[1]
درباره‌ی اصل این موضوع که پرتاب راکت و موشک به سفارت آمریکا و حمله به کاروان‌های نظامی این کشور در عراق، از سوی نیروهای مقاومت عراق انجام می‌شود تا کنون هیچ سند و مدرکی ارائه نشده است، بلکه گمانه‌زنی قوی این است که این اقدامات را تکفیری‌های تحت حمایت کاخ سفید انجام می‌دهند تا با متهم‌کردن نیروهای مقاومت عراقی، زمینه برای حمله به آنان و حذف یا تضعیف آنان به وجود بیاید. همه می‌دانند که بزرگترین مانع برای حضور مجدد داعش در عراق، همین نیروهای مقاومت هستند که قبلا نیز دماغ داعش را به خاک مالیدند و دست تجاوزگر آنان را قطع کردند.
با این حال، تأسف عمیق را باید متوجه‌ی مواضع ذلت‌بار مقامات بلندپایه‌ی عراقی دانست که تداوم حضور نظامیان آمریکایی در عراق را بسترسازی می‌کنند. به عنوان نمونه، «برهم صالح» رئیس‌جمهورعراق در دیداری که با ترامپ -فقط چند روز پس از ترور ناجوانمردانه‌ی سرداران مقاومت انجام داد- بیان کرد که آمریکا شریک عراق در جنگ علیه داعش است و ما در این مأموریت، با ترامپ همکاری می‌کنیم![2] این در حالی است که الان همه می‌دانند که عامل اصلی شکل‌گیری داعش، خودِ آمریکا است و کمک‌های مالی و تسلیحاتی به داعش در طول تجاوز این گروهک به سوریه و عراق در دستور کار ایالات متحده بوده است. علاوه بر این، هم سوابق آمریکا در دنیا و هم کارنامه‌ی جنایت‌بارش در عراق -که رسوایی زندان ابوغریب، فقط یک نمونه از آن است- نشان می‌دهد که به هیچ عنوان، نمی‌توان روی حسن نیت شیطان بزرگ حساب کرد. از این گذشته، پارلمان عراق در یک فرآیند کاملا قانونی، رأی به خروج نظامیان آمریکایی از عراق داد که دولت عراق باید به جای همراهی با آمریکا، به دنبال عملیاتی کردن این مصوبه و اخراج نظامیان آمریکایی از عراق باشد.
اقدام اخیر آمریکا در بستن سفارت‌خانه به بهانه‌ی حملات موشکی را باید سرآغاز یک فتنه‌ی جدید دانست که با هدفِ ترور نیروها و سرداران مقاومت و برای در امان ماندن از واکنش‌های مردمی انجام می‌شود. همچنین بستن سفارت‌خانه که نمادی از قطع روابط سیاسی است، منجر به اعمال تحریم‌های قتصادی علیه عراق خواهد شد تا دولت این کشور را برای سرکوب گروه‌های مقاومت، تحت فشار قرار دهد. آمریکا به خوبی می‌داند که اکثریت مردم عراق از آن‌ها دل خوشی ندارند چون هم سوابق آمریکا عراق و هم در کشورهایی که نیروی نظامی در آنها دارد، بسیار سیاه و شرم‌آور و در مسیر نقض غرور ملی و استقلال ملت‌ها است؛ به همین دلیل، دولت وابسته‌ی فعلی عراق را برای رسیدن به اهداف خود، گروگان گرفته است.
در این حال، حتی حمله به گروه‌های مقاومت و حذف آن‌ها را نیز نمی‌توان، تنها هدف آمریکا از تحرکات اخیر دانست، بلکه یکی از اصلی‌ترین اغراض از این دسیسه‌ها و فضاسازی‌ها، ایجاد نفرت عمومی در عراق نسبت به وابستگان به گروه‌های مقاومت است تا در انتخابات آینده، نتوانند صاحب بیشترین کرسی‌ها در مجلس شوند.
به هر حال، آمریکا قطعا دوست ندارد سفارت خود در عراق را برای همیشه بسته نگه دارد. سفارتی که به لحاظ ابعاد، تجهیزات نظامی مستقر و تعداد کارکنان آمریکایی حاضر در آن، در دنیا بی‌نظیر است و در منطقه‌ی غرب آسیا به عنوان یک مرکز جاسوسی علیه کشورهای غیرهمسو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، اعلام پر سر و صدای تعطیلی سفارت‌خانه، فقط در جهت اهداف برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد تا در نهایت، به حضور طولانی‌تر و امن‌تر آمریکایی‌ها در این کشور نفت‌خیز، منجر شود.

پی‌نوشت:
[1] تهدید آمریکا به بستن سفارت خود در عراق
[2] دیدار ترامپ و برهم صالح

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید