آمار تلفات سقط جنین در روز 5 برابر کرونا در ایران است

آمار تلفات سقط جنین در روز 5 برابر کرونا در ایران است
سقط جنین

ازجمله بحران‌هایی که ایران را در آینده‌ی نزدیک تهدید کرده و موجب پیری و از بین رفتن سن نشاط و شادابی در جمعیت کشور می‌گردد، بحران بزرگ کاهش جمعیت جوان کشور است. بحرانی که مورد توجه و تذکر بزرگانی مانند مقام معظم رهبری و کارشناسان جمعیت شناسی قرار گرفته است. بطوری که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۴۲ بار نسبت به "مسئله جمعیت و فرزندآوری" تأکید داشته‌اند. [1]

مقام معظم رهبری در یک مورد از تذکراتشان در مورد فرزندآوری و موضوع جمعیت می‌فرمایند:
«ما بیست سال این فرصت (جمعیت جوان کشور) را داریم؛ اگر در این بیست سال توانستیم پایه‌های کار خودمان را محکم کنیم که بُرد کردیم؛ اگر غفلت کردیم و این بیست سال فرصت از دستمان رفت و کشور وارد عرصه‌ی سالمندی و فرسودگی شد، دیگر کاری نمی‌شود کرد. خب در این بیست سال از این فرصت چه استفاده کنیم؟ دو مطلب اساسی هست: یکی مسئله‌ی جمعیّت که نگذاریم جمعیّت کاهش پیدا کند، نگذاریم جمعیّت جوان کاهش پیدا کند، موالید را افزایش بدهیم؛ دوّم ایجاد ثروت پایدار برای کشور؛ این دو کار باید انجام بگیرد.» [2]

اما آنچه امروز مساله‌ی جمعیت و فرزندآوری را در کنار موضوعاتی مانند مشکلات ازدواج و فرزندآوری، بغرنج و غیرقابل تحمل می‌کند، مساله‌ی "سقط جنین" است. بطوری که طبق آمار در طول سال 350 هزار فرزند سقط شده و بطور میانگین روزی 1000 فرزند در کشور ما سقط می‌شوند. [3] این روزها وقتی ستاد مبارزه با کرونا آمار کشته‌های کرونایی کشور را تا مرز 200 یا بیشتر اعلام می‌کند، همه‌ی کشور با موارد پیشگیری و درمانی سعی در کاهش این آمار دارند. اما با وجود آمار کشته شدن(سقط) 1000 نفری در کشور، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هنوز اعلام وضعیت قرمزی در کشور و استان‌ها صورت نمی‌گیرد. اما سوال اصلی این است که چرا و چگونه با وجود آمار مرگ روزانه 200 نفر کرونایی در کشور، وضعیت قرمز می‌شود، اما برای کشته شدن روزی 1000 نفر در کشور هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟
چند عامل را می‌توان برای چراغ خاموش و سکوت در مورد آمار سقط جنین در کشور بیان داشت:
با وجود تاکیدات رهبری بر فرزندآوری، سیاست‌های کاهش جمعیت همچنان برقرار است. که ازجمله آن:
الف: در کشور قانون تسهیل ازدواج، مصوب سال 1384 است و براساس این قانون قرار بود آیین‌نامه‌ای نوشته شود و بر اساس آن تا سه سال از ازدواج و مسکن جوانان حمایت شود که اثری از آن نیست. [4]
ب: غربالگری در زمان بارداری زنان. در دهه اخیر غربالگری مادران باردار در کشور به‌طرز عجیبی فراگیر شده است! این در حالی است که در آمار معلولین کشور تغییری به وجود نیامده؛ در این رابطه پزشکانی که به سقط توصیه نکنند تحت فشار قرار می‌گیرند.
ج: آنچه در کشور از طرف سازمان بهداشت و دارو مشاهده می‌گردد فقدان دارو برای بیماری‌های ساده است. این درحالی است که داروهای کنترل جمعیت و ضدبارداری به‌ وفور و با کمترین قیمت در دسترس خانواده‌ها قرار دارند!
بی‌اطلاعی و کم رنگ شدن مسائل اعتقادی میان خانواده‌ها
در جریان قتل رومینا توسط پدرش بود که شاهد موضعگیری‌های مختلف از طرف کارشناسان و حتی مردم نسبت به این قتل بوده‌ایم و آن را یکی از هولناک‌ترین وقایع کشور بیان می‌داشتند. اما امروز در کشور ما روزی هزاران رومینا توسط خانواده‌ها به قتل می‌رسند ولی تحولی در خانواده‌ها و مردم رخ نمی‌دهد. و این همان بی‌اطلاعی از گناه بودن این عمل و قتل نفس بودن سقط جنین و دیه داشتن آن است. لذا آنچه مهم است کارشناسان و متولیان فرهنگی و مذهبی کشور باید تذکر و روشنگری نسبت به این امر را در اولویت مسائل آموزشی به خانواده‌ها قرار دهند.
بی‌اطلاعی خانواده‌ها نسبت به مضرات سقط جنین و کاهش باروری و همچنین به‌خطر افتادن سلامت مادرانی که سقط انجام می‌دهند.
با این وجود این یک زنگ خطری است که امروز در کشور به صدا در آمده و مدیران و مسئولین کشور باید نسبت بدان احساس وظیفه کنند که طبق آمار اعلام شده حتی روزی 5 برابر تعداد کرونا در کشور کشته‌ داریم، که براساس این آمار آینده‌ی جمعیتی کشور به خطر می‌افتد و همچنین با بالا رفتن این آمار تبعات دردناکی، مانند به خطر افتادن سلامتی مادر و تبعات معنوی مانند آثار وضعی سقط جنین برای خانواده‌ها، متوجه  جامعه خواهد شد.

پی‌نوشت:
1). تسنیم(https://w57.ir/JD7)
2). یانات در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی(1398/8/28)
3). تابناک(https://w57.ir/JD8)
4). مرکز پژوهشهای مجلس(https://w57.ir/JDX)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید