تحریف دفاع مقدس در مستند "کودتای خزنده سپاه" در بی‌بی‌سی فارسی

تحریف دفاع مقدس در مستند "کودتای خزنده سپاه" در بی‌بی‌سی فارسی
تحریف

به مناسبت آغاز چهلمین سالگرد هفته‌ی دفاع مقدس مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، نکاتی را به شرکت کنندگان در این آئین و ملت عزیز ایران متذکر شدند، اولین نکته‌ای را که مقام معظم رهبری در این دیدار مورد تاکید قرار دادند، خطر بزرگ "تحریف" در هشت سال دفاع مقدس است.

ایشان فرمودند: «من در چند جمله‌ی کوتاه، چرایی و چگونگی دفاع مقدّس را امروز شرح میدهم. البتّه اینها مطالبی است که بارها گفته‌ایم، بارها گفته‌اند ،لکن باید تکرار کنیم؛ باید آنچه را حقیقت است، بارها و بارها و هزاران بار بگوییم؛ تحریف، امر جدّی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد.» [1]

راهبرد تحریف در طی دو سال اخیر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تاریخی، امنیتی و... به عنوان یک نقشه راه، از سوی جبهه‌ی رسانه‌ای دشمن مورد توجه قرار گرفته و با توجه به حجم وسیع حمایت مالی و اطلاعاتی از آن توسط سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، خروجی قابل توجه نیز داشته است و بزرگترین راهبرد آن را می‌توان انحراف در مسیر انقلاب و منحرف کردن نگاه مردم نسبت به مدیران ارشد نظام در تصمیمات اتخاذ شده در مسائل مختلف مدیریت کشوری، دانست.
درهمین راستا و با توجه به فرا رسیدن چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس ملت ایران در جنگ تحمیلی، جریان ضدانقلاب و معاند جمهوری اسلامی با تدارک مفصلی برای تحریف این دوره‌ی درخشان از تاریخ انقلاب اسلامی، وارد میدان شد و با پخش مستندی به نام «کودتای خزنده در سپاه» با روایت «حسین باستانی» روزنامه‌نگار معاند لندن‌نشین از شبکه‌ی بی بی سی فارسی است که با استفاده از یک سند محرمانه سعی کرده حقیقت وقایع دوران دفاع مقدس را نزد مخاطب مخدوش کرده و ادراک افکار عمومی نسبت به آن را تغییر دهد.
ماجرای این مستند حول محور یک نوار کاست می‌چرخد که حاوی مشروح جلسه‌ای انتقادی در آذرماه سال ۶۳ میان برخی کارکنان سپاه تهران و «محسن رضایی» به عنوان فرمانده کل سپاه است و البته نکات قابل توجهی که در آن وجود دارد. [2]
1ـ با توجه به محرمانه بودن آن جلسه، یکی از نکات بسیار مهم این است که در جلسات محرمانه معمولا دعواهای درون خانوادگی بسیار است و این به مثابه‌ی اختلاف نیست بلکه تاکتیک‌ها و نوع نگاه به مسائل مختلف است و این نوار کاست نمی‌تواند محملی دقیق برای روایت‌گری از مسائل داخلی سپاه باشد، چون قبل و بعد آن نامشخص است و به همین دلیل گواه روشنی بر خطا بودن استناد به آن برای یک روایت‌گری دقیق و بدون تحریف است.
2ـ با توجه به محرمانه بودن نوارکاست و همچنین اطلاع دقیق نداشتن مخاطب از تمام زوایای مورد بحث در جلسه‌ی مربوطه، نمی‌توان تنها به نوار کاست برای یک تحلیل درست اکتفا کرد.
3ـ برای تحلیل درست نوار کاست باید با شناخت درست از اوضاع کشور در آن مقطع تاریخی به بازخوانی و تحلیل محتویات آن نوارکاست پرداخت.
الف: در این کاست رزمندگان و فرماندهان نسبت به اصل جنگ و فرماندهی امام اعتراض نداشتند بلکه آنچه مشهود است ناراحتی، خستگی و گله‌مندی آنها از رخدادهای عملیات خیبر و شهادت برخی از دوستان و فرماندهان مانند شهیدان همت و حمید باکری هست و اینها همه از سر دغدغه و احساس تکلیف انتقاد می‌کردند. [3]
ب: نگاه سیاسی بعضی از افراد حاضر در جلسه مانند اکبر گنجی که در مسیرش از انقلاب جدا شده و امروز به عنوان ضد نظام در خارج از کشور در حال فعالیت است، یکی از مهمترین نکته‌هایی است که در این کاست توسط باستانی به عنوان کودتا علیه آقای منتظری بیان می‌گردد.
باید گفت: که از قضاء در تاریخ برگزاری این جلسه، آیت‌الله منتظری هنوز به «قائم مقامی رهبری» نرسیده بود و صرفا سابقه ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی را در کارنامه داشت (که آن هم توسط خود مرحوم به شهید بهشتی تفویض اختیار شد). جدای از این، به واسطه تسلط و دانش فقهی، از طرف شخص حضرت امام(ره) اختیاراتی در حوزه قضایی به ایشان تفویض شده بود. آن مرحوم کم‌تر از یک سال بعد از آن جلسه، در آذر ۶۳،  به سمت حساس و عالی قائم‌مقامی رهبری (آن هم جانشینی رهبری در سطح حضرت امام) رسید و خود همین یک نکته، کل دعاوی باستانی و خط‌ دهندگان و «هادیان» داخلی او را زیر سوال می‌برد و لفظ «کودتا» علیه منتظری را بی‌معنی و پوچ می‌سازد.
با این نکات می‌توان دست یافت که عاملان تهیه‌ی این مستند هدفی جز انحراف در افکار عمومی نسبت به دفاع مقدس نداشته‌اند و با این نوع نگاه می‌خواستند دفاع مقدس که یک حماسه‌ی مورد تایید تمام گروه‌ها و احزاب می‌باشد را به کودتایی علیه فرماندهان سپاه و بالاتر، علیه قائم مقامی آقای منتظری نشان دهند که با دلایلی که در این مختصر بیان شد، این تحریف در دفاع مقدس نخ نما گردید. 

پی‌نوشت:
1). بیانات در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس(1399/6/31)
2). تسنیم (https://w57.ir/JRC)
3). همان

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید