بحث حجاب از دیرباز یکی از مسائل مهم و مورد توجه دین اسلام و یکی از مسائل چالشی در مسائل اعتقادی است که مورد توجه پژوهشگران و محققین امور اجتماعی و جامعه شناسی قرار میگیرد و یکی از مسائلی که این روزها در مورد حجاب مورد توجه است بحث حجاب اجباری است که در این مجال قصد و هدفی در مورد این طرح و مخالفت با حجاب اجباری نداریم که حتی انتخاب نام حجاب اجباری نیز نادرست است که در مطالب گذشته به تحلیل این موضوع پرداختیم که خوانندگان محترم را ارجاع به این مطالب میدهیم. «حجاب اجباری نیست، الزامی است!» و «آیا الزام به حجاب در فضای مجازی دارای پشتوانه عقلی و برهانی است؟»
در 27 شهریور مناظرهای تحت عنوان موافقت یا مخالفت با الزام حجاب در شبکهی 4، میان آقایان مهدی نصیری، پژوهشگر حوزهی دین و سیاست بهعنوان مخالف «الزام حجاب» و حجتالاسلام حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) بهعنوان موافق این الزام حضور برگزار گردید.
اما چند نکته در مورد نظرات آقای مهدی نصیری به عنوان مخالف الزام حجاب به دور از اینکه ایشان چگونه از نظرات خود در گذشته عدول کرده و امروز قائل به مخالفت با حجاب اجباری!؟ شدهاند؟
1ـ آیا چون در امر حجاب موفق نبودیم پس بازگردیم و تجدید نظر طلبی کنیم؟
آقای نصيری، وقتی متولیان امر بجای تاکید بر عفت و حیا، تنها تاکید بر مرحلهی قهريه و اجباري كار ىارند و تاکید بر اجرایی شدن آن را با اموری مانند گشت ارشاد میدانند، طبیعتا نتیجهی امروز را شاهد هستیم. جا دارد برای جوان امروز کارکردها و آثار حجاب را ملموس بیان کنیم و فرهنگ سازی کنیم و در مرحلهی آخر به الزامات قانونی متکی شویم و چون این حلقهی اصلی، مفقوده مانده است، طبیعی است که شاهد چنین عکس العملهایی شویم.
2ـ ملاک دانستنِ، خواست و اراده اکثریت مردم در پذیرش شریعت و احکام شریعت در چه اموری است؟ آیا ما جواز این امر را داریم که در هر امری ولو آنجا که شریعت حکم خاص و نص صریح دارد به مردم مراجعه کنیم؟ به نظر شما این همان تفکر سکولاریستی و اومانیستی نیست؟ اگر مردم فردا خواستار همجنسبازی شدند ما چه عکس العملی داشته باشیم؟
3ـ توجه به عرف در حجاب به چه مقدار است؟ امروز عرف چند تار مو بیرون بودن را بیحجابی نمیداند فردا به چه اندازه میتوان به دیدگاه عرف توجه کرد؟
4ـ چگونه میشود که کسی با حجاب موافق باشد اما با الزامش نه. این امر مانند این است که بگوییم دولت با گرفتن مالیات موافق است و مالیات نقش موثری در تامین بودجه و انجام کارهای عمومی دارد اما با الزام بر دادن مالیات موافق نیست!
براین اساس بهتر است، مسائل را از زاویهی عرفی مسائل نگاه نکنیم بلکه آنچه مهم است تحلیل مسائل از نگاه کارشناسانه با پشتوانهی علمی و برهانی مورد توجه قرار دهیم و اگر بخواهیم نگاه عرفی به مسائل داشته باشیم، به ناگاه در چاه عمیق تفکر اومانیستی و دموکراسی غربی افتاده و گرفتار تناقضات عرفی و دینی میشویم.
افزودن دیدگاه جدید