بایدن:ترامپ راه دشمنی با ایران را نمی‌داند/دشمنی باید هوشمندانه باشد

بایدن:ترامپ راه دشمنی با ایران را نمی‌داند/دشمنی باید هوشمندانه باشد
بایدن

 جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با انتشار یادداشتی در سی‌ان‌ان، با انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ، مدعی شد کارزار فشار حداکثری یک موهبت برای ایران بوده است.

به گفته بایدن، وعده ترامپ به حصول توافق بهتر با ایران، توخالی بود و آنچه که ماه میلادی گذشته روی داد، ثابت کرد که سیاست او در قبال ایران، یک شکست خطرناک است.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این باره افزود: او حتی نتوانست نظر یکی از متحدان نزدیک واشنگتن را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران جلب کند. سعی کرد به طور یکجانبه، تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور را احیاء کند حال آنکه اعضای شورای امنیت درخواستش را رد کردند و در حال حاضر هم گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۰ برابر مقدار آن در زمانی است که باراک اوباما کاخ سفید را ترک کرد.

بایدن در ادامه، ایران را به تهدید منافع آمریکا، شرکا و متحدانش متهم کرد و مدعی شد در مقایسه با روش ترامپ، راه هوشمندانه‌تری برای سخت گرفتن به ایران وجود دارد.

به گفته وی، راهی که ترامپ در پیش گرفته، به دور از هرگونه راهبرد مشخص، خاورمیانه را به ورطه جنگی دیگر سوق می‌دهد و در نتیجه آن، ایران به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. این در حالی است که ۵ سال قبل، حتی روسیه و چین هم از رویکرد آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند. اما اکنون، آمریکا تنها مانده و سیاست‌های ترامپ، روسیه و چین را به ایران نزدیک‌تر کرده است. حتی وقتی تنش‌ها در اوایل سال جاری میلادی بالا گرفت، متحدان اروپایی به جای اینکه جانب واشنگتن را نگه دارند؛ همه طرفین را به خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری دعوت کردند.

بایدن در ادامه مدعی شد که طی ۵ سال گذشته، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به مرگ ۳ آمریکایی و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر از آنها منجر شده حال آنکه تاسیسات نفتی سعودی هم هدف قرار گرفته و کشتی‌رانی در خلیج فارس مختل شده است.

نهایت آنکه بایدن ادعا کرد چنانچه رئیس‌جمهور شود این سیاست را در قبال ایران در پیش می‌گیرد: نخست اینکه متعهد می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. بعد، چنانچه ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد؛ آمریکا هم دیپلماسی پیشه کرده و به منزله نقطه آغاز مذاکرات، به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

البته به بقیه موارد نظیر آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده و مسائل حقوق بشری ایران هم رسیدگی می‌شود حال آنکه در همکاری با شرکای آمریکا از تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای نظیر جنگ یمن کاسته می‌شود.

بایدن همچنین مدعی شد در گام دوم، مواظب خواهد بود که تحریم‌های آمریکا، تلاش ایران در مبارزه با کرونا را تحت‌الشعاع قرار ندهد و تصمیم ناعادلانه ترامپ در لغو سفر اتباع شماری از کشورهای مسلمان به آمریکا را نیز لغو خواهد کرد.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که در گام سوم، به مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در سطح منطقه و همچنین حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. تحریم‌های هدفمند علیه اقدامات حقوق بشری ایران و مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک هم به قوت خود باقی است.

نهایت آنکه بایدن مدعی می‌شود که با بازگشت جامعه جهانی به سوی آمریکا، دولت او در پیش گرفتن سیاست درست در قبال ایران را اولویت خود قرار خواهد داد.

اگرچه بایدن می‌کوشد خود را متفاوت از ترامپ جلوه دهد، اما همچنان رویکرد دیپلماتیک در تعامل با تهران را بر مبنای تهدید و اتهام بنا کرده و حتی در خلال صحبت‌هایش بی توجه به اهمیت نام خلیج فارس برای مردم ایران، برای آنکه دل متحدان عرب را نشکند؛ از واژه جعلی «خلیج» استفاده می‌کند. در هر صورت، اینکه چه کسی مستاجر بعدی کاخ سفید باشد؛ در رویکردی که دولت واشنگتن در قبال ایران دارد؛ تغییر محسوسی ایجاد نخواهد کرد.
منبع:https://w57.ir/Jac

 

 

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید