گشایش اقتصادی روحانی به بورس رسید؟!

گشایش اقتصادی روحانی به بورس رسید؟!
افتضاح

مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور به دلیل اتکای بیش از حد دولت روحانی به امور خارجی مثل برجام -که نتیجه‌ای جز رکود و سقوط اقتصاد داخلی نداشت- سبب شد تا بازارهای مختلف مالی، جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نباشند. از سوی دیگر، تشویق‌های مکرر دولت برای حضور سرمایه‌های مردم در بورس، سبب شد تا حجم عظیمی از سرمایه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خرد و کلان به بورس وارد شوند. جهش‌های عجیب و سودهای بالا در مدت زمان کوتاه -که در هفت هشت ماه اخیر اتفاق افتاد- بر آتش اشتیاق عمومی دمید و میزان مشارکت مردمی را به رکوردهای خیره‌کننده و بی‌نظیری رساند که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رقم آن را روزانه تا هزار میلیارد تومان برآورد کرده است!
اما این همه‌ی ماجرا نیست؛ و اخیرا شاهد سقوط و ریزش‌های مکرر در بازار سرمایه هستیم که در مدت کوتاهی، شاخص کل را تا بیش از پانصد هزار واحد کاهش داده و سبب از دست رفتن و ضررهای فراوان -مخصوصا برای سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد- شده است.
حالا سوال این جا است که چرا دولت و شخص رئیس‌جمهور با اطمینان بالا از آینده‌ی خوب بورس صحبت می‌کردند و مردم را به حضور در آن تشویق می‌کردند؟ چرا رئیس دفتر روحانی با اطمینان از اصلاح بورس در شاخص یک میلیون و ششصد هزار واحد سخن می‌گفت و معتقد بود شاخص کل از این رقم پایین‌تر نخواهد آمد، در حالی که اکنون شاهد هستیم شاخص به یک میلیون و پانصد هزار رسیده است!
بر خلاف مقامات دولتی، کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که سودهای هنگفت و جهش‌های پی در پی در بازار فعلی بورس، مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست. اقتصادی که هم به‌خاطر تحریم و هم به‌خاطر بی‌عملی دولت در رونق دادن به تولید داخلی، در شرایطی نیست که بتواند چنین جهش‌های مثبت و مستمری را ارائه کند.
حدود یک ماه از وعده‌ی گشایش اقتصادی توسط رئیس دولت می‌گذرد و در همین مدت، شاهد ریزش‌های مکرر در بورس و گرانی‌های افسارگسیخته در بازار اجناس مصرفی هستیم که قطعا نمی‌توانند از مصادیق گشایش باشند! آقای روحانی همین چند روز پیش به دیگران سفارش کرد که نباید انتظارات مردم را بالاتر ببریم و انتظارات باید در حد امکان‌پذیر جامعه و واقعیت‌های جامعه باشد. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می‎شود! حالا خوب است آقای روحانی به این سوال پاسخ دهد که چرا آن همه مردم را تشویق به حضور در بورس کرده و آینده‌ی آن را خوب پیش‌بینی کردید؟ آیا همه‌ی آن تشویق‌ها بدون پشتوانه‌ و استراتژی علمی انجام شد؟ آیا سطح انتظارات مردم را بالا نبردید و الان باعث سرخوردگی نشدید؟!

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید