عقده‌ای که با خیانت گشوده شد

عقده‌ای که با خیانت گشوده شد
بن زاید

مقامات آمریکایی اعلام کردند که توافق عادی سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریورماه) در کاخ سفید به شکل رسمی به امضا خواهد رسید.
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی توافقی بس خطرناک است و منطقه را بر سر دوراهی تازه ای قرار خواهد داد.
تحلیل:
اینکه عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل درکشور بسیار کوچک امارات کلید خورد و البته بناست ادامه یابد به این دلیل است که این کشورها به دلیل کم وسعتی، اساسا کم جمعیت هستند و در صورت بروز مخالفت، به راحتی قابل کنترل هستند و مورد توجه افکارعمومی قرار نخواهند گرفت.
از منظری دیگر، بن زاید شخصیتی است که اولا، اصرار بر جلوس به تخت پادشاهی دارد و ضمانت اجرای این مساله را تنها در تایید آمریکا می‌بیند. دوم اینکه اصرار دارد با توسعه سیاست خارجی‌اش، عُقده 50 ساله کوچک بودن کشورش را مرتفع کند. سوم آنکه او هم مانند بن سلمان عقده رهبری جهان اسلام را دارد و این مساله جز از راه جلب رضایت امریکا ممکن نیست و همه اینها بدان خاطر است که جلب رضایت امریکا رهین جلب نظر اسرائیل است.
اما ماجرای عادی سازی روابط امارات - اسرائیل 
برای ترامپ چند بهره دارد: حل مساله فلسطین به نام ترامپ ثبت می‌شود و کارنامه خالی سیاست خارجی او پر می‌شود. 
برای نتانیاهو نیز چند فایده دارد :حل مشکلات اسرائیل با دنیای اسلام و جهان عرب را به اسم او ثبت می‌کنند، و ضمانتی در مقابل پرونده‌های فساد برایش فراهم می‌کند همچنین راه را بر اسرائیل برای حضور نظامی در خلیج فارس باز می‌کند.
و بن زاید نیز به خواسته‌ها و رویاهایش دست میابد.
امارات خط شکنی کرده است برای آنان که در آتش حسرت ارتباط گیری با اسرائیل به منظور جلب حمایت همه جانبه و بی‌چون و چرای آمریکا می‌سوزند اما جسارت اعلان رسمی آن را ندارند.
 

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید