برگزاری باشکوه مجالس امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

برگزاری باشکوه مجالس امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
محرم

پنج ماهی می‌شود که کشور درگیر ویروس کرونا می‌باشد و در این مدت بسیاری از برنامه‌ها، همایش‌ها و تجمعات، مورد تاثیر این ویروس واقع شده است و حتی شاهد بوده‌ایم که مراسمات مساجد در ایام ماه مبارک رمضان با وجود این ویروس، تعطیل و تنها بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری، لیالی قدر در کشور برگزار گردید. اکنون با نزدیکی ایام ماه محرم که هرساله، شاهد برگزاری مراسمات با شکوه در کل کشور بوده‌ایم، ستاد مبارزه با کرونا تصمیم به برگزاری این مراسم در کشور گرفته است و رئیس جمهور در جلسه‌ی ستاد مبارزه با کرونا با تاکید بر برگزاری مراسمات ایام محرم، با پروتکل‌های بهداشتی داشته است.
در ابتدا باید در مورد اهمیت مجالس امام حسین (علیه السلام) این نکته را اشاره داشت که اهتمام اهل بیت(علیهم السلام) و بعد علمای دین به برگزاری این مراسم بوده است. که امام خمینی(ره) در مورد برکات مجالس مذهبی بالاخص در ماه محرم می‌فرمایند:
«ما بايد حافظ اين سنت‌هاى اسلامى، حافظ اين دستجات مبارك اسلامى كه در عاشورا، در محرّم‏ و صفر، در مواقع مقتضى به راه مى‏‌افتند، [باشيم؛] تأكيد كنيم كه بيشتر دنبالش باشند. محرّم‏ و صفر است كه اسلام را نگه داشته است.» [1]
«ماه محرم و ماه رمضان، محرم‏ و صفر و ماه رمضان آن قدر بركاتى كه بر اين سه ماه مرتب است، نمى‏‌شود انسان احصا كند. اين اجتماع عاشورا و اين برگزارى عزاى شهيد، بزرگتر شهيد عالَم، اين آن قدر بركات دارد... امروز ما به مجالس تعزيه و روضه بيشتر احتياج داريم از سابق.» [2]
لذا امروز مجالس اهل بیت بالاخص امام حسین(علیه السلام) در ایام ماه محرم، در کنار ثوابهای بسیاری که برای شرکت و برگزاری آن بیان شده است، تقویت کننده‌ی نظام سیاسی و تفکر انقلابی و حماسی انقلاب و جمهوری اسلامی است به همین دلیل اهتمام به برگزاری این مراسم امروز دوچندان می‌شود.
شاید سوال اصلی بعضی از افراد این باشد، ما با مجلس امام حسین(علیه السلام) مشکلی نداریم و اهتمام به برگزاری آن داریم اما با این ویروس کرونا چه باید کرد؟
اولا یک تجربه‌ی موفق در ایام شبهای قدر موجود است که در آن ایام، برگزاری خوب و با تمام پروتکل‌های بهداشتی، مورد اشاره و تحسین وزیر بهداشت آقای نمکی، واقع شده است. لذا از آن تجربه می‌توان بهترین بهره‌ها را برد.
دوما با وجود فصل تابستان و همچنین فضای باز می‌تواند، بهترین تجربه برای برگزاری این مراسمات باشد.
سوما می‌توان در این ایام از ظرفیت دسته‌جات در فضای باز استفاده کرد که افراد در این مراسم، با رعایت فاصله‌ی اجتماعی و همچنین تمام پروتکلهای بهداشتی مجالس عزای امام حسین(علیه السلام) برگزار گردد.
از طرفی بعضی می‌گویند بجای گریه امام حسین(علیه السلام) امسال به دلیل مسائل پیش آمده مانند کرونا سعی در معرفت افزایی در فضای مجازی داشته باشیم که در پاسخ باید اشاره داشت که البته باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد که در این چند سال نیز بهترین بهره‌ها برده شده است، اما گرمی مجالس امام حسین(علیه السلام) در تبلیغ چهره به چهره است نه فضای مجازی. لذا تجربه ثابت کرده است، حال معنوی و تاثیر تبلیغات چهره به چهره در ایام خاص مانند محرم و رمضان در فضای مجازی تامین نمی‌شود.

پی‌نوشت:
1). صحيفه امام، ج‏15، ص 330.
2). همان، ج13، ص326.   

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید