اعدام کنید یا اعدام نکنید!؟!؟

اعدام کنید یا اعدام نکنید!؟!؟
اعدام نکنید

اعدام نکنید یا اعدام کنید...
این روزها شاهدیم که هشتک‌هایی در فضای رسانه‌ای به اسم اعدام کنید یا اعدام نکنید... در حال انتشار یافتن است. در این مجال بحثی در مورد نحوه ترند شدن هشتک اعدام نکنید به واسطه‌ی ربات و اکانت‌های فیک نداریم که در این چند روز، منبع انتشار و ترند شدن این مطلب بسیار در مورد آن بحث شده است.
اما بحث اصلی در این است که قوه قضائیه در برخورد با فضاها و جو رسانه‌ای که در عرصه‌ی اجتماعی ایجاد می‌گردد چه برخوردی باید داشته باشد؟
ابتدا باید گفت: نباید با ایجاد موج احساسی از عدالت و اجرای حکم جلوگیری به عمل آید. بلکه در اجرای عدالت، اگر این محکومین به اعدام حقشان، اعدام بود؛ بخشایش لازم نیست، اعدامشان کنید و اگر اشتباهی صورت گرفته، مطابق عدالت و قانون، قوه‌ی قضائیه حکم کرده و برخورد کنند.
نکته‌ی قابل تامل در مورد ایجاد این فضای اجتماعی این است که
اولا باید در اینگونه موارد اطلاع رسانی درستی صورت پذیرد و تا قطعی نشدن حکم از هرگونه اعلام رسمی جلوگیری به عمل بیاید که در مورد حکم اعدام این سه نفر این اشتباه در عدم اطلاع رسانی به موقع، موجب ایجاد این فضاسازی‌ها گردید.
ثانیا حال که این فضا ایجاد شده است، مسئولین قوه قضائیه روشنگری در مورد حکم این سه نفر انجام دهند تا اقناع اجتماعی در حکم پرونده‌ی این سه نفر صورت بگیرد.
ثالثا در صورت امکان، دادرسی مجدد هم می‌تواند موجب تبیین و اقناع افکار عمومی شود که این به نفع دستگاه قضایی است و هم موجب پذیرش در افکار عمومی و امکان دفاع بیشتر از حکم را فراهم می سازد.
در پایان باید خاطر نشان کرد که فضای مجازی نمی‌تواند برای کشور، تکلیف ایجاد کند، اما مسئولین، می‌توانند به واسطه‌ی این ابزار و استفاده‌ی به موقع از آن، فضای اقناعی کشور را به سمتی ببرند که موجب مقبولیت و اقبال عمومی قرار گیرد و از طرفی ایجاد حقانیت برای تصمیمات و تعیین تکلیف حاکمیت شود، به همین دلیل نمی‌توان این ابزار قدرتمند را در روزگار کنونی نادیده گرفت. 

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید