نقش موثر حوزه و روحانیت در فعالیت‌های علمی و عملی نظام اسلامی

نقش موثر حوزه و روحانیت در فعالیت‌های علمی و عملی نظام اسلامی
روحانیت

روحانیت از دیرباز نقش و جایگاه مردمی در میان اقشار مختلف جامعه داشته است از زمانی که مساجد و علمای بزرگ هر دیار، محل رجوع مردم برای رفع مشکلات اجتماعی و معضلات حقوقی و قضایی بوده‌اند تا به امروز که با تشکیل حکومت اسلامی نقش حوزه‌ی علمیه و روحانیت دوچندان گردیده است. با تغییر در نوع نگاه به مسائل و ایجادِ ساز و کارهای مختلف اجرایی در کشور، یکی از تغییرات محسوس در سبک زندگی امروز مردم مراجعه به سازمان‌ها و نهادهای ایجاد شده در کشور برای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی است. اگرچه روحانیت در شهرها و مساجد محله هنوز هم به عنوان محلی برای رفع مشکلات و معضلات اجتماعی، جایگاه ویژه‌ای دارند، اما با تغییر این رویکردها، در سطح کلان جامعه، امروز روحانیت و حوزه‌های علمیه چه نقشی در کشور و حکومت خواهند داشت؟
با ایجاد انقلاب اسلامی و محوریت عقاید شیعی در قوانین، نمی‌توان از مسئولیت و نقش روحانیت به راحتی عبور کرد. شاید در گذشته این نقش بسیار کمرنگ و یا در حد رفع و رجوع مسائل شخصی افراد بوده است اما امروز حوزه‌های علمیه نقش پشتیبانی و تغذیه‌ی فکری نظام اسلامی را به عهده دارند. امروز دستگاه قضایی در زمینه فقهی، نیازمند حوزه‌های علمیّه است و دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری، بیشتر احتیاج دارند. دانشگاه‌ها، نیروی نظامی، كارخانه‌ها و تمام اقشار ملت، نیازمند حوزه‌های علمیّه‌اند. همچنین، این نظام، در رأس خود كسی را می‌خواهد كه پرورده این حوزه‌ها باشد. این همكاری و همگامی، باید به شكل صحیحِ آن باشد. لذا نقش و جایگاه امروز روحانیت و حوزه‌های علمیه بسیار بیشتر و موثرتر از قبل از انقلاب اسلامی بشمار می‌رود.
از طرفی امروز شاهدیم، روحانیت و حوزه‌های علمیه تنها به فکر تغذیه‌ی فکری نظام و ارکان نظام اسلامی، بسنده نکرده و علاوه بر رویکرد تغذیه‌ی فکری، در مشکلات و جریان‌های ایجاد شده در خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند. البته رویکرد فعالیت‌های اجتماعی روحانیت به عنوان یک عضو و بازوی فعال برای نظام اسلامی را می‌توان در هشت سال دفاع مقدس و همچنین نقش روشنگری در فتنه‌های مختلفی که بعد از انقلاب اتفاق افتاده است و بالاخص فعالیت‌های جهادی در حوادث گوناگون طبیعی و غیرطبیعی اشاره داشت که آخرین و گسترده‌ترین فعالیت روحانیت در چند ماه گذشته را می‌توان به مبارزه با کرونا و کمک به پرسنل پزشکی و بهداشتی و خدماتی کشور و همچنین برعهده گرفتن وظیفه‌ی غسل و کفن و دفن اموات کرونایی اشاره داشت. لذا در عرصه‌ی کنونی روحانیت، نقش و وظیفه‌ی تغذیه‌ی فکری نظام را برعهده دارد و همچنین به عنوان بازویی در امر روشنگری در فتنه‌ها و فعالیت‌های عملی و رفع نیازها و کمبودها در نظام اسلامی را برعهده دارد. لذا همین فعالیت‌های روحانیت است که دشمنان او را از دیروز تا به امروز خشمگین نگه داشته است و از هر حربه و نیرنگی برای تخریب چهره‌ی روحانیت با انتشار شایعه‌ها و شبهه‌های مختلف در رسانه‌ها و فضای مجازی، استفاده می‌کند. ولی آنچه که مهم است اینکه روحانیت با توجه به وظیفه‌ی ذاتی خود که تبلیغ و تبیین مبانی دین اسلام است، اگر در مسیر درست با توجه به فرامین امامین انقلاب (امام خمینی و مقام معظم رهبری) و توصیه‌های مراجع عظام تقلید، قدم بردارد، همیشه در مسیر درست و صحیح گام بر می‌دارد.   

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید