چرا خشونت پلیس و کرونا مانع اعتراضات گسترده در آمریکا نشد؟

چرا خشونت پلیس و کرونا مانع اعتراضات گسترده در آمریکا نشد؟
آمریکا

اعتراضات گسترده ضد تبعیض‌نژادی و بی‌عدالتی در ایالت‌های مختلف آمریکا در حالی سومین هفته‌ی خود را پشت سر می‌گذارد که نه تنها از خشم مردم معترض، کاسته نشده بلکه با خشونت بیشتر پلیس و اقدامات جدید معترضان، وارد مرحله‌ی جدیدی از التهاب و اعتراض شده است.
پلیس سرکوبگر و بی‌رحم آمریکا با پشتیبانی همه‌جانبه از سوی دولت این کشور، همچنان به اقدامات خود -مشابه آنچه حدود سه هفته قبل در برخورد با جرج فلوید سیاهپوست انجام داد- ادامه می‌دهد که در تازه‌ترین مورد، یک جوان 27 ساله‌ی سیاه‌پوست در شهر آتلانتا بر اثر شلیک با تپانچه‌ی برقی از سوی پلیس، جان خود را از دست داد تا معلوم شود قتل فجیع جرج فلوید، نه یک اتفاق، بلکه رویدادی عادی در ایالات متحده است. در همین رابطه، اخیرا ویدیویی از مواجهه‌ی وحشیانه با یک مرد 42 ساله‌ی سیاهپوست به نام «دریک اسکات» در اوکلاهما منتشر شده است که مربوط به ماه می سال ۲۰۱۹ (۳۱ اردیبهشت ۹۸) است. در این ویدیو، مرد سیاهپوست که در دستان پلیس اسیر شده، می‌گوید نمی‌توانم نفس بکشم و باید داروهایم را مصرف کنم است، اما پلیس در جواب می‌گوید اهمیتی ندارد که تو نمی‌توانی نفس بکشی! دریک اسکات پس از بی‌اعتنایی پلیس، به بیمارستان، منتقل می‌شود ولی فایده‌ای ندارد و او جان خود را از دست می‌دهد ولی اداره‌ی پلیس اوکلاهما افسران پلیسی که در قتل او دخالت داشتند را تبرئه می‌کند!
اطلاع از گستردگی و شیوع چنین رفتارهایی از سوی پلیس آمریکا در طی سالیان طولانی، سبب می‌شود تا مردم دنیا نسبت به حال و روز اعتراض‌کنندگان، شناخت و درک بهتری پیدا کنند که چرا با وجود وضعیت خطرناک کرونایی در آمریکا و خشونت زیاد پلیس این کشور، هنوز هم شاهد اعتراض وسیع مردم هستیم.
جالب اینجا است که ملت رنج‌کشیده‌ی آمریکا در این دوره از اعتراضات، به سراغ روش‌های جدیدی رفتند تا پیام واقعی خود را به‌طور واضح، به دنیا نشان بدهند. نمادها و مجسمه‌های افرادی که بنیانگذار نژادپرستی و بی‌عدالتی در آمریکا هستند، یکی پس از دیگری مورد حمله قرار می‌گیرد تا معلوم شود عمق اعتراضات و مقصد واقعی معرضان کجاست! این اتفاق حالا به اروپا هم سرایت کرده و مردمی که برای همدردی با ستمدیدگان اروپایی به خیابان‌ها آمده‌اند به پایین‌کشیدن مجسمه‌ی برده‌دارن معروف پرداخته‌اند.
این حرکت، از یک سو نشان از حاکمیت تفکر برده‌داری و نژادپرستی در آمریکا و اروپای فعلی است که اگر نبود، باید تا بحال نسبت به محو نمادهای برده‌داری اقدام می‌شد و مخالفت صریح رئیس‌جمهور فرانسه با تخریب مجسمه‌ی فعالان برده‌داری، یکی از شواهد آشکار آن است. از سوی دیگر، معلوم می‌شود که مردم آمریکا و اروپا نسبت به چنین تفکر پوسیده‌ای که در کشورهایشان حاکم است تا چه اندازه، منزجر و متنفر هستند که خود، دلیلی بر شکاف عمیق میان ملت‌ها و دولت‌های در اغلب جوامع غربی است. اینجا است که حرکت‌های تبلیغاتی مثل آنچه توسط ترامپ در ملاقات با چند سیاه‌پوست انجام داد و یا آنچه از سوی فرماندار نیویورک با عنوان «اصلاح عملکرد پلیس نیویورک برای مقابله با نژادپرستی» انجام گرفت را باید صرفا حرکت‌هایی ظاهری و نمایش برای رهایی از خشم شدید مردم این کشور ارزیابی کرد تا بلکه به عنوان ترفندی جهت فریب افکار عمومی به کار بیاید.
اتفاق تازه و مهم دیگر در اعتراضات اخیر آمریکا، تلاش مردم برای استقلال‌طلبی و رهاشدن از حاکمیت ظالم رژیم مستقر در واشنگتن است. مردم شهر سیاتل در ایالت واشنگتن در اقدامی جسورانه به اعلام خودمختاری پرداختند و بخش‌هایی از این شهر 750 هزار نفری را در اختیار گرفتند که سبب عصبانیت و خط ونشان کشیدن دونالد ترامپ شده است. اکنون خبرها حکایت از آن دارد که مردم شهر «نشویل» در ایالت تنسی هم به الگوبرداری از سیاتلی‌ها روی آورده‌اند ودر تدارک اعلام خودمختاری هستند.
مجموعه‌ی این اتفاقات، نشان از آن دارد که برخلاف ظاهر شیک و اتوکشیده‌ی آمریکا، هیچ دلبستگی و اتحادی با حکومت مرکزی این کشور در میان آحاد مردم این سرزمین وجود ندارد و این گسست شدید و شکاف عمیق تا رسیدن به نقطه‌ی جدایی و فروپاشی ادامه خواهد یافت و کار ابرقدرت سابق دنیا مثل ابرقدرت اسبق یعنی اتحاد جماهیر شوروی به ضعف و محو منتهی خواهد شد.

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید