الان بهترین زمان مذاکره با آمریکاست

الان بهترین زمان مذاکره با آمریکاست
 الان بهترین زمان مذاکره با آمریکاست

بیش از چهار دهه است که ایران درگیر تقابلی فرسایشی و پرهزینه با ایالات متحده آمریکا شده است… از نگاه آمریکایی‌ها نگه‌داشتن ایران در برزخ نه جنگ و نه صلح بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای آنهاست؛ اما از منظر ما در ایران، کشورمان 40 سال است که با آمریکا جنگ دارد؛ تقابلی فرسایشی که فقط یک طرف (ایران) هزینه آن را می‌پردازد. ایالات متحده به دنبال آن است که بدون شلیک حتی یک گلوله و کوچک‌ترین هزینه، اقتصاد ایران را زمین‌گیر و فرسوده کند... ادامه این وضع برای ما در ایران اصلا خوب نیست و تشدید تحریم‌ها به‌مانند سم مهلکی می‌ماند که بر تاروپود اقتصاد و امنیت اجتماعی کشور نفوذ می‌کند. زندگی در سایه تحریم‌ها روند توسعه و پیشرفت ما را کُند و اقتصاد را تضعیف می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«بر این اساس به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر باید طرحی نو دراندازیم. بنابراین اگر زمین بازی را آمریکا تعیین می‌کند، حداقل قاعده بازی را ما تعیین کنیم. ضرورت دارد که اکنون ما از موضع تدافعی خارج و گارد تهاجمی به خود بگیریم؛ به‌عنوان مثال در اولین اقدام با محوریت برجام و مذاکره با آمریکا سیاست تهاجمی ما می‌تواند این باشد که اساسا چرا آمریکا باید مدعی اصلاح برجام باشد؟ درواقع این ما هستیم که می‌توانیم خواهان انجام اصلاحات برجام و فراتر از آن باشیم...لازم است باور داشته باشیم که می‌توانیم موقعیت مذاکره با آمریکا را تبدیل به یک فرصت استثنایی و بی‌بدیل برای کسب امتیاز کنیم... شاید در طول چهار دهه‌ای که از انقلاب ایران می‌گذرد هیچ زمانی مناسب‌تر ازشرایط کنونی برای مذاکره نبوده است».

در ماههای گذشته، موضوع شیوع ویروس کرونا و نحوه مواجهه دولت آمریکا با آن، رسوایی بزرگی برای ساختار حاکمیتی ایالات متحده به بار آورد. رسانه های غربی با اذعان به درماندگی و استیصال آمریکا در مقابله با کرونا، تصریح کردند که «افکارعمومی در جهان، بیش از پیش پی برده است که آمریکا صرفا یک "ببر کاغذی" است».

در روزهای گذشته نیز ماجرای قتل بی رحمانه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس نژادپرست این کشور، موجی از آشوب و التهاب را در ایالات متحده به راه انداخت و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

بنابراین، ترامپ بیش از پیش نیازمند یک دستاورد در سیاست خارجی است. کاخ سفید در پی آن است تا بتواند «فتودیپلماسی با ایران» را کلید بزند. هدف از این اقدام نمایشی، نه مذاکره است و نه معامله، بلکه هدف اصلی در گام اول نمایش تسلیم شدن ایران است و در گام دوم، برجامیزه کردن مولفه های قدرت ایران از جمله صنعت موشکی و توان منطقه ای.

در هفته های گذشته، ارسال موفقیت آمیز 5 نفتکش ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، فصل جدیدی از مبادلات اقتصادی را آغاز کرد. ایران با این اقدام افتخارآمیز، تحریم های آمریکا را به سخره گرفت و یک شروع خوب در عبور از خام فروشی را کلید زد.

با اینحال برخی در داخل، نه استیصال و درماندگی آمریکا را می بینند و نه اقتدار و موفقیت ایران؛ این جماعت مدعی است که ما چاره ای نداریم جز امتیازدهی یکطرفه به دولت تروریست و غارتگر آمریکا!

منبع : https://w57.ir/JGt

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید