زلزله نشانه‌ای از آفرینش خداوند

زلزله نشانه‌ای از آفرینش خداوند
زلزله نشانه‌ای از آفرینش خداوند

پس از زلزله پنج ریشتری تهران شاهد این بودیم که جمعیت زیادی به‌یک‌باره باوجود خطر ابتلا به ویروس کرونا در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. پس از حضور این جمعیت در خیابان‌ها و یک‌شبِ پر از استرس که توسط مردم تهران طی شد، دیدیم در فضای شبکه‌های اجتماعی جریان‌های مختلف سعی نمودند تا از زلزله بهره‌ی مدنظر خود را ببرند.
 جریان‌های مختلفی مانند ضدانقلاب، جریان سلطنت‌طلب و جریان‌های دیگر.
 جالب است که جریانات مختلف حال حاضر در فضای مجازی پس از هر حادثه‌ای بهره‌ی حداکثری خود را از آن حادثه می‌برند. فرقی نمی‌کند که حادثه ظرفیتی برای جریان سازی اجتماعی داشته باشد یا خیر. حوادثی مانند زلزله مسلماً نشانه‌ای از نشانه‌های خلقت آفرینش هستند و در نظام آفرینش به‌صورت علی و معلولی وجود دارد. همان خدایی که انسان را از گل آفرید و همان خدایی که عجایب خلقتش بیش‌ازحد بازگویی است و همان خدای عظیم صاحب کهکشان‌های بزرگ که هم‌زمان خالق ریزترین موجودات و تک‌سلولی‌ها نیز هست، همان خدا در جریان خلقت این عالم حوادثی مانند زلزله طوفان سیل خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی قرارداد. حوادثی که جزو طبیعت این عالم هستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت قطعی نشانه‌ای از مطلب خاصی دانست.
 در ماجرای رحلت ابراهیم فرزند پیامبر اسلام (ص) نقل‌شده است که خورشیدگرفتگی رخ داد و بسیاری از مسلمانان آن زمان علت خورشیدگرفتگی را وفات فرزند پیامبر (ص) می‌دانستند. درحالی‌که پیامبر در برابر این طرز تفکر موضع گرفته و خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی و نشانه‌های دیگری مانند زلزله طوفان و غیره را نشانه‌هایی از جانب خداوند می‌دانستند. نشانه‌هایی که برای علت‌های معلول ذهن بشری به‌هیچ‌عنوان اتفاق نمی‌افتد بلکه شکل‌گیری آن بر اساس فرمان الهی رقم می‌خورد؛ بنابراین این‌که این نشانه‌ها را به حوادث مختلفی مرتبط بکنیم و استنتاج‌های خاصی بگیریم کاملاً غلط است.
 در مقابل عده‌ای دیگر نیز وجود دارند که با این‌گونه نشانه‌ها شوخی نموده و در لفافه توهین به عقاید دینی را انجام می‌دهند. در مقابل این عده نیز می‌بایست ایستاد. همین نشانه‌هایی مانند زلزله و طوفان و غیره خود دلیلی بر نظام‌مند بودن عالم خلقت می‌باشد. به‌گونه‌ای که خود دانشمندان زمین‌شناسی نیز به این نظم خاص موجود در کهکشان اعتراف کرده‌اند.
 باید توجه داشته باشیم که برخی از افراد با استفاده از تکنیک طنز و بازگویی مطالب هجو و خنده‌دار سعی در تضعیف عقاید ما دارند. با توجه به این‌که این تکنیک بسیار اثرگذار است می‌بایست هوشیار باشیم تا بازگوکننده و گسترش‌دهنده این‌گونه از توهین‌ها نسبت به عقاید دینی نباشیم. جریانات گروه مخالف خارج نشین نیز با استفاده از همین بستر طنز، سعی در تضعیف انقلاب اسلامی دارد و با ارتباط موضوع زلزله به کارآمدی انقلاب، با استفاده از بستر طنز، سعی در تلقین ناکارآمدی نظام دارد.
عده آخر نیز افرادی هستند که سعی می‌کنند زلزله را به گناهان مردم نسبت بدهند و آن را نشانه‌ای از ابتلا مردم آن شهر به گناهان مختلف می‌دانند.

سنت الهی بر مستور ماندن گناهان است و این‌گونه نیست که به‌محض شکل‌گیری گناهانی خداوند عذاب بفرستد. در هیچ‌کدام از روایات نسبت به حوادث طبیعی یک بلای خاص را علت تامی برای یک گناه خاص ندانسته‌اند؛ بنابراین این‌که به‌محض مواجهه با یک بلای خاص آن را به گناهی نسبت بدهیم حرف کاملاً بی‌اساس و مخالف با آیات روایات است؛ اما وظیفه ما چیست؟
 وظیفه ما نه تحلیل ماجرای زلزله است و نه شوخی با گزاره‌های دینی و نه تضعیف نظام و نه هیچ عمل دیگری که در بستر فضای مجازی شکل‌گرفته است. وظیفه ما در این‌گونه مواقع یاد خدا و طلب استمداد از وی و یادآوری ضعف خودمان است. ضعفی که شاهد این هستیم باوجود کاخ‌های بلند و باوجود زندگی‌های پرتجمل و باوجود تمامی زخارف دنیا چگونه یک تکان کوچک می‌تواند این‌گونه تهران را به هم بریزد. تا جایی که چند نفر فقط در زیر دست‌وپا جان دهد.
 ضعف خودمان را به یادآوریم و از خدای خود طلب یاری نماییم و بدانیم زلزله و سایر حوادث طبیعی نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند است که خداوند نخواسته علت این‌گونه نشانه‌ها بر ما فاش شود؛ بنابراین هرکسی که علت منحصری برای این‌گونه نشانه‌ها ذکر کند مطمئناً سخن درستی را مطرح ننموده است.
 همچنین سعی بکنیم از شبهات و از شوخی‌ها و از مطالبی که در بستر فضای مجازی نسبت به زلزله شکل‌گرفته است نهایت دقت و مراقبت را داشته باشیم. چراکه بسیاری از این مطالب می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای زمینه‌های اعتقادی ما را نسبت به بسیاری از مطالب دگرگون سازد. زلزله نشانه‌ای از نشانه‌های خداست. نشانه‌های خدا برای این هستند که ما بیشتر از خداوند طلب یاری نماییم. پس بهترین کار در این موقع استمداد از پروردگار است.
 

موضوع:

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید