محمدرضا، پادشاه سگ باز

محمدرضا، پادشاه سگ باز
محمد رضا، پادشاه سگ باز

علم در خصوص عادی شدن سگ ها در دربار می گوید : ” در این خاندان سگ ها حق داشتند سر سفره بیایند و پوزه ی شان را در ظرف غذای افرادخانواده فرو کنند. (یک بار یک سگ قصد داشت سر در غذای شهبانو فرو کند) شهبانو به طور جدی تلاش کرد تا جلو سگ شاه ، که حیوانی غول پیکر از نژاد دانمارکی بود را بگیرد، (در همین حین) مورد انتقاد شاه قرار گرفت .شاه در سفرهایی که می رفت نیز ، سگ های خود را به همراه می برد(۴)

محمد رضا ، پادشاه سگ باز

یکی از خصلت های عجیب ، شرم اور و غیر اسلامی که در حکومت شاه به خوبی دیده می شد ، حضور سگ ها در این خانواده بود.

توجه خاندان پهلوی به سگ ها به حدی بود که این حیوانات به بخشی از خانواده پهلوی تبدیل شده بود.

علاقه محمد رضا به سگ تا انجا بود که هزینه های بالایی را خرج خرید سگ می کردند.

این موضوع به قدری در خاندان پهلوی عادی شده بود که حتی در کنار میز غذا هم سگ ها حضور داشتند.

با این که سگ حیوانی نجس به حساب می اید ، اما خدمت کاران دربار به خوبی دریافته بودند که این حیوانات به بخشی از این خاندان تبدیل شده اند.(۱)

همواره چند سگ قوی و عظیم الجثه در کنار محمد رضا حضور داشتند ، سگ هایی که تازه وارد ها را حسابی به وحشت می انداختند.

مارگارت لاین خبرنگار معروف در خصوص مصاحبه ای که در کاخ محمد رضا پهلوی با وی داشته است می گوید : “ناگهان مشاهده کردم که موجودی عظیم الجثه از انتهای تالار به من نگاه می کرد و نگاه خود را از من بر نمی داشت. آن حیوان یک سگ سفید رنگ از نژاد اسکای با هیکلی بزرگ بود .(۲)

پرویز راجی سفیر پهلوی در انگلیس در خصوص این سگ ها می نویسد : زمانی که وارد دفتر شخصی شاه شدم ، یک سگ بزرگ دانمارکی خرناس کشید و به سمتم پارس کرد ، اما به محض اینکه صدای شاه را شنید ، از حمله کردن به من دست برداشته و کنار مبل چرمی سفید رنگ نشست.(۳)

اسد الله علم موضوعی را در خصوص شاه نقل می کند که اگر آن را از به نقل از هر کس دیگری منتشر می کردیم سلطنت طلب ها بهانه اورده و آن را دروغ عنوان می کردند.

علم در خصوص عادی شدن سگ ها در دربار می گوید : ” در این خاندان سگ ها حق داشتند سر سفره بیایند ) و پوزه ی شان  را در ظرف غذای افرادخانواده فرو کنند. (یک بار یک سگ قصد داشت سر در غذای شهبانو فرو کند) شهبانو به طور جدی تلاش کرد تا جلو سگ شاه ، که حیوانی غول پیکر از نژاد دانمارکی بود را بگیرد، (در همین حین)  مورد انتقاد شاه قرار گرفت .شاه در سفرهایی که می رفت نیز ، سگ های خود را به همراه می برد(۴)

بر اساس انچه که در کتاب زنان دربار امده است ، که این موضوع از شاه به زنان دربار نیز سرایت کرده بود . اشرف در این موضوع هم از برادرش کم نمی اورد ، او که علاقه ای به سگ های ایرانی نداشت ، وقت خود را با سگ محبوبش “فیدل” می گذراند.

اشرف در اروپا هم سگ هایی را خریداری کرده و از طریق فرودگاه و گمرک مهر اباد وارد کشور می کرد.(۵)

شمس خواهر دیگر شاه هم ید طولایی در سگ بازی داشت . هر موقع خواهر شاه به مسافرت می رفت چند ردیف صندلی در هواپیما را برای اساش سگ ها ، به آنها اختصاص می داد.(۶)

سگ بازی افراطی شمس تا جایی پیش رفت که انتقادات محمد رضا را هم به همراه داشت.

برای مثال یک بار محمد رضا در همین خصوص به اسد الله علم گفته بود : “متأسفانه باید بگویم که این را هم باید حمل بر خودپسندی احمقانه‌ی او کرد که با همراهانش ده سگ و دو برابر همین تعداد گربه به این طرف و آن طرف آمریکا جولان می‌دهد.”(۷)

در ادامه تصاویری دیگر از “شاه سگ باز” را مشاهده می کنید:

اعـــتــیـــا د . . . .

از سگ بازی حکومت بگذریم ، موضوعی که بارها به آن اشاره شده است ، اعتیاد این خاندان به مشروب و تریاک و … است.

با تفکری که از رضا خان به عنوان یک دیکتاتور خون ریز در اذهان وجود دارد ، شاید فکرش را هم نتوان کرد که وی اعتیاد داشته باشد.

اما اعتیاد رضا خان موضوعیست که همسرش به آن اشاره دارد.

ملکه مادر در این باره می گوید : “رضا هر روز طبق عادت معمول در دو وعده صبح و شب به اندازه یک پشت ناخن تریاک مصرف می کرد. (۸)

شاه در خصوص اعتیاد پدرش به تریاک با افتخار اسدالله علم می گوید : “پدرم .. تریاک می کشید و هیچ گاه در طول عمر به سرماخوردگی مبتلا نشد”(۹)

موضع زمانی جالب می شود که بدانید رضاخان هنگام تبعید جعبه ای با خود برد که مقداری تریاک درون آن بود. او در کشتی انگلیسی بساط تریاک به راه می انداخت .

همسر رضا خان در این باره می گوید : “وقتی بوی تریاک به راه می افتاد خدمه کشتی در اتاق ازدحام می کردند تا از بوی تریاک کیفور شوند. ملوان انگلیسی و یکی دو تن از همراهانش که با رضا خان دوست بودند نیز در اتاق حضور می یافتند تا بستی بزنند”

به گفته زن رضا خان ، مصرف تریاک در این سفر به حدی بود که تعدادی از خدمه کشتی تا رسیدن به مقصد معتاد شدند”(۱۰)

اگر بر اساس گفته های مستند همسر رضا خان خدمه کشتی “بندرا” در این سفر اعتیاد پیدا کرده اند ، پس قطعا همسر رضا خان که از همه به او نزدیک تر است نیز معتاد شده است.

البته این موضوع حدس گمان نیست و زن رضا خان به ان اعتراف کرده است:  “من نیز این عادت را از رضا گرفتم” (۱۱)

این عادت نه تنها رضا خان و همسرش و خدمه کشتی انگلیسی که دامن فرزندانش را هم گرفته بود .

بر همین اساس و به گفته ملکه مادر : ” در بین بچه‌های رضا، غلامرضا، حمیدرضا تریاکی حرفه‌ای شدند و محمودرضا نیز به تریاک معتاد شده بود“(۱۲)

ادامه دارد . / ان شالله …

 

۱-شوکراس، ویلیام؛ پیشین، ص ۲۴۶

۲-لاینگ، مارگارت؛ پیشین، ص ۱۸

۳-راجی، پرویز؛ پیشین، صص ۱۹و۹۲

۴-علم، امیراسدالله؛ پیشین، ج۲، ص ۷۵۳

۵-زنان دربار به روایت اسناد، ج۱، ص ۱۷۹

۶- هویدا، فریدون؛ پیشین، ص ۱۴۴

۷- علم، امیراسدالله؛ پیشین، ص ۸۸۹

۸-پهلوی، تاج‌الملوک؛ پیشین، ص ۳۲۱

۹-علم، امیراسدالله؛ پیشین، ج ۱، ص ۲۸۰٫

۱۰- پهلوی، تاج‌الملوک؛ همان.

۱۱-همان، ص ۳۴۶

۱۲- دیبا، فریده؛ پیشین، ص505

منبع:

www.w57.ir/oFi

 

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید