دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت
دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت
دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت

 با گذشت زمان پیشرفت های زیادی در حوزه بهداشت و درمان رخ داده است. این پیشرفت ها موجب افزایش و بالا رفتن سطح سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر در تمام سنین شده اند.

 ستایش شاخص‌های بهداشت و درمان کشور از نظر یونیسف

ایران به دلیل موفقیت‌هایی که در مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سیستم سلامت داشته در سطح جهانی شناخته شده است. نماینده یونیسف در ایران بیان کرد که آموزش موضوعات بهداشتی و پیشگیرانه در مدارس موضوعات مهمی هستند که می‌توانیم همکاری‌های مطلوبی را در این زمینه با هم داشته باشیم.

افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی

یکی از اقدامات انجام شده در زمینه کرونا افزایش تخت‌های ویژه بوده است. بیمارستان‌هایی مشاهده می‌شود که پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد داشته اند. البته همین پیشرفت هم در شرایط عادی ظرف دوماه زمان برده که آماده سازی شوند اما به سرعت  بهره برداری شده اند.  

ارتقا مراقبت‌های بهداشتی، نقطه تماس یک جامعه

مراقبت‌های بهداشتی اولیه به عنوان موضوع اصلی، اولین نقطه تماس بین یک جامعه و سیستم بهداشتی کشور است. این تماس باید از طریق همه اعضای فعال در سیستم سلامت با هدف نهایی تضمین سلامت بهتر برای همه افراد صورت گیرد.

از آنجایی که ۹۰ درصد از نیاز‌های سلامت می‌تواند در سطح مراقبت بهداشتی اولیه برآورده شود، سرمایه گذاری در بهداشت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی، یک راه مقرون به صرفه برای تامین پوشش همگانی سلامت است و با ارتقای سلامت عمومی، می‌توان نیاز برای مراقبت‌های پرهزینه و پیچیده را کاهش داد.

پایان دادن به اپیدمی بیماری های واگیر

بیماری‌های عفونی واگیردار به دلیل قابلیت ایجاد همه‌گیری به عنوان یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان مطرح هستند. بروز مقاومت دارویی در عوامل بیماری‌زا و یا ناقلین آنها، بازگشت مجدد برخی بیماری‌ها به مناطقی که سال‌ها عاری از آن بیماری‌ها بوده اند (بیماری‌های بازپدید) و ظهور بیماری‌های جدید (بیماری‌های نوپدید)، همه از دلایل لزوم توجه همه بخش‌های درگیر سلامت به این بیماری‌ها هستند.

برای کنترل صحیح بیماری‌های واگیردار نیازمند جمع‌آوری اطلاعات مربوط به موارد بروز بیماری‌های هدف به طور مستمر، تجزیه و تحلیل داده‌ها و انتقال اطلاعات برای سازماندهی و عملکرد خدمات بهداشتی هستیم که به آن نظام مراقبت بیماری‌ها می‌گویند.

برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن سازی

واکسيناسيون اقدام بسيار مهم و با ارزشی است که به وسيله آن می‌توان با هزينه اندک از ابتلا به بیماری‌های عفونی خطرناک و پرهزینه جلوگیری کرد. واکسن از باکتری یا ویروس زنده ضعیف یا غیرفعال شده و یا جزئی از آنها (مانند آنتی ژن سطحی خالص شده یا توکسوئید) ساخته شده است. با تزریق واکسن،  سیستم ایمنی بدن علیه باکتری یا ویروس عمل می‌کنند.

آنتی بادی ساخته شده  در بدن باعث بالا بردن مصونیت هنگام مقابله با بیماری های ناشی از آن می‌شود. واکسن‌ها به دو گروه واکسن‌های زنده ضعیف شده و واکسن‌های غیرزنده (غیر فعال) تقسیم می‌شوند. واکسن‌های باکتریایی شامل واکسن‌های حاوی باکتری زنده ضعیف شده (مانند ب. ث. ژ)، باکتری کشته شده (مانند سیاه سرفه).

توکسوئید (مانند دیفتری و کزاز) و واکسن‌های پلی ساکاریدی (مانند پنوموکوک پلی ساکاریدی و مننگوکوک پلی ساکاریدی) هستند. واکسن‌های ویروسی شامل ویروس زنده ضعیف شده (مثل MMR، واکسن خوراکی فلج اطفال و تب زرد)، ویروس کامل غیرفعال (مانند واکسن تزریقی فلج اطفال و هاری) و بخشی از آنتی ژن سطحی ویروس (مانند هپاتیت ب و آنفلوانزا) هستند.

کاهش مرگ و میر کودکان و مادران

در سال‌های قبل از انقلاب برخی زنان به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دادند. به ازای هر ۱۰۰ هزار زایمان و تولد، آمار بسیار بالایی بود که خوشبختانه پزشکان و کادر درمان در مورد مراقبت‌های قبل از زایمان، واکسیناسیون کزاز و عوامل بیماری‌زای دیگر در زنان باردار و کودکان، همچنین مراقبت‌های حین و بعد از زایمان، نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کردند.

سلامت دیگر گروه آسیب‌پذیر، یعنی کودکان، پس از زنان، تاثیر بسیار مهمی را در کاهش آمار مرگ و میر نوزاد و مرگ زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و همینطور مرگ و میر کودکان زیر پنج سال داشته است. در کنار سایر تیم بهداشت و درمان کشور، ماما‌ها یکی از نقش‌آفرینان اصلی در کاهش مرگ و میر در کشورمان و اصلاح شاخص‌های تندرستی بودند.

منبع:

www.w57.ir/oCT

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید