از شایعه تا واقعیت ستاد استهلال

از شایعه تا واقعیت ستاد استهلال
ستاد استهلال

هرساله با حلول ماه مبارک رمضان خط تخریبی و سیاه نمایی دشمن فعالیت خود را دوچندان کرده و نهادهای حوزوی و مذهبی را مورد هدف قرار می‌دهند. امسال نیز مانند سالهای گذشته روی بودجه‌ی ستاد استهلال متمرکز شده و میزان بودجه‌ی این نهاد را 14 میلیارد تومان بیان می‌کنند! این درحالی است که مسئول ستاد استهلال کشور با کذب محض خواندن بودجه‌ی اعلام شده، میزان بودجه‌ی این نهاد را 200 میلیون تومان بیان می‌دارد.[1] البته این مقدار بودجه را برای تهیه‌ی وسایل مایحتاج نجومی با قیمت‌های بسیارگرانی که دارند وهمچنین آموزش و پشتیبانی این گروه‌ها در طول سال را باید مورد محاسبه قرار داد. ستاد استهلال در استان‌های مختلف کشور سالانه ۱۲ تا ۱۳ بار اقدام به رصد هلال ماه در شب ۲۹ هر ماه قمری می‌نمایند. لذا بنابر گفته‌ی مسئول ستاد استهلال کشور ۱۵۰ گروه آموزش دیده استهلال در کشور ساماندهی شده است که از این تعداد، سه گروه نیز در قم فعال است.
اما شاید این شائبه ایجاد گردد که مگر این امکان وجود ندارد که گروه ژئو فیزیک دانشگاه تهران با توجه به پیش بینی‌های خود بتواند به راحتی این موضوع را حل کرده و دیگر نیاز به صرف این هزینه و همچنین بعضی مسائل پیرامونی در مورد تشخیص اول ماه و آخر ماه نباشد؟
مهدی ثامنی، عضو هیئت علمی دانشگاه: هر ماه قمری در هر روز و مکان جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا به صورت مشخص محاسبات اختصاصی خود را دارد و قابل تعمیم به ماه‌های قبل و بعد خود یا حتی سال‌های قبل خود نیست. [2] لذا اگرچه این بحث یک مساله‌ی تخصصی و نجومی می‌باشد اما برای توضیح این مساله باید گفت: از حدود ۱۰یا ۱۲سال پیش شورایی در موسسۀ ژئوفیزیک تشکیل شد به نام شورای تقویم و مسئولیت آن تعیین اوقات شرعی، استخراج تقویم قمری و تطبیق آن با تقویم شمسی است. این گروه‌ها علاوه بر شناسایی اوقات اول و آخر هر ماه قمری وظیفه تعیین زمان درباره دقت اوقات شرعی را هم به عهده دارند. بنابراین باید بدانیم که در ماه‌های قمری هیچ دو ماهی مشابه هم نخواهند بود. بر این اساس ستاد استهلال و رویت ماه باید در طول سال فعالیت داشته و بدین خاطر است که یک بودجه‌ی جداگانه برای این گروهها تخصیص می‌یابد و اینگونه نیست که بتوان به وسیله‌ی پیش بینی‌ها و تخمین‌ها بتوان مسائل شرعی مرتبط با رویت هلال را حل و فصل کرد.
به همین دلیل باید گفت:
اولا به دلیل وجود حکومت اسلامی و محوریت اسلام در احکام و حتی امور قضایی رعایت استهلال ماه بسیار مهم است.
دوما بخاطر روشن شدن وظیفه‌ی کلفین در انجام امور عبادی مانند روزه و... تشکیل ستاد استهلال مهم جلوه می‌کند.
سوما ستاد استهلال در طول سال فعالیت دارد اگرچه در ایام ماه مبارک رمضان بیشتر به چشم می‌آید.
پی‌نوشت:
1). باشگاه خبرنگاران جوان(https://w57.ir/osf)
2). ایرنا (https://w57.ir/osY)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید