کرونا و فصل جدیدی از انتقال تجربیات میان ادیان

کرونا و فصل جدیدی از انتقال تجربیات میان ادیان
آیت الله اعرافی و پاپ

انتقال اندیشه‌ها برای نزدیکی افکار بسیار موثر بوده و مکاتبات مختلف برای انتقال اندیشه از بین برنده‌ی اختلافات است این روش از سالیان بسیار دور در میان اندیشه‌ورزان و متفکران دنیا مرسوم بوده است. این روزها با توجه به چالش جدی تفکرات لیبرالی و پوزتویسمی و احساس پوچی و خلاء دنیای غرب و همچنین گرایش به معنویت‌ مردم جهان، در مقابل ویروس کرونا، اتحاد و همدلی ادیان جهان می‌تواند بسیار راهگشا باشد. بدین خاطر که اولا مردم به سمت فطرت پاک خود گرایش یابند و ثانیا راهکارهای دینی برای برون رفت از این چالش و همچنین امیدواری در آینده برای مردم دنیا پدیدار گردد.
براین اساس وقتی صحبت از گفتگوی ادیان به میان می‌آید، سنگینی مسئولیت مراکزی علمی نظیر حوزه‌های علمیه بر مبنای رسالت وجودی این نهاد که علاوه بر تولید علم، نیاز مبرم به تبادلات و انتقال افکار در سطح بین‌الملل و میان ادیان و مذاهب مختلف است. لذا از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود از فعال‌ترین مراکز در این بخش باشند.
البته علمای سلف در حوزه‌ی علمیه نیز این روش را داشته‌اند. مثلا: در احوالات آیت الله مرعشی آمده است که ایشان در سال 1353 نسخه‌ای از صحیفه شریفه سجادیه را برای مطالعه علامه معاصر شیخ جوهری، صاحب تفسیر طنطاوی معروف (مفتی اسکندریه) فرستادند. آن بزرگوار دریافت کتاب را اعلام کرد و در برابر آن هدیه، تشکر کردند و درباره آن مدحی سرشار و ثنایی بسیار نوشت. تا آنجا که گفت: این از بدبختی ما است که تا کنون به این آثار گرانبهای جاوید، از میراث‌های نبوت و اهل‌بیت دست نیافته بودیم و من هر چه در آن می‌نگرم آن را فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق می‌یابم. [1]
از همین باب شاهدیم که مدیر محترم حوزه‌های علمیه سراسر کشور با توجه به موضوع کرونا که یک پدیده‌ی جهانی است، مکاتبات مختلفی با علمای ادیان و مذاهب مختلف از علمای اهل سنت در الازهر گرفته تا در مکاتبه‌ی جدید با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان داشته و آنها هم نامه‌ای را به ایشان ارسال کردند که ارسال نامه‌ی ایشان در رسانه‌های مختلف دنیا منعکس گردید.
آیت‌الله اعرافی در این نامه که همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان نوشته شده، ضمن ابزار همدردی با قربانیان این بیماری در سرتاسر جهان و تأکید بر وظیفه رهبران دینی، برای تبادل تجربیات حوزه علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان آسمانی جهان اعلام آمادگی کرد.
با توجه به استقبال رسانه‌ها از این تبادلات و مکاتبات می‌تواند فصل جدیدی برای چند امر باشد.
1ـ نزدیکی در امور متفق و مورد اتفاق ادیان، مانند: اصول دین که این روزها با غلبه‌ی تفکر مادی‌گرا بسیار کم رنگ و مهجور مانده است.
2ـ نقش دین در مسائل مختلف حقوق بشری که در روزگار کنونی آلت دست تفکرات مادی و اومانیستی قرار گرفته است.
3ـ دعوت به معنویت گرایی که بسیار راهگشا در بحران‌های جهانی بالاخص در موضوع کرونا در روزگار کنونی است.
4ـ راهکارهای دین برای برون رفت از افسردگی و بحرانهای روحی
5ـ دعوت و مباحث مختلف آخرالزمانی بالاخص اعتقاد به منجی
پی‌نوشت:
1). به نقل از مقدمه ترجمه صحیفه سجادیه صدر الدین بلاغی ص30.

 

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید