تاثیر سیاه‌نمایی رسانه‌های غربی در افکار عمومی

تاثیر سیاه‌نمایی رسانه‌های غربی در افکار عمومی
رسانه های معاند

چند شبی است که مستندی از گروه ثریا در شبکه‌ی افق با هدف نشان دادن ظرفیت‌های موجود در کشورهای مختلف جهت صادرات و سرمایه‌گذاری در حال پخش است. تهیه کنندگان این برنامه به کشورهای آفریقایی سرزده و ظرفیت‌های موجود در آنجا را به نمایش می‌گذارند. اما هدف از بیان این مقدمه، اشاره تعجب برانگیز سفیر ایران به نکته‌ای بود. ایشان می‌گفتند: سفری به ایران را برای یکی از وزرای کشور کنیا ترتیب دادیم، این مسئول کنیایی بعد از سفر به استانهای مختلف در یک سخنرانی‌ در تبریز گفتتند: که من قبل از اینکه به ایران بیایم، تصورم از ایران یک کشور بیابانی که حتی یک شهر آسفالته هم ندارد، بود. اما الان بعد از سفر به ایران می‌گویم که نه تنها شما یک کشور در حال پیشرفت نیستید بلکه الان یک کشور توسعه یافته محسوب می‌شوید.
اولین نکته‌ای که از این اظهار نظر به ذهن خطور می‌کند این است که چطور امکان دارد که مسئول رده بالای یک کشور، این تصور و نگاه را از ایران داشته باشد؟ امروز با بحث تبادلات رسانه‌ای چطور ممکن است که در مورد ایران اینگونه تصوراتی وجود داشته باشد؟ که برای حل و پاسخگویی چند فرضیه ممکن است:
1ـ رسانه‌های ما نتوانستند، قابلیت‌های موجود و همچنین رشد و توسعه یافتگی ایران را برای جهانیان معرفی کنند.
2ـ مسئولین ما با توجه به رایزنان فرهنگی موجود در سفارتخانه‌ها در این امر کوتاهی کرده و نتوانستند تمام ظرفیت‌های ایران و ایرانی را در سراسر جهان منتشر کنند.
3ـ رسانه‌های خارجی و معاند با سیاه‌نمایی‌ها و برعکس جلوه دادن پیشرفتهای ایران، کشور ایران را با وضعیت اسفبار و به دور از هرگونه تکنولوژی و پیشرفت معرفی می‌کنند.
در مورد اول و دوم اگرچه قائلیم که بسیار کم‌کاری صورت گرفته و همچنین قائلیم که موانعی برای انتشار اخبار از رسانه‌ها و مبادی دیگر در عرصه‌ی بین الملل، ایجاد می‌شود ولی با این وجود و باتوجه به کم‌کاریهای مذکور، موضوع در این دو مورد برعکس نبوده و وضعیت ایران، اسفبار معرفی نمی‌گردد. بلکه آنچه که تاثیر بسزایی در نوع نگاه جهانیان به ایران دارد، خط سیر تخریبی رسانه‌ها و شیپورچیان معاند علیه ایران و ایرانی است که با توجه به سرمایه گذاری غرب در این مورد، با وارونه جلوه دادن پیشرفتهای کشور و به دور از هرگونه پیشرفت و توسعه‌یافتگی همراه است.
این روزها نیز همان خط سیر سیاه‌نمایی را با توجه به پیشرفتهای کشور در امر مدیریت و کنترل کرونا برخلاف دیگر کشورهای مدعی توسعه یافتگی به وضوح در رسانه‌های معاند می‌توان مشاهده کرد. روزهایی را که پشت سر گذاشتیم برخلاف ابتدای انتشار ویروس کرونا با توجه به تمهیدات پزشکی و پیشگیری‌های مردم، آمار تلفات، مراجعه و بستری در بیمارستان‌ها کمتر شده و از طرفی آما بهبودیافتگان رشد بالایی داشته است. اما با این وجود شاهدیم که خط رسانه‌ای دشمن همچنان بر روی ایران تمرکز کرده و دست به انتشار شایعه و حتی اخبار کذب می‌زند. این رسانه‌ها که از کاهش قربانیان و مدیریت و کنترل کرونا در ایران عصبانی شدند، سعی کردند تا دور جدیدی از شایعات خود درباره میزان آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را کلید بزنند.
شایعاتی مانند:
ـ تلمبار شدن اجساد در بیمارستان‌های تهران
ـ تحریف سخنان مسئولین و مدیران ارشد کشور
ـ دروغ پردازی با هدف تشکیک در آمار قربانیان
ـ شایعه بالابودن آمار کرونایی‌ها در ایران
هوشیار باشیم...

 

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید