الیگارشی در ایران یا در آمریکا

الیگارشی در ایران یا در آمریکا
الیگارشی در ایران یا در آمریکا

اخیراً کلیپی در فضای مجازی پخش‌شده و ایران را با شیطنت رسانه‌ای، یک حکومت الیگارشی نشان می‌دهد. اصطلاحی که شاید به گوش برخی از مخاطبین نرسیده باشد. اما الیگارشی چیست؟
 گروه سالاری و یا الیگارشی اصطلاحی است که به‌نوعی، نگرش تحقیرآمیز به یک حکومت دارد و منظور اصلی از آن این است که آن حکومت نه‌تنها در دست یک گروه کوچک است، بلکه همین گروه کوچک نیز بسیار فاسد هستند و عموم مردم آن‌ها را قبول ندارند و آن‌ها نیز در برابر توده مردم مسئول نیستند.
 این بیزاری به‌صورت دوطرفه در تمامی جهات وجود دارد. حکومت‌های الیگارشی به یک نگاه، حکومت‌هایی هستند که محکوم‌به نابودی خواهند بود. اما آیا ایران حقیقتاً یک حکومت الیگارشی هست یا خیر؟در تعریف الیگارشی اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که وجود دارد، بیزاری مردم از مبانی حکومت است. بیزاری که نسبت به تفکرهای حاکمان و نخبگان سیاسی وجود دارد و مردم به‌هیچ‌عنوان با آن حکومت همراه نیستند اما آیا ایران این‌گونه است
جمهوری اسلامی ایران بر اساس تفکر دینی مذهبی مردم و در سال هزار و سیصد و پنجاه‌وهفت بر پایه اعتقادات مذهبی بنانهاده شد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های این انقلاب، همراهی حداکثری مردم بود، به‌گونه‌ای که در اولین انتخابات انقلاب، بیش از نودوهشت درصد مردم به این انقلاب رأی آری دادند و این‌گونه رأی‌گیری و این جواب عمومی مردم در اوایل یک انقلاب ، تقریباً در تمام دنیا و در تمام تاریخ انقلاب‌ها بی‌سابقه است. اما آیا مردم پس از انقلاب با ما همراه نبودند؟
در طول این 41 سال شاهد این بودیم که در زمان جنگ تحمیلی حضوری حداکثری از مردم در جبهه‌های مقدس وجود داشت، حمایتی که تعجب تمامی کشورهای دنیا را برانگیخته بود و پس از جنگ نیز در دهه‌های هفتاد و هشتاد مردم قاطعانه پای انقلاب ماندند و نماد این همراهی مردم با انقلاب، راهپیمایی‌هایی بود که در طول سال برگزار می‌شد.
 حتی در دهه نود و در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیز شاهد این بودیم که مردم دست از آرمان‌های خویش برنداشتند. یکی از بارزترین این نمونه‌ها را می‌‌توان ماجرای شهادت سردار سلیمانی دانست. در این ماجرا سردار سلیمانی که نماد محور مقاومت بود به‌گونه‌ای مورد تشییع مردم انقلابی ایران قرار گرفت که تعجب تمامی دنیا برانگیخته شد.
 جالب است که سردار سلیمانی شخصی است که سال‌ها رسانه‌های بیگانه علیه وی کار تبلیغاتی انجام دادند و جهاد در محور مقاومت را جهادی بی‌پایه و اساس نامیدند و امید داشتند که هیچ‌گاه مردم از مدافعان حرم حمایت نکنند. اما این اتفاق رقم نخورد و مردم ما با دیگر حماسه‌ای غرورآفرین خلق کردند. جالب است آمریکا که نمادی از ابرقدرت توخالی و پوچ است این‌گونه ماسک‌های سفارش داده‌شده توسط آلمان را می‌دزدد.درحالی‌که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در غرب قحطی آمده، شاهد این هستیم که تک‌تک مردان و زنان ما شروع به کار جهادی کرده‌اند و خود آستین همت را بالا زده و به تولید اقلام بهداشتی پرداخته‌اند.
مسلماً اگر برای الیگارشی یک مفهوم مشخصی را در نظر بگیریم، به‌جرأت می‌‌توان گفت دورترین مصداق از این مفهوم کشور مقدس ایران است. اما آیا آمریکا نیز توانسته مردم را با خویش همراه سازد و این حمایت عمومی مردم را از سیاست‌های خویش داشته باشد؟ما در جنبش نودونه درصدی وال‌استریت شاهد خلاف این هستیم، جنبشی که به جرات در فضای آمریکا این حقیقت را نشان داد که مردم آمریکا از سیاست‌های کلان این کشور ناراضی هستند وضعیت فعلی آمریکا وضعیتی نیست که مردمان آن کشور از آن رضایت داشته باشند.
در حال حاضر نیز با سوء مدیریت ترامپ در ماجرای کرونا روبرو هستیم و کار به‌جایی رسیده است که کشور آمریکا اقدام به سرقت ماسک‌های سفارش‌شده توسط کشورهای دیگر می‌نماید. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا دچار کمبود شده و بسیاری از قفسه‌های آن خالی از اقلام بهداشتی است. مردم آمریکا نیز برای تأمین امنیت خود مجبورند روی به خرید اسلحه بیاورند و در حال حاضر بعد از محصولات بهداشتی بیشترین چیزی که در آمریکا مورد معامله قرار می‌گیرد همین سلاح‌ها است.
آیا چنین مردم مضطرب و آشفته‌ای که دولت نتوانسته امنیت آن‌ها را به‌خوبی تأمین کند، با دولت خویش همراهی دارند یا مردم ایران که به خاطر این پیوند مذهبی دینی، باوجود کاستی‌های فراوانی که وجود دارد، این‌گونه پای انقلاب خود ایستاده‌اند؟
بنابراین باید بدانیم آمریکا باقدرت رسانه توانسته است مردم خویش را گرد یک دولت جمع نماید و این پیوند رسانه‌ای آن‌قدر ضعیف است که شاهد این هستیم پس از ورود کرونا ایالتی بانام کالیفرنیا درخواست جدایی از ایالات‌متحده را مطرح نموده است و مردم آن در فضای مجازی با بیزاری از سیاست‌های کلان آمریکا خواسته‌اند که کالیفرنیا یک ایالت مستقل حساب شود.
حواسمان به تبلیغات غرب باشد. بدانیم که هدف آن‌ها بدبین کردن ما نسبت به حکومت است. بدانیم که خود آن‌ها در ماجرای کرونا به‌شدت متضرر شده‌اند و صلاحیت کمک به ایران را ندارند.
بنابراین به توکل به خدا و تکیه‌بر توانایی داخلی سعی در ارتقاء جایگاه ایران عزیزمان داشته باشیم.

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید