قیاس مع الفارق مقایسه رهبری ایران با رئیس جمهور ترکیه

قیاس مع الفارق مقایسه رهبری ایران با رئیس جمهور ترکیه
آیت الله خامنه ای و اردوغان

یکی از دستاوردهای بزرگ در ایام کرونایی کشور با توجه به مشکلات و ناگواری‌های آن، اتحاد و همدلی و همیاری مردم و دولت و همچنین تمام نهادهای داخلی کشور بوده است. این اتحاد و همدلی در کشور برخلاف دیگر کشورهای مدعی دموکراسی، مورد طمع و دسیسه‌ی دشمنان واقع شده است که در تازه‌ترین شیطنت‌ها و فریبکاری‌های رسانه‌ای به مقایسه‌ی رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ترکیه پرداخته است که رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای در طی سخنانش در نیمه‌ی شعبان، قریب به یک ساعت مطالبی را بیان فرمودند که نه در مقدمه و مؤخره و نه در عمق کلام چیزی که تسکین بخش درد و آلام مردمی که اکنون بیش از 50 روزاست در قرنطینه و محدویت و عسر وحرج بسر می‌برند و خیلی‌ها برای ادامه زندگی خود و خانواده با مشکل معاش روبرو هستند شنیده نشد! اما در مقابل به لیستی از کارکردهای رئیس جمهور ترکیه برای مقابله با کرونا در امر تسهیل امور برای مردم این کشور اشاره می‌کند. ابلاغیه‌هایی چون:
-امروز که مراکز و سازمان‌ها و ادارات مختلف به دلیل قرنطینه تعطیل هستند، سنین ۶۵ سال به بالا برای خرید و هیچ کاری بیرون نیایند و نیروهای داوطلب خرید آنها را انجام دهند
-به دو میلیون نفر که در آمدی ندارند یا کم درآمد هستند ماهانه هزار لیرداده می‌شود
و....
در ابتدا باید گفت که قیاس رهبری ایران که قدرت اجرایی در کشور به دست ایشان نبوده و برعکس رئیس جمهور ترکیه که فرد سیاسی اجرایی است قیاس مع الفارق است.
اما با این حال به چند مورد از کارهایی که رهبری و نهادهای زیر مجموعه‌ی ایشان در ایام کرونا به آن مبادرت ورزیده‌اند، اشاره می‌کنیم.

اولا تمام نهادها و مجموعه‌ی کشور را به تبعیت از یک صدای واحد که ستادمبارزه با کرونا در کشور به مدیریت رئیس جمهور بوده است فراخواندند. ایشان در بیاناتشان در روز درختکاری فرمودند:
«از همه‌ی دستگاه‌های کشور تقاضا می‌کنیم و درخواست می‌کنیم که با احساس مسئولیّت با وزارت بهداشت که در این زمینه در صف مقدّم قرار دارد، همکاری کنند و همه‌ی امکانات را در اختیار آنها بگذارند. ما البتّه از نیروهای مسلّح و دستگاه‌هایی که مرتبط با دفتر ما هستند هم خواسته‌ایم که آنها هم در این زمینه همه‌ی امکاناتشان را در اختیار مردم قرار بدهند.»
به همین دلیل شاهدیم که ایشان به عنوان فرماندهی کل قوا در نامه‌ای به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مقابله با ویروس کرونا بر لزوم سازماندهی خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید کردند. که شاهد ایجاد نقاهتگاه 200 تختخوابی توسط ارتش با تمام امکانات پزشکی مورد نیاز در تهران و استانها و همچنین تولید کیتهای تشخیصی بیماری کرونا توسط بیمارستان بقیه الله وابسته به سپاه را در این ایام بوده‌ایم.

ثانیا یکی دیگر از خدمات رهبری اجازه به دولت در برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره‌ی ارزی برای نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری و درمان کرونا در کشور است. البته مدیریت و نوع هزینه کرد این پول توسط دولت و ستاد مبارزه با کرونا خواهد بود.

ثالثا از جمله خدمات رهبری در ایام کرونایی عملکرد خوب ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که زیر نظر رهبری است. این نهاد در این مدت به عنوان بازوی قوی ستاد مبارزه با کرونا بوده است که به بخشی از خدمات این نهاد اشاره می‌شود.
خدمات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در ایام کرونایی کشور بنابر گزارش محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره):
ـ تأمین داروهای نایاب و تحریمی بیماران کرونایی و تحویل آن به مراکز درمانی
ـ تأمین و تولید بیش از 25میلیون ماسک 3 لایه و n95 و راه‌اندازی خطوط تولید ماسک بهداشتی در کشور باظرفیت حدودی تولید 3میلیون ماسک بهداشتی در روز
ـ تولید کیت ایرانی تشخیص کرونا توسط دانشمندان جوان کشور و تحقیق بر روی ساخت داروهای جدید ضدکرونایی
ـ راه‌اندازی سامانه 4030 باحضور 2200 پزشک و پزشکیار برای پاسخگویی به دغدغه‌های درمانی مردم و ارایه مشاوره‌های پزشکی لازم و کاهش 80درصدی مراجعه مردم به بیمارستانها
ـ ساخت و تولید روزانه 50 دستگاه اکسیژن‌ساز و بای‌پپ موردنیاز ضروری بیماران کرونایی و شکستن انحصار شرکتهای امریکایی دردانش تولید این اقلام
ـ تولید روزانه 400هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده
ـ تولید ماهیانه 60 هزار لباس ایزوله پزشکان و تحویل تمام این اقلام به وزارت بهداشت،
ـ توزیع و اهدای اقلام بهداشتی درمناطق محروم و سیل زده کشور و ضدعفونی کردن معابر عمومی شهرها و روستاها توسط نیروهای جهادی [1]

اینها گوشه‌ای از خدمات رهبری و نهادهای زیر مجموعه‌ی ایشان بوده است که به خدمات نهادهایی مانند کمیته‌ی امداد و بنیاد مستضعفان و همچنین تولیت آستان قدس در ایام کرونایی کشور اشاره نشده که به عنوان بازوان دولت در مبارزه با کرونا بشمار می‌روند. البته خود رهبری با وجود قوانین و مشخص بودن وظایف در کشور دخالتی مستقیم نداشته‌اند بلکه تمام ظرفیتهای موجود در کشور که زیر مجموعه‌ی نهاد رهبری می‌باشند را در این ایام در اختیار ستادمبارزه با کرونا با ریاست رئیس جمهور است، قرار داده‌اند. لذا مقایسه‌ی عملکرد ایشان با اردوغان نادرست بوده  و البته در این مقایسه به نوع عملکرد ایران با وجود تحریمهای پولی و دارویی و فشارهای بین‌المللی توجه نشده است که ایران علاوه بر کرونا با ویروسی بزرگتر به نام تحریم در حال مبارزه است که با این وجود باتوجه به اذعان مراجع بین المللی، ایران نمره‌ی خوبی در مبارزه با کرونا دریافت کرده است.
پی‌نوشت:
1). خبرگزاری تسنیم (https://w57.ir/ogn)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید