19 گروه حقوقی: بحرین زندانیان عقیده را به دلیل کرونا آزاد کند

19 گروه حقوقی: بحرین زندانیان عقیده را به دلیل کرونا آزاد کند
19 گروه حقوقی: بحرین زندانیان عقیده را به دلیل کرونا آزاد کند

ائتلافی بین المللی مرکب از نوزده گروه حقوقی روز دوشنبه از مقامات بحرین خواست، مدافعان حقوق بشر و فعالان معارض را که صرفا به دلیل مطالبه حقوق خود در آزادی بیان و برگزاری تجمع‌های اعتراضی مسالمت آمیز زندانی شده‌اند در شرایط همه‌گیری جهانی کرونا آزاد کنند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای مشترک که پایگاه دیدبان حقوق بشر در روز دوشنبه منتشر کرد گفت: «بحرین ۱۴۸۶ زندانی را آزاد کرد که ۹۰۱ نفر آنها از عفو پادشاهی به دلایل انسانی برخوردار شدند و ۵۸۵ نفر هم به مجازات‌هایی غیر از زندان محکوم شدند این گامی مثبت است، اما آزادی زندانیان هنوز شامل حال رهبران جریان‌های معارض و فعالان و مدافعان حقوق بشر نشده است».

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در ادامه بیانیه آمده است: «ما می‌دانیم که بسیاری از رهبران معارض و فعالان حقوق بشری بازداشت در بحرین سالمند هستند یا از بیماری‌های مزمن رنج می برند و این افراد اگر به کرونا مبتلا شوند، عوارض بیماری در آنها بسیار خطرناک است از همین رو در اولویت آزادی از زندان قرار دارند».

«لین معلوف» رئیس مطالعات خاورمیانه در سازمان عفو بین الملل گفت: «ما از مقامات بحرین می‌خواهیم تدابیر لازم برای تضمین احترام کامل به حقوق بشر همه محرومان از آزادی را تقویت کنند و کسانی را که فقط برای اعتقادات سیاسی خود بازاشت شدند آزاد کنند».

هنوز رهبران جریان‌های معارض بحرین به دلیل نقش خود در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ به بعد در این کشور در پشت میله‌های زندان هستند که از جمله آنها «حسن مشیمع» رئیس گروه جماعه الحق و «عبدالوهاب حسین» از رهبران معارض و «عبدالهادی الخواجه» از مدافعان برجسته حقوق بشر و «عبدالجلیل السنکیس» سخنگوی جماعه الحق هستند.

بر اساس بیانیه مذکور شخصیت‌های معارض برجسته دیگری از جمله شیخ «علی سلمان» دبیر کل جمعیت الوفاق الوطنی الاسلامیه( حزب منحل شده) در زندان هستند. سید «نزار الوداعی» که سازمان ملل هم نسبت به بازداشت خودسرانه او انتقاد کرده بود از جمله دیگر بازداشتی‌های سیاسی در زندان بحرین است که به دلیل اینکه برادر او سید احمد الوداعی  از فعالان بحرینی در تبعید به سر می‌برد به جای او بازداشت شده است.

«نبیل رجب» و «ناجی فتیل» از جمله مدافعان حقوق بشر در بند رژیم بحرین هستند و سازمان عفو بین الملل آنها را زندانیان عقیده خوانده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنهاست.

در این بیانیه آمده است:« اوضاع در زندان‌های شلوغ بحرین خطر شیوع ویروس کرونا را دو چندان کرده است و نبود امکانات بهداشتی مناسب در زندان جو بزرگ‌ترین زندان بحرین و بازداشتگاه الحوض الجاف  پیشتر هم  باعث شیوع بیماری‌های همه گیر در آنجا شده است».

سازمان عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر و سازمان ملل نسبت به شانه خالی کردن مقامات بحرین از مسئولیت خود در تامین امکانات درمانی و پزشکی برای زندانیان بحرین ابراز نگرانی کردند و گفتند افرادی نظیر حسن مشیمع و عبدالجلیل السنکیس که خودشان با بیماری‌های مزمن درگیر هستند در صورت ابتکا به کرونا در معرض خطر جدی هستند.

منبع : https://w57.ir/oTG

موضوع:

تولیدی: 
بازنشر

افزودن دیدگاه جدید