دستاوردهای ایجاد شده در دل بحران کرونا

دستاوردهای ایجاد شده در دل بحران کرونا
کرونا

در دل بسیاری از بلاها و مصائب، حکمت‌ها و خوبی‌هایی است. اما انسان تنها به جنبه‌ی منفی و نیمه‌ی خالی لیوان توجه می‌کند، و به نکات نهفته در این بلاها و مصائب توجهی ندارد. همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «عَسي‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ [بقره/216] چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است.» جریان کرونا و انتشار سریع آن در بسیاری از کشورها، ضعف و عدم مدیریت بحران را برای بسیاری از این کشورهای پرمدعی نمایان کرده و ازطرفی نشان از بلوغ و ظرفیت‌های موجود در کشور در زمان بحران باتوجه به تحریمها و فشارها بوده است.
از جمله آثارمثبتی که می‌توان در موضوع کرونا بدان اشاره داشت.
ایجاد همدلی و همت کم نظیر مردم و مسئولین و تمام اصناف و مشاغل در کشور که بقول مسئولین اجرایی، این نوع همدلی را تنها در زمان جنگ هشت ساله شاهد بوده‌ایم.
استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور مانند جوانان و همچنین موسسات و پژوهشگاه‌های دانش بنیان.
شناخت نقاط ضعف کشور در زمان بحران که در ابتدای این بحران نوعی سستی و تنبلی و وادادگی در بعضی از مسئولین مشهود بوده است.
ظرفیت موجود در نیروهای نظامی و وزارت دفاع که توانستند یکی از موثرترین بازوان دولت در پیشبرد اهداف در مبارزه با کرونا اشاره کرد.
استفاده از ظرفیتهای موجود در مبانی دینی. کرونا نشان داد که دین نه تنها افیون جامعه نیست بلکه حیات جامعه است، جوامع دیندار با اتحاد و همبستگی بیشتری در مقابل ویروس کرونا ایستادگی کردن، درحالی که دیگران حتی به غارت و شورش روی آورند. کرونا نشان داد که ایمان در زمان سختی‌، هبستگی به همراه می‌آورد و کفر، فروپاشی.
اما یکی از مهمترین دستاوردهای مهم این ویروس شناخت بعضی از کسانی که چهره‌ی بسیار مردمی و حامی مردم دارند ولی در عین حال رنگ و بویی از حمایت این قشر از مردم در آنها موجود نمی‌باشد.
سلبریتی‌هایی که در اتفاقات و مشکلات در صف اول حمایت از مردم بوده و همیشه دم از مردم و مردمی بودن می‌زدند، اما متاسفانه این روزها سهم آنها در مبارزه با کرونا و مداوای بیماران، غیر از چالش‌های رقص و انتشار چند پست که در خانه بمانید، چیز دیگری نیست. البته در بسیاری از موارد نیز این حرکت از سلبریتی‌های کشور تکرار شد است و بزرگترین اشتباه نیز تبعیت از این افراد در انتخابهای مهم وسرنوشت‌ساز کشور است.
بعضی از روشنفکران داخلی که بجای قرار گرفتن در صف مبارزه و مقاومت در مقابل این ویروس در دل بحران سعی در گرفتن ماهی به نفع منافع حزبی و گروهی و حتی پیچیدن نسخه‌ی رذالت و تسلیم شدن در مقابل دشمنان هستند. مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود در مورد این افراد اینگونه می‌فرمایند:
«بعضی از روشنفکرنماهای ما هم متأسّفانه بی‌صبری از خودشان نشان دادند، بعضی از آنها بی‌صبری را به مرز همکاری و هم‌زبانی با دشمن هم رساندند؛ البتّه بعضی‌ها این جور بودند. نقطه‌ی مقابلش هم جوانهای مؤمنی هستند که بحمدالله عدّه‌شان خیلی زیاد است و روزبه‌روز هم ان‌شاءالله زیادتر می‌شود؛ در عرصه‌ی فرهنگ، در عرصه‌ی علم، در عرصه‌ی فنّاوری، در عرصه‌ی سیاست، در فهمِ بین‌المللیِ مسائل -یعنی مسائل بین‌المللی را درست درک کنند و فهم کنند- در مقابلش این جور جوانها هم هستند که عرض کردم بحمدالله روزبه‌روز زیاد میشوند. پس صبر کردن یعنی تسلیم نشدن، دچار ضعف نشدن، دچار تردید نشدن، با شجاعت و عقل جلوی دشمن را گرفتن و دشمن را مغلوب کردن، که آن وقت در قرآن میفرماید: اِن یَکُن‌ مِنکُم‌ عِشرونَ‌ صٰبِرونَ‌ یَغلِبوا مِائَتَین؛(۱۹) ده نفرِ شما با صد نفر و بیست نفرِ شما با دویست نفر از آنها میتوانید روبه‌رو بشوید و غلبه کنید؛ این در یک شرایطی است؛ در یک شرایطی ده برابر، در یک شرایطی دو برابر، میتوانید شما با آنها مواجه بشوید.»
البته از بعضی از همین قشر، شاهد بوده‌ایم که در دل گرفتار شدن به بیماری کرونا نسخه‌ی مذاکره با غرب و آمریکا را پیش کشیده و پیشنهاد داده‌اند که باز از سخنان رهبری در مورد این افراد استمداد جسته و می‌گوییم.
«روشنفکرنمای راحت طلب و منافقی که اساس دشمنی آمریکا را انکار می‌کند و نسخه تسلیم درمقابل آمریکا می‌نویسد، اگر عامل دشمن نباشد، حداقل مرد میدان پیشرفت کشور نیست.» [1]
پی‌نوشت:
1). بیانات در همایش ده‌ها هزار نفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی (1397/7/12)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید