100 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی کنترل کرونا

100 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی کنترل کرونا
کرونا

با انتشار سریع ویروس کرونا در کشورهای مختلف خصوصا ایران، یکی از مشکلاتی که به وضوح در بسیاری از کشورها مشهود است، کمبود برخی امکانات و قرنطیه نکردن شهرها است. شاید بعد از یک ماه از رسانه‌ای شدن و کشف این ویروس در ایران، یکی از سوالات اساسی، چرایی اجرایی نکردن فاصله‌ی اجتماعی توسط دولت از ابتدای شیوع ویروس کرونا است که می‌توانست شیوع و انتشار آن را بسیار کنترل نماید. البته با وجود بی‌سابقه بودن قرنطینه‌ی چین، برخی از کارشناسان چنین ارزیابی می‌کنند که کاهش شیوع کرونا در این کشور به دلیل اجرای قرنطینه نبوده است، بلکه طبق اظهار یکی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، شناسایی و ترتیب اثر دادن به افراد مبتلا، پیگیری و درمان افرادی که با آنان در تماس بوده‌اند و ممانعت از انجام هرگونه تجمع دلایل اصلی این موفقیت بوده است.
اما با این حال در ایران، باوجود تمهیدات و برنامه‌های اجرایی مانند فاصله اجتماعی، شاهد کنترل سرعت بالای انتشار این ویروس در کشور هستیم. رئیس جمهور در چند روز گذشته در جلسه‌ی هیئت دولت با اشاره به بودجه‌ی 100 هزار میلیارد تومانی برای کنترل کرونا گفتند:
«مردم عزیز ما بدانند که کل بودجه کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که علاوه بر آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان‌ هم برای مقابله با کرونا اختصاص داده ایم که در داخل بودجه نیست.  ما ۱۰۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه سال ۹۹ اختصاص دادیم برای اینکه نگذاریم از لحاظ اقتصادی خسارت فوق‌العاده‌ای به کشور بخورد و بتوانیم راه و مسیر را ادامه دهیم.» [1]
این یعنی دولت به میزان یک پنجم میزان بودجه کل کشور و جدای از بودجه‌ی کشور را برای مهار و کنترل کرونا تخصیص داده است. با این وجود این روزها شاهدیم که نیروهای نظامی از ارتش و سپاه با تمام قوا، نیروی خود را در اختیار کشور قرار داده تا بتوانند این ویروس را کنترل نمایند.
البته این نکته را باید مورد توجه داشت که در زمان بحران با مسائل نباید احساسی برخورد کرد بلکه آنچه برای کنترل مشکلات و بحرانها مهم است اینکه با منطق و برخورد عاقلانه با مسائل داشت. این بدین معناست که با وجود بحران نباید بودجه‌ی کشور در موارد مختلف را با بحران ایجاد شده خلط کرد و مقایسه کرد که چرا باید در فلان ارگان و نهاد این مقدار اما در بحران به این میزان. اگرچه مسئولین نظارتی باید بر مصرف درست و بجای بودجه نظارت کامل داشته باشند اما این به این معنا نیست که از ردیف بودجه بعضی از نهاد کم کرد یا اصلا نادیده گرفت و به بحران ایجاد شده بپردازند. لذا در کشور سازمان مدیریت بحران در اینگونه مواقع نقش بسزایی داشته و با مدیریت درست و بجا چه در مسائل مناطق بحران دیده و چه در مسائل بودجه‌ای بتواند بحران را مدیریت و حل و فصل کند.
پی‌نوشت:
1). ایسنا (https://w57.ir/oo5)

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید