مولفه‌های تسهیل در جهش تولید

مولفه‌های تسهیل در جهش تولید
جهش تولید

سال 99 از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نام گذاری شده است. نزدیک به یک‌دهه است که رهبری، سال‌ها را با مضامین اقتصادی نام‌گذاری می‌فرمایند که این نشان از دغدغه‌های ایشان در موضوع اقتصاد است. باتوجه به بی‌نتیجه بودن راهبردهایی که دولت در چند سال گذشته براساس مذاکرات برای خود ترسیم کرده بود، آنچه امروز می‌تواند کشور را به سمت قوی شدن بکشاند، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در مسیر افزایش قدرت اقتصادی کشور است.
انچه مهم است اینکه مقام معظم رهبری، در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، مبادرت به ترسیم مسیر آینده انقلاب اسلامی کرده و ازجمله اقدامات برای مقاوم‏سازی اقتصاد با عزم جهادی جوانان با امید، با انگیزه و معتقد به باور «ما می‏‌توانیم» را یک ضرورت و در عین حال، رمز موفقیت در این حرکت معرفی می‏‌نمایند. ایشان ضمن اشاره به تجربیات گذشته کشور در فائق آمدن بر مسائل مهم، جوانان را به تعمیق شناخت خود از تاریخ و نیز ظرفیت‏های متراکم کشور برای برداشتن گام‏های بزرگ در مسیر پیشرف کشور، از جمله پیشرفت اقتصادی، دعوت می‏‌فرمایند. از این رو، می‏‌توان جهش تولید را یک هدف‏‌گذاری از جنس گام دوم انقلاب معرفی کرد.
مولفه‌های تسهیل در جهش تولید با توجه به سخنان رهبری:
الف: نظارت کامل در واگذاری کارخانه‌جات
مسئولین بایست مراقبت کنند؛ هم قوّه‌ی مجریّه، هم قوّه‌ی قضائیّه؛ دستگاه‌های ناظر بایست مراقبت کنند؛ من این را به رئیس‌جمهور محترم گفتم. ایشان در اظهار عمومی گفتند که ما میخواهیم کارخانه‌های فلان جا را بفروشیم؛ من گفتم مراقب باشید؛ [چون] طرف می‌آید کارخانه را از شما میخرد؛ نه به قصد اینکه کار را ادامه بدهد و تولید را ادامه بدهد؛ کارخانه را میخرد، ماشین‌آلات را میفروشد، زمین را هم برج درست می‌کند، کارگرها را هم بیرون میکند. مراقب یک چنین افرادی باید بود، مراقب این سوءاستفاده‌کن‌ها باید بود. [1]
ب: حمایت از کالای ایرانی
حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از این کارگر، یعنی حمایت از نیروی کار، یعنی حمایت از تولید! این حمایت، همه‌جانبه است؛ هم مردم باید حمایت کنند، هم دولت باید حمایت کند؛ همه باید حمایت کنند... اینکه ما می‌گوییم «حمایت از کالای ایرانی»، یعنی کار آفریده بشود، کار به وجود بیاید؛ یعنی کارگر بیکار نداشته باشیم؛ یعنی جوان تحصیل‌کرده‌ی ما فقط به‌ فکر پشتِ‌میزنشینی نباشد؛ بداند مطابق شأن خودش، در بخش‌های مختلف، می‌تواند کار بکند. اگر حمایت از کالای ایرانی شد، این پیش می‌آید. [2]
ج: استفاده از فرصت تحریم
ازجمله فرصت‌هایی که با ایجاد تحریم‌ها در سال‌های گذشته به وجود آمد، خروج برخی از برندهای خارجی از بازار ایران است. خروج این برندها چنان فضا را برای حضور تولیدکنندگان داخلی مساعد کرده است که در برخی از بخش‌ها رشد چشم‌گیری در افزایش تولیدات محصولات ایرانی به دلیل همین خلأ به وجود آمده در بازار پدید آمده است. برای نمونه با خروج برندهای ال جی، سامسونگ و نظایر آن از بازار لوازم خانگی ایران، آنچنان بستر لازم برای ورود تولیدکنندگان داخلی آماده شده است که به گفته‌ی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری طی ماه‌های اخیر و در همین شرایط رکودی فعلی (علاوه بر رکود، طبیعتاً هنوز نتایج ورود تولیدکنندگان جدید و همچنین تحقیقات و توسعه‌ی خط تولیدهای مربوطه به نتیجه نرسیده است) ظرفیت تولید محصولات صوتی و تصویری تولید شده در داخل تا ۱۵% افزایش داشته است.
اولین مهم در این امر حمایتهای دولت است که با ایجاد ظرفیتهای مهم جهش در امر تولید را تسهیل کند.
دومین مهم در این امر توجه به کالای ایرانی و عدم استفاده از کالاهای قاچاق است.
سومین امر ایجاد بازارهای مصرف خارج از ایران برای کالاهای ایرانی است.

با استفاده از این فرصت، اقتصاد ایران در آستانه‌ی یک شکوفایی و "جهش در تولید ناخالص ملی" قرار بگیرد که اگر این جهش رقم بخورد، مردم پیامدهای مثبت ناشی از آن مثل "کاهش نرخ بیکاری"، "افزایش قدرت خرید"، "رفاه" و... را به شکل محسوسی لمس خواهند کرد. در حقیقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر روی «تولید» به عنوان شعار سال، تلاش کردند با "تمرکز توان مدیریتی کشور" در این بخش فرایند تحقق این «جهش» را تسهیل و تسریع نمایند.

پی‌نوشت:
1). بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی،(1398/1/1)
2). همان

تولیدی: 
تولیدی

افزودن دیدگاه جدید